بررسی عرضه و تقاضای ماشین‌آلات سنگین

به همین دلیل نمی‌توانند بخشی از نیاز بازار را تامین کنند. علاو ه بر این در انتخاب مدل و تعداد واردات ماشین‌آلات، خطای زیادی دارند که منجر به مشکلات فراوان در فروش محصولات می‌شود. برای حل این مشکل از روش‌های فروش نا متعارف استفاده می‌کنند. گاهی محصول خود را با سود اندک و اقساط بلند مدت و گاه با تحمل زیان به واسطه‌ها می‌فروشد و گاهی محصول خود را در اختیار شبکه‌های توزیع غیر رسمی‌قرار می‌دهند. همانطور که استفاده ماشین‌آلات و سرویس نگهداری آن نیاز به افراد متخصص دارد، خرید و فروش آن نیز نیاز به حضور کارشناسان متخصص دارد. وقت آن رسیده است که حوزه فروش ماشین‌آلات سنگین از قالب سنتی خارج و مهندسی فروش جایگزین واسطه‌ها شود؛ در حوزه خرید نیز کار پردازان که فقط به قیمت و برند‌ها توجه می‌کنند باید جای خود را به مدیران با دانش خرید بدهند تا فرآیند خرید با کارشناسی دقیق انجام شود. برخی از نکات با اهمیت در کارشناسی خرید ماشین‌آلات سنگین  به ویژه ماشین‌آلات راه سازی را یادآور می‌شوم.

۱.به اعتبار و توانمندی فروشندگان در ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات توجه شود. سعی کنیم خرید ماشین‌آلات از نمایندگی‌های رسمی و پس از بازدید از امکانات خدمات و توان فنی انجام شود. خسارت ناشی از توقف عملیات به دلیل خرابی ماشین آلات و هزینه‌های تعمیرات، قابل توجه است به شرایط گارانتی و دستورالعمل‌های سرویس‌های دوره ای و آموزش‌های مستمر (اپراتوری-نگهداری) توجه شود. این امر به افزایش طول عمر ماشین‌آلات، کاهش هزینه‌های سرویس و نگهداری و افزایش بهره وری در عملکرد آن کمک شایانی می‌کند.

۲.قیمت، ناشی از عوامل مختلفی است و بخش زیادی از آن در کنترل واردکنندگان و فروشندگان نیست. با توجه به رقابت شدید عرضه‌کنندگان، اختلاف قیمت زیاد برای ماشین‌آلاتی که مشخصات فنی نزدیک به هم دارند، منطقی به نظر نمی‌رسد. باید بررسی دقیقی صورت گیرد تا علت اختلاف قیمت مشخص شود و به هیچ وجه، صرف ارزان تر بودن اقدام به خرید نشود. همچنین با توجه به کمبود نقدینگی شرکت‌های عمرانی ارائه تسهیلات فروش و استفاده از روش‌های فروش غیر نقدی (تعهدی- اعتباری) می‌تواند راه حل مناسبی برای ایجاد رونق در حوزه ماشین‌آلات و نوسازی ناوگان باشد. قبل از خرید به میزان سوخت، سهولت در تامین و قیمت قطعات مصرفی، غیر مصرفی و هزینه تعمیرات اساسی (به ویژه بعد از دوره گارانتی ) توجه شود. همچنین میزان آلایندگی، حفظ محیط زیست و  منابع انرژی برای آیندگان نیز مد نظر قرار گیرد. پیشنهاد می‌شود استقبال بازار از خرید و فروش در بازار دست دوم در مقایسه با رقبا نیز مورد توجه قرار گیرد.

۳. توجه به اصول ایمنی برای حفظ جان و سلامت کارگران و جلوگیری از خسارت‌های احتمالی ماشین‌آلات ضروری است. برای مثال بررسی حفاظ برای قسمت‌های متحرک، کمربند ایمنی، ترمزها، تعبیه میله‌های حفاظ سقف، حد مجاز مقدار صدای تولید شده در اتاقک راننده‌، آموزش اپراتوری و سرویس نگهداری مستمر، استفاده از کتابچه‌های راهنما و... از جمله موارد ایمنی هستند. گاهی وقفه‌های ناشی از وقوع اتفاقات در جریان کار منجر به توقف پروژه می‌شود و این در حالی است که هزینه‌های ثابت پا برجاست. متاسفانه در بسیاری از شرکت‌های عمرانی و معدنی اجرای مقررات ایمنی در حد نصب چند پوستر خلاصه می‌شود، در صورتی که با وضع مقررات سختگیرانه که قابلیت اجرا و نظارت داشته باشد می‌توان به راحتی از جان کارگران و ماشین‌آلات محافظت و از بروز خسارت‌های احتمالی جلوگیری کرد.

ماشین آلات سنگین