بازار سهام

11-01

رشد سهام کالامحور بورسی

طی معاملات بازار سهام در نخستین روز اسفند ماه، شاخص کل بورس بیش از ۲۱۰۰ واحد افزایش ارتفاع یافت و در سطح ۱۵۹ هزار و ۴۹۰ واحد قرار گرفت. رشد ۳۴/ ۱ درصدی دماسنج بورس بیشترین بازده روزانه نماگر بازار را از ۵ دی ماه رقم زد. رشد دسته‌جمعی قیمت کامودیتی‌ها به مدد کاهش شاخص دلار محرک رشد سهام کالامحور بورس به خصوص در گروه فلزات اساسی بود، به‌طوری‌که نماد «فولاد» پس از ثبت افزایش سرمایه ۷۳ درصدی از محل سود انباشته بیش از ۵/ ۷ درصد رشد داشت و بالاتر از نماد شرکت ملی مس در صدر جدول نمادهای موثر بر شاخص کل قرار گرفت. سرایت تب معاملات گروه فلزات به سایر گروه‌های کالایی و رشد نرخ ارز در طول هفته جاری به رونق گرفتن معاملات بورس تهران کمک کرد. ارزش معاملات خرد بورس (با حذف بلوک و اوراق) ۴۵۶ میلیارد تومان بود.

 

بازار ارز

11-02

شدت گرفتن عرضه توسط بازارساز

هر دلار آمریکا تا ساعت 16 روز گذشته 460 تومان افزایش یافت و به قیمت 13 هزار و 540 تومان به فروش رسید. شدت گرفتن تقاضا، پنجمین صعود متوالی نرخ ارز را رقم زد. حجم معاملات دلار افزایش یافته است و این موضوع را می‌توان در افزایش معاملات روز گذشته صرافی‌ها مشاهده کرد. دیروز علاوه بر صرافی ملی، صرافی‌های بانک‌های پارسیان، شهر، انصار و ملت اقدام به عرضه دلار کردند. با این حال رشد نرخ دلار بیانگر حضور جبهه قدرتمند تقاضا در بازار ارز است. برخی از فعالان بازار معتقدند افزایش نرخ دلار در چند روز اخیر منجر به شکل‌گیری تقاضای احتیاطی در بازار ارز شده است. از طرف دیگر بعضی از نوسان‌گیران که در مرز ۱۳ هزار تومانی اقدام به شناسایی سود کرده بودند، با پایین نیامدن دلار از مرز یادشده دوباره موقعیت خرید به خود گرفته‌اند و باعث افزایش حجم تقاضا شده‌اند.

 

بازار سکه

11-03

رشد دو اهرمی سکه

هر سکه طرح جدید در معاملات روز قبل 150 هزار تومان افزایش یافت و راس ساعت 16 به بهای 4 میلیون و 650 هزار تومان به فروش رفت. رشد ادامه‌دار شاخص ارزی کشور و بهای جهانی طلا منجر به پنجمین صعود متوالی سکه شد. انبساط سمت تقاضای دلار در معاملات چهارشنبه رشد 5/ 3 درصدی نرخ ارز را رقم زد. بهای اونس طلا نیز در پی تنزل شاخص دلار از اوج دو ماهه صعودی شد. رشد ارزش یورو و پوند در مقابل دلار آمریکا شاخص دلار را نزولی کرد. با این حال اظهارات مقامات فدرال رزرو بیشترین فشار را بر شاخص دلار وارد کرد. دو تن از مقامات رسمی این نهاد دیروز ضمن ابراز رضایت از روند کنونی اقتصاد این کشور، اعلام کردند که بانک مرکزی آمریکا به سیاست‌های مالی خود حول توقف نرخ بهره دلار ادامه خواهد داد.

 

بازار طلای جهانی

11-04

فلز زرد بر قله 10 ماهه

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز گذشته ضمن ثبت رشد روزانه یک درصد به بهای 1344 دلار معامله شد. عقب‌نشینی دلار در برابر سبدی منتخب از ارزهای رقیب و چشم‌انداز تداوم سیاست عدم تغییر نرخ بهره توسط فدرال رزرو فلز زرد را به اوج 10 ماهه رساند. افزایش بهای یورو در پی رسیدن شاخص اعتماد سرمایه‌گذاران آلمان به اوج ۵ماهه و رشد ارزش پوند انگلیس با انتشار گزارش تداوم رکورد کمترین حد بیکاری در این کشور و امیدواری به مذاکرات برگزیت به تنزل شاخص دلار از قله دو ماهه منجر شد. اظهارات دو مقام فدرال رزرو در خصوص رشد مناسب اقتصاد آمریکا و منطقی بودن تداوم توقف رشد نرخ بهره دلار پیش از نشست عصرگاه چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا، فشار بیشتری بر شاخص دلار آورد و با تقویت سمت تقاضای طلا، از افزایش قیمت این دارایی ارزشمند حمایت کرد.

 

بازار اوراق مسکن

11-05

خیز «تسه‌ها» برای کانال قیمتی بالاتر؟

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 «تسه9512» دیروز بیش از 8/ 1 درصد رشد داشت و به قیمت 56 هزار و 88 تومان مبادله شد. قریب به اتفاق سایر سررسیدهای وام (به غیر از 3 مورد) در محدوده منفی معاملاتی قرار گرفتند و میانگین قیمت آنها به مرز 57 هزار تومان تنزل کرد. پس از دو رشد قدرتمند و متوالی بهای تسه اسفند 95 بازهم به کانال 56 هزار تومانی وارد شد. از ابتدای آذر ماه هرگاه این اوراق به این کانال قیمتی ورود کرد با برخورد با مقاومت‌های سنگین نزولی شد و فقط دو بار به تاریخ 21 آذر و 16 دی توانست به بالای مرز 57 هزار تومان صعود کند که عمر دوام آن هم در این کانال قیمتی بیش از یک روز نبود. انتشار گزارش تحولات بهمن ماه بازار مسکن بانک مرکزی در روزهای آینده می‌تواند بر مسیر صعودی این اوراق اثر بگذارد.

 

بازار نفت

11-06

افت نفت به واسطه افزایش عرضه

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ چهارشنبه به قیمت ۲/ ۵۶ دلار به فروش رفت و افت روزانه ۳/ ۰ را تجربه کرد. افزایش فراتر از انتظار صادرات نفت ایران در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۱۹ و چشم‌انداز رشد تولید روزانه نفت آمریکا با انبساط شیر عرضه، نفت را نزولی کرد. بر خلاف انتظارات تحریمی در مورد کاهش سطح صادرات روزانه نفت کشورمان به زیر یک میلیون بشکه در روز، ایران در دو ماه ابتدایی سال جدید میلادی به طور متوسط روزانه بیش از ۲۵/ ۱ میلیون بشکه نفت صادر کرده است. سه‌شنبه شب نیز اداره انرژی آمریکا در گزارشی اعلام کرد روند صعودی تولید نفت شیل این کشور در سال ۲۰۱۹ ادامه خواهد یافت و به سطح ۴/ ۸ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود تولید روزانه نفت آمریکا به طور متوسط ۴۵/ ۱ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.