بازار سهام

قدرت‌نمایی بورس‌بازان در صنایع خاص

روز گذشته شاخص کل بورس تهران با رشد ۱۰۰۰ واحدی به ۱۸۳ هزار و ۲۱۲ واحد رسید. رشد تقریبا یکدست تقاضا و آرامش نسبی حاکم بر بازار، شاخص ۲۷ صنعت از صنایع ۳۸گانه بورسی را مثبت کرد. با این حال، بررسی تغییر مالکیت‌ها حاکی از عقب‌نشینی سهامداران حقیقی برای خرید در پنجمین روز متوالی است. دیروز حدود ۴۰ میلیارد تومان سهم به سبد سهامداران حقوقی اضافه شد که بخش عمده آن حاصل خرید این گروه در صنایع کالایی، اعم از پتروشیمی، فلزات، معدنی‌ها و پالایشی‌ها بود. همزمان با این جریان، شاهد توزیع بیشتر نقدینگی در بانک‌ها و خودرویی‌ها بودیم. گروه بانک‌ها با لیدری بلامنازع «وتجارت» حدود یک‌چهارم ارزش کل معاملات را طی روز گذشته به خود اختصاص داد. استقبال محسوس سهامداران حقیقی از سهام خودرویی از نکات جالب توجه دادوستدهای دیروز بود که «خساپا» را در صدر خالص خریدهای حقیقی نشاند.

31-01

 

بازار ارز

تداوم روند نزولی دلار

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ روز گذشته با کاهش ۳۰۰ تومانی به نرخ ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد. شاخص ارزی کشور با احتساب افت ۲/ ۲ درصدی دیروز، پنجمین روز نزولی خود را تجربه کرد. با کاسته شدن تمایلات صعودی در بازار ارز و با توجه به تمهیداتی که بعد از اجرای تحریم‌های ۱۳ آبان توسط بازارساز و صرافی‌های وابسته به بانک مرکزی صورت گرفت، دلار روند نزولی به خود گرفت. در این میان، عرضه اسکناس ارز با نرخ نزدیک به قیمت بازار آزاد، مهم‌ترین اقدام بازارساز برای مهار التهاب بازار ارز ارزیابی می‌شود. در عین حال، تشدید برخورد‌های امنیتی برای محدودکردن فعالیت‌های سفته‌بازانه را دلیل دیگر این جریان نزولی عنوان می‌کنند. افت تدریجی نرخ ارز می‌تواند شمار بیشتری از دارندگان منابع ارزی را برای عرضه ارز خود تشویق کند و در پی آن بازار به نقطه جدیدی از تعادل برسد.

31-02

 

بازار سکه

دو اهرم فشار بر سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته با کاهش 140 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 190 هزار تومان مبادله شد. با ریزش 7/ 3 درصدی بهای سکه برای چهارمین روز متوالی در این هفته کاهش پیدا کرد. روز دوشنبه بازار سکه در مقابل افت زیاد قیمت مقاومت کرد و فقط شاهد کاهش 20 هزار تومانی در مبادلات بازار بودیم. فعالان بازار سکه گمان می‌کردند قیمت ارز به کف ارزشی خود رسیده، اما تداوم روند نزولی بهای ارز در روز سه‌شنبه، سد مقاومتی بازار سکه را شکست و فعالان این بازار را مجبور به عقب‌نشینی کرد. در این میان برخی معتقدند ادامه افت بهای طلای جهانی در سرعت گرفتن انقباض قیمت سکه بی‌تاثیر نبوده است. ادامه توزیع سکه‌های پیش‌فروش‌شده نیز در کنترل بازار مفید واقع شده و از خرید هیجانی سکه در بازار آزاد کاسته است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

عقبگرد طلا از مرز روانی

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز گذشته ضمن ثبت افت نیم درصدی به قیمت 1201 دلار رسید. طلا با ششمین افت پیاپی در روز گذشته، با رسیدن به مرز روانی 1200 دلار ، به پایین‌ترین سطح در یک ماه اخیر رسید. با افت شدید شاخص‌های سهام آمریکا طی روز گذشته، جریان سرمایه از سهام به دلار حرکت کرد تا قدرت پایدار دلار کماکان مهم‌ترین عامل فشار بر ارزش طلا باشد. عقب‌نشینی ارزهای پوند و یورو در جریان مشکلات مالی اتحادیه اروپا حول مساله برگزیت و کسری بودجه ایتالیا شاخص دلار را در اوج ۱۶ ماهه قرار داده است. ضمن اینکه انتظار بازار از تداوم سیاست‌های انقباض پولی در آمریکا از مجرای افزایش نرخ بهره در دسامبر از دلار حمایت می‌کند. بالا بودن شاخص دلار به‌طور سنتی بر قدرت خرید سرمایه‌گذاران غیردلاری طلا اثر منفی می‌گذارد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

تداوم روند کم‌نوسان اوراق

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ روز گذشته با رشد یک درصدی به قیمت ۵۹ هزار و ۲۸۵ تومان معامله شد. واقعیت حاکی از این است که قدرت خرید اوراق وام نسبت به متوسط قیمت مسکن کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. متوسط نرخ مسکن در تهران طی سال گذشته رشد ۸۳ درصدی را تجربه کرده است. در ماه‌های گذشته هجوم سرمایه‌ها به بازار مسکن به‌منظور حفظ سرمایه شدت گرفت اما کم‌شدن روز‌افزون قدرت خرید متقاضیان از رونق این بازار کاسته است. کاهش قابل ملاحظه مبادلات بازار مسکن در فصل سرد نیز مزید بر علت کم‌نوسانی اوراق مسکن ارزیابی می‌شود. رسیدن قیمت اوراق تسهیلات به کف ۵/ ۴ ساله خود حاکی از آن است که افت قدرت خرید اوراق باعث شده تا تنزل تقاضا در این بازار به چشم بخورد و تا وقتی که تغییری در سقف اوراق تسهیلات رخ ندهد، تقاضای اوراق ضعیف ارزیابی می‌شود.

31-05

 

بازار نفت

ریزش نفت با فشارهای ترامپ

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با افت قابل توجه ۳درصدی به قیمت ۸/ ۵۸ دلار رسید. بهای نفت طی هفته قبل برای مقاطعی به زیر مرز ۶۰ دلار تنزل کرد اما اظهارات وزیر انرژی عربستان در یکشنبه اخیر، مبنی بر کاهش نیم میلیون بشکه‌ای تولید روزانه خود برای ماه آتی و کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید اوپک در نیمه اول سال آتی، بازار را تحت‌الشعاع قرار داد و به این ترتیب، شاخص نفتی WTI مجددا به بالای مرز ۶۰ دلار ارتقا یافت. اما روز گذشته دونالد ترامپ در واکنشی توییتری از رشد بهای نفت ابراز ناخرسندی و اظهار کرد که عربستان سعودی و اوپک، تولید نفت را کاهش ندهند. با این واکنش نفت آمریکا مجددا از مرز ۶۰ دلاری عقب نشست و در کف قیمت خود در سال ۲۰۱۸ قرار گرفت.

31-06