تجهیزات محدود بندری ضایعات بارگیری را افزایش می‌دهد

در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر تولید در ۱۰ گام برنامه ریزی شده است، تقی زاده در خصوص این استراتژی می‌گوید: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ۱۰ گام به عنوان گام‌های اقتصاد مقاومتی در گل گهر تعریف شده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به افزایش تولید، ارتقا کیفیت محصولات، رقابت‌پذیری محصولات با کاهش قیمت تمام شده، توسعه صادرات محصولات مازاد بر نیاز داخل کشور، تسریع در راه اندازی طرح‌های توسعه و نیز بومی‌سازی قطعات و تجهیزات را نام برد. مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی گل گهر باز هم بر بهره‌گیری از تولید داخل و رشد بومی‌سازی درصنعت کشور تاکید دارد و دراین رابطه اثر مستقیم این دیدگاه را بر افزایش میزان اشتغال درمیان جوانان بومی‌ منطقه سیرجان می‌داند.

وی در این باره تصریح می‌کند : ما اعلام کرده‌ایم اگر شرکتی ایرانی مدعی ساخت قطعه‌ای باشد که از خارج وارد می‌کنیم، حاضریم ریسک ساخت اول آن را تقسیم کنیم. مواد اولیه را ما در اختیارشان قرار می‌دهیم تا شرکت ایرانی آن را بسازد. اگر توانست کالا را از آن شرکت می‌خریم در غیر این صورت ما در مواد اولیه ضرر کرده‌ایم و آنها هم در پول ساخت. البته ابتدا باید شناخت اولیه از آن شرکت پیدا کنیم. تقی زاده در برنامه فعالیت‌های خود از کمبود ذخایرمعدنی غافل نمانده و در این باره بحث اکتشاف کلی را مطرح می‌کند. او می‌گوید: موافقت‌های لازم صورت پذیرفته ولی فعلا انجام نشده است. اکتشافات سنگ در ایران متولی خاصی ندارد و با این سرعتی که تولید می‌کنیم تا چهار، پنج سال آینده دچار کمبود خواهیم شد. در این راستا پیشنهاد می‌شود کنسرسیومی‌متشکل از گل گهر، فولاد مبارکه یا فولاد خوزستان و خراسان تشکیل شده تا کل اکتشافات سنگ‌های ایران را برعهده بگیرند. اعتبار سیستم‌های دولتی کم است، البته ما نیازی به اعتبارات دولتی نداریم، این شرکت‌ها خودشان هزینه‌ها را متحمل می‌شوند.

بروکراسی اداری باعث می‌شود برخی کارهایی که باید انجام شود، انجام نشود. بندر بارکو در بندرعباس ضایعات ما را به شدت بالا برده است یا باید بندر به شرکت‌های سنگ آهنی و فولادی واگذار شود و یا در آینده باید خودمان یک بندر مجزا بسازیم. مدیر عامل شرکت گل گهر درهمین راستا خواستار شد: اجازه دهند با هزینه خودمان افزایش کارایی را ایجاد و تجهیزات بارگیری را بازسازی کنیم. در حال حاضر در بارکو چهار درصد ضایعات به دلیل مستهلک شدن تجهیزات و... وجود دارد. ما توقع نداریم به ما بفروشند، به ما ۲۰ تا ۳۰ساله اجاره دهند. از ما تعهد بگیرند که اگر در حال حاضر امکان پهلوگیری دو کشتی وجود دارد، ما آن را به شش یا هشت کشتی برسانیم. امیدواریم این موضوع در دولت دوازدهم به تصویب برسد.

تقی زاده درباره اقدامات انجام شده در خصوص کاهش بهای تمام شده که سبب افزایش سودآوری و بهبود آن شده است خاطر نشان می‌کند: سرانه تولید در سال ۹۳ به ازای هر نفر شانزده هزار و هشتصد و هفتاد و یک تن بوده است که در سال ۹۵ به بیست و هشت هزار و هفتاد تن رسیدیم. این موضوع به طور مستقیم به افزایش راندمان و افزایش بهره‌وری برمی‌گردد. در بحث مشارکت همکاران، ما نظام پیشنهادات را جدی گرفتیم. در یک جشنواره نظام پیشنهادات در سال قبل، سه خودرو هم برای جایزه در نظر گرفته شد که به پیشنهاد‌های برتر جایزه تعلق گرفت. سال گذشته به پیشنهاداتی که در دو کمیته مورد بررسی قرار گرفت پانصد و پنجاه میلیون تومان پاداش داده شد که این اقدامات منجر به ۱۰۳ میلیارد تومان صرفه‌جویی شده است.

صرفه‌جویی و نیز عدم تعدیل در قیمت قرارداد پیمانکاران و افزایش تولید که منجر به صرفه جویی به مقیاس شده است نیز از موارد مهم است و به عبارت دیگر قیمت در سال ۹۴ نسبت به ۹۳ حداقل باید ۲۰درصد افزایش می‌یافت و در سال گذشته نیز به همین ترتیب پتانسیل افزایش قیمت وجود داشت که با اتخاذ سیاست‌های مناسب ضمن حمایت از پیمانکاران از افزایش بهای تمام شده جلوگیری شده که دلیل سود دهی شرکت ما هم همین است.

این فعال با سابقه دربخش معدن و صنایع معدنی در خصوص تحقق چشم انداز شرکت خاطر نشان کرد، در راستای تحقق اهداف بلند مدت این شرکت اقدام به تاسیس شرکت‌های هم گروه کرده است که در واقع با اکثریت سهم هر شرکت متعلق به گل گهر است و با سهام مدیریتی آن متعلق به ماست و همه این شرکت‌ها در جهت تحقق اهداف منطقه در تلاشند. حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه در این شرکت‌ها در دست اجرا قرار دارد. برای مثال یکی از شرکت‌های اصلی، جهان فولاد است. سهام ما در شرکت جهان فولاد سیرجان ۵۱ درصد است که در حال حاضر کارخانه یک میلیون تنی آهن اسفنجی آن در حال بهره‌برداری است. برای این شرکت نخستین فاینانس خارجی به مبلغ صد میلیون دلار گرفته شد. امیدواریم تا پایان امسال پروژه یک میلیون تنی ذوب تمام شود و سه، چهارماه اول سال آینده تولید آغاز شود.

وی جهان فولاد را شرکتی که ۵۱ درصد آن متعلق به گل‌گهر و ۴۹درصد آن متعلق به صندوق بازنشستگی مس است توصیف می‌کند و می‌گوید: سرمایه اولیه آن چهارصد میلیارد تومان بوده که در حال افزایش به هشتصد میلیارد تومان است و برای تامین فاینانس آن با اسپانیا مذاکره و قرارداد آن منعقد شده است. وی می‌افزاید: در مورد توسعه آهن و فولاد گل گهر هم باید گفت در حال حاضر مگامدول اول احیا مستقیم آن در حال تولید است. یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی کشور، طرح ذوب و ریخته گری به ظرفیت سه میلیون تن است که برای آن با اتریش ۹۰۰ میلیون یورو فاینانس داریم. این فاینانس از سوی کشور اتریش تایید شده و در انتظار تایید بانک مرکزی است. این پروژه بسیار سخت بوده و طبق آخرین تکنولوژی روز است.

او درخصوص شرکت‌های دیگر هم گروه می‌افزاید: شرکت گهر زمین شرکت دیگری است که دارای بزرگ‌ترین معدن است و ۱۰ درصد سهام آن متعلق به ماست و برنامه آن تولید شش میلیون تن کنسانتره است. کارخانه پنج میلیون تنی گندله آن ۴۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت کرده که امیدواریم تا یک سال و نیم آینده به بهره برداری برسد. علاوه بر آن شرکت گهر انرژی است که تا کنون۳۳۲ مگاوات آن تکمیل شده است و امیدواریم ۱۵۰ مگاوات واحد بخار آن هم به زودی تکمیل شود. مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهربه پروژه‌های در دست اجرای این شرکت اشاره دارد و می‌گوید: امسال خط هفت کنسانتره و خط دو آهن اسفنجی توسعه آهن و فولاد امسال به بهره برداری می‌رسند. خط سه کنسانتره گل گهر زمین هم پیشرفت مطلوبی داشته است .

 همچنین کارخانه‌های گندله سازی شماره دو، تکمیل پروژه ورزشگاه و مجموعه ورزشی، کارخانه تولید کنسانتره خط یک و دو گهر زمین، کارخانه جهان فولاد ظرف دوسال اخیر به بهره برداری رسیده‌اند . وی به مسوولیت‌های اجتماعی که معتقد است بر دوش هر شرکت فعال و توسعه بخش اقتصادی قرار دارد، اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: ساخت یک بیمارستان فوق تخصصی ۱۲۸ تختخوابی در سیرجان آغاز شده و در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد. همچنین با هزینه شرکت، راه‌آهن سیرجان-کرمان را خواهیم ساخت. ساخت فاضلاب شهر سیرجان نیز آغاز شده است. در حوزه زیست محیطی هم بازیافت آب و اقدامات دیگری انجام شده است. از سوی دیگر شاید مجموعه فرهنگی و ورزشی ما در جنوب شرق کشور بی نظیر باشد. در حوزه نیروی انسانی هم در سال ۹۳، ۴۳۲ نفر، در سال ۹۴، ۶۶۰ نفر و در سال ۹۵ نیز ۶۶۷ نفر جذب شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود دربخش‌های طرح توسعه، جذب نیروی انسانی امسال به بیش از ۸۰۰ نفر در منطقه برسد.