اختلال استرس پس از سانحه چیست؟

رفتار‌های افراد مبتلا به PTSD چیست؟

اگر استرس شما پس از حادثه‌ای ناگوار، بیشتر از چهار هفته طول بکشد احتمالا به PTSD مبتلا می‌شوید.

• بازگشت به گذشته. افرادی که به PTSD (اختلال استرس پس از سانحه) دچار هستند دچار آشفتگی خواب و کابوس‌های شبانه می‌شوند و احساس می‌کنند که دوباره قرار است آن اتفاق بد تکرار شود.

• اجتناب از موقعیت‌هایی که یادآور آن حادثه است. افرادی که دچار اختلال استرس پس از سانحه هستند از هر نوع موقعیت، صحبت، افکار، افراد و خاطره‌هایی که یادآور سانحه پیش‌آمده باشد فرار می‌کنند. با این حال، این افراد دائما آن حادثه را در ذهن خود مرور می‌کنند.

• افکار و احساسات منفی. دید افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه نسبت به خودشان، دیگران و محیط تغییر می‌کند. ممکن است احساس شرم یا گناه کنند و از فعالیت‌هایی که قبلا داشته‌اند دیگر لذت نبرند. از دید آنها دنیا جای امنی نیست و هر لحظه خطر در کمین است و نمی‌توانند به چیزی یا کسی اعتماد کنند.

• استرس همیشگی و آماده‌باش. از آنجا که این افراد همیشه گمان می‌کنند خطر در کمین‌شان است و حالت آماده‌باش دارند دچار استرس و بی‌قراری مزمن هستند و رفتار‌های آنها بر اساس این اضطراب شکل می‌گیرد.

مشکلات خواب در افراد مبتلا به PTSD

افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه PTSD ممکن است برخی از اختلالات خواب را تجربه کنند.

آیا هرکسی بعد از یک حادثه دچار PTSD می‌شود؟

خیر، اما تقریبا هر کسی علایم PTSD را در طی ماه اول تجربه خواهد کرد. اغلب افراد پس از چند هفته به آرامی با اتفاقات پیش آمده کنار می‌آیند و علایم استرس به مرور از بین می‌رود. اما حدود یک سوم افراد متوجه می‌شوند که علائمشان ادامه پیدا کرده و نمی‌توانند با آنچه اتفاق افتاده است کنار بیایند و دائما در اضطراب رخداد مجدد آن حادثه هستند. علایم استرس پس از حادثه، اگر چه ذاتا طبیعی است، اما وقتی علایم طولانی شوند، تبدیل به یک مشکل می‌گردند که به آن اختلال استرس پس از حادثه (PTSD) می‌گویند. افرادی که مبتلا به PTSD هستند برای درمان باید از روان‌درمانی و (در حالت شدید) دارو درمانی کمک بگیرند.