بازار سهام

شوک غیر اقتصادی به بازار سهام

شاخص کل بورس تهران در جلسه معاملاتی یکشنبه بیش از ۲ هزار واحد (معادل ۲۵/ ۱ درصد) افت کرد و در سطح ۱۶۴ هزار و ۷۱۱ واحد قرار گرفت. دو پیام توییتری و اینستاگرامی دوشنبه به ۶ صعود متوالی دماسنج بورس پایان بخشید. پیام توییتری ترامپ مبنی بر توقف تلاش‌های اوپک برای افزایش قیمت نفت با واکنش سریع بازار جهانی روبه‌رو‌ شد و افت بیش از ۳ درصدی طلای سیاه را رقم زد. استعفای وزیر امور خارجه کشور هم با مبهم کردن چشم‌انداز سیاسی، دمای ریسک را برای فعالان بورسی بالاتر برد و منجر به عرضه‌ نسبتا زیاد و افت قیمت سهام بزرگ و غالبا ارزنده شد. با این حال به نظر می‌رسد که بازار هنوز به جمع‌بندی خاصی در مورد این رویداد نرسیده است و این مهم را می‌توان در ثبات نسبی حجم معاملات بازار سهام رصد کرد.

31-01

 

بازار ارز

توقف افت دلار با سیگنال سیاسی

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با رشد ۲۰ تومانی نسبت به قیمت روز دوشنبه به بهای ۱۳ هزار و ۵۲۰ تومان فروش رفت. دلار که در آخرین معاملات دوشنبه شب مسیر نزولی را طی می‌کرد با خبر استعفای وزیر امور خارجه بار دیگر افزایشی شد. دلالان در ابتدای روز با قیمت‌های کمتر از ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان حاضر به اخذ موقعیت فروش نبودند، اما با شروع کار صرافی‌های عامل بانک مرکزی از نفوذ بازیگران افزایشی بازار کاسته شد و بهای دلار به قیمت‌های دیروز بازگشت. اظهارات رئیس بانک مرکزی در مجمع سالانه این نهاد نیز بر کنترل شاخص ارزی کشور اثرگذار بود. همتی اعلام کرد در شرایط تحریم نه تنها منابع ارزی کشور محدود نشده، بلکه افزایش نیز داشته است. پایین بودن سطح تقاضای احتیاطی نیز نسبت به روزهای ابتدایی اسفند از ثبات نسبی بازار ارز حمایت کرد.

31-02

 

بازار سکه

افت سکه با اهرم اونس طلا

هر سکه طرح جدید بهار آزادی راس ساعت 16 دیروز 60 هزار تومان کاهش یافت و به قیمت 4 میلیون و 690 هزار تومان معامله شد. ثبات نسبی نرخ ارز در بازار داخلی و کاهش بهای جهانی هر اونس طلا منجر به دومین افت متوالی سکه شد. دیروز دلار به دلیل تمرکز بازار بر حواشی خبر استعفای وزیر امور خارجه کشورمان نتوانست روند نزولی خود را ادامه دهد و در نهایت حتی به میزان ۲۰ تومان افزایش قیمت یافت. با این حال سیگنال سیاسی نتوانست منجر به رشد لجام‌گسیخته شاخص ارزی شود. ثبات نسبی بهای دلار عاملی بود که به موجب آن نوسان سکه از تغییرات قیمت جهانی طلا تبعیت کند. به این ترتیب افت ۴/ ۰ درصدی طلای جهانی، کاهش ۳/ ۱ درصدی بهای سکه را رقم زد. با ثبات نرخ دلار و کاهش بهای جهانی طلا ارتفاع حباب سکه در سطح ۸۹ هزار تومان قرار گرفت.

31-03

 

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار فدرال رزرو

هر اونس طلای جهانی راس ساعت 16 روز سه‌شنبه ضمن ثبت افت 4/ 0 درصدی به بهای 1325 دلار معامله شد. طلا که به واسطه اخبار مطلوب از فضای مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا و افزایش ریسک‌های اقتصادی در اروپا به ویژه انگلستان (حول مساله برگزیت) به اوج 10 ماهه رسیده بود، با عوض شدن شرایط نزولی شد. دیروز پایگاه خبری شینهوآ چین گزارش داد که به‌‌رغم اخبار مساعد حول مذاکرات، موضوع‌های جدید مورد مناقشه در میان گفت‌وگو‌ها پیش آمده است. در انگلستان نیز امید به تعویق مهلت ضرب‌الاجل خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا محرک سرمایه‌داران بود و با رونق دادن به بازارهای موازی بخشی از نقدینگی بازار طلا را جذب کرد و با انقباض تقاضا منجر به کاهش بهای این دارایی ارزشمند شد. اظهارات رئیس فدرال رزرو در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه حول اقتصاد آمریکا بهای طلا را دستخوش تغییرات قرار خواهد داد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

نوسان محدود «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 «تسه9512» طی معاملات دیروز به میزان ناچیز 06/ 0 درصد افزایش یافت و به قیمت 53 هزار و 487 تومان مبادله شد. اوضاع سایر سررسیدهای وام مسکن یکسان نبود، اما نوسان کم‌دامنه وجه مشترک تمامی آنها بود و میانگین قیمت آنها تغییر خاصی نسبت به روز دوشنبه نکرد و در کانال 54 هزار تومان باقی ماند. بهای «تسه9512» نیز برای سومین روز متوالی در کانال 53 هزار تومان باقی ماند تا کم‌نوسانی این اوراق بیش از پیش به چشم آید. نگاه بازار «تسه‌ها» به انتشار گزارش تحولات بازار مسکن بانک مرکزی در روزهای پیش رو است. این گزارش روند تغییرات حجم معاملات و نوسان قیمت را در این بازار بررسی می‌کند. به‌طور سنتی بازار مسکن با نزدیک شدن به عید نوروز گرم می‌شود و حجم معاملات واحدهای مسکونی افزایش می‌یابد.

31-05

 

بازار نفت

عقبگرد 10 روزه طلای سیاه

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 روز گذشته به بهای 6/ 55 دلار به فروش رفت که حاکی از افت روزانه 7/ 1 درصد است. پیام توییتری دیروز دونالد ترامپ باعث عقبگرد 10 روزه بهای نفت و نزول مجدد آن به کانال 55 دلار شد. ترامپ در توییت خود از اوپک خواست تا سیاست افزایش قیمت نفت خود را کنار بگذارد و بهای کنونی طلای سیاه را بسیار گران توصیف کرد. اوپک به رهبری عربستان سیاست کاهش بیش از ۲/ ۱ میلیون بشکه نفت را در سال جاری میلادی اجرا کرده‌است تا با مازاد عرضه نفت در بازار جهانی مقابله کند. عصر سه‌شنبه گزارش موسسه نفت آمریکا درباره تغییر موجودی‌های تجاری نفت آمریکا منتشر خواهد شد که با بیان وضعیت تقاضای نفت بر بهای آن اثر خواهد گذاشت. افزایش این موجودی‌ها بیانگر ضعف تقاضا بوده و فشار را بر نفت بیشتر می‌کند.

31-06