بازار سهام

تداوم روند نزولی شاخص کل بورس

طی معاملات اولین روز هفته شاخص کل بورس تهران ضمن ثبت افت ۵/ ۰ درصدی به سطح ۱۶۴ هزار و ۴۸۶ واحد رسید. افت‌های کم‌دامنه شاخص کل در مقیاس روزانه و ضعف جریان نقدینگی دو نشانه تکراری این روزهای بازار سهام هستند. چرخش نقدینگی بازار سهام در روز شنبه به سمت بانکی‌ها و خودرویی‌ها بود. قدرت نقدشوندگی بالا و کثیر‌المعامله بودن باعث جذب سرمایه بیشتر توسط این دو گروه شده است. ضمن اینکه افزایش قیمت بخشی از خودروهای تولید داخل نیز بر جذابیت سهام نمادهای وابسته خودرویی‌ افزود. ارزش خرد معاملات بورس بدون در نظر گرفتن بلوک و اوراق ۲۸۶ میلیارد تومان بود که در این بین ۵/ ۳۵ میلیارد تومان از سبد سرمایه‌داران حقیقی به پرتفوی فعالان حقوقی انتقال یافت. نمادهای قرمز رنگ «وامید»، «وبملت» و «فارس» نیز در صدر جدول نمادهای موثر بر شاخص کل قرار گرفتند.

31-01

 

بازار ارز

خیز دلار برای شکست مرز ۱۰ هزار تومانی

ساعت ۱۶ روز گذشته هر دلار آمریکا با افت ۱۰۰ تومانی به قیمت ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. نوسانات چند وقت اخیر بازار ارز تحت تاثیر مستقیم سیاست بازارساز است. مطابق هفته‌های قبل نرخ فروش صرافی‌های عامل بانک مرکزی در روز شنبه پایین‌تر از انتهای هفته قبل بود و شاخص ارزی کشور با افت یک درصدی مواجه شد. تنظیم شیر عرضه و کنترل تراکنش‌های بانکی باعث شده تا از فعالیت‌های سفته‌بازانه دلالان جلوگیری به‌عمل آید. همچنین تداوم روند نزولی نرخ ارز باعث شده تقاضای غیر تجاری متقاضیان از بازار حذف شود. حال مهم‌ترین چالش بازارساز رسیدن به انتهای سال میلادی و اوج‌گیری سنتی تقاضای ارز در این بازه زمانی است. اگر بازارساز بتواند پاسخ مناسبی به افزایش سمت تقاضا داشته باشد می‌توان امیدوار بود کاهش قیمت دلار به سطح مطلوب بازارساز ادامه‌دار باشد.

31-02

 

بازار سکه

شکست مقاومت ریزشی بهای سکه

ساعت 16 روز شنبه هر سکه طرح جدید ضمن کاهش 130 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 510 هزار تومان معامله شد. هفته قبل سکه در برابر افت‌های متوالی نرخ ارز مقاومت نشان داد و سطح افت قیمت آن کمتر از ریزش شاخص ارزی کشور بود. دلیل این موضوع انتظار فعالان بازار سکه به بازگشت دلار به مدار صعودی بود. اما کاهش دوباره نرخ ارز باعث شد تا مقاومت روانی سکه بشکند و این بار با واکنشی شدیدتر به افت یک درصدی دلار به میزان 5/ 3 درصد ریزش کند. تعدیل انتظار بازار سکه باعث شد بسیاری از فعالان بازار موقعیت فروش به خود بگیرند و بهای این دارایی گرانبها پس از دو رشد متوالی دچار کاهش قیمت شود. حال باید منتظر واکنش بازارساز در برابر رشد فصلی تقاضای ارز بود. حباب سکه نیز به سطح مثبت ۵۳۰ هزار تومان رسید.

31-03

 

بازار طلای جهانی

افت طلا تحت قدرت‌‌نمایی شاخص دلار

هر اونس طلای جهانی طی هفته قبل ضمن ثبت کاهش 9/ 0 درصدی به قیمت 1238 دلار رسید. روند نزولی و بر خلاف پیش‌بینی‌های طلا در بازار جهانی تحت تاثیر رشد شاخص دلار قرار گرفت. بدترین آمار خرده‌فروشی چین در ۱۵ سال گذشته در کنار ضعیف‌ترین سودآوری صنعتی این کشور طی ۳ سال قبل باعث تقویت دلار در برابر سبد منتخب ۶ ارز جهانی شد. ابهام در جریان برگزیت و وضعیت آشفته سیاسی فرانسه نیز باعث ریزش ارزش پوند و یورو در مقابل دلار شدند و به این ترتیب شاخص دلار به اوج ۱۹ ماهه رسید. رشد شاخص دلار به کاهش قدرت خرید سرمایه‌داران غیر دلاری منجر می‌شود و فشار را بر بهای فلز زرد حفظ می‌کند. ضمن اینکه اوج‌گیری شاخص دلار، با ایجاد موقعیت جذاب برای این ارز به جذب جریان نقدینگی از سایر بازارهای موازی همچون طلا می‌انجامد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

تداوم رکود بازار اوراق مسکن

روز شنبه اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با افت 5/ 1 درصدی به قیمت 56 هزار و 280 تومان معامله شد تا کم‌نوسانی بهای این اوراق حول مرز 56 هزار تومانی در هفته قبل تداوم یابد. اکثر سررسیدهای دیگر نیز با کاهش قیمت روبه‌رو‌ شدند. بازار تسه‌ها مستقیما تحت تاثیر بازار معاملات مسکن قرار دارد و رکود در بازار مسکن باعث شده تا بازار تسه‌ها در بی ‌رونقی به سر برد. با افزایش قیمت سکه و دلار، بهای آپارتمان نیز به‌طور لجام‌ گسیخته‌ افزایش یافت، اما عقبگرد نرخ ارز و سایر بازارهای موازی باعث کاهش قیمت مسکن نشد. کاهش فصلی تقاضای مسکن در فصل سرد نیز به رکود بازار تسه‌ها دامن زده است. حال با نزدیک شدن به موعد انتشار گزارش ماهانه معاملات مسکن بانک مرکزی می‌توان امیدوار بود با تعدیل قیمت‌ها بار دیگر رونق به معاملات اوراق مسکن بازگردد.

31-05

 

بازار نفت

ناتوانی تصمیم اوپک در رشد نفت

قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا در هفته قبل ضمن ثبت افت ۷/ ۱ درصدی به ۲/ ۵۱ دلار رسید. تصمیم اوپک مبنی بر کاهش سطح تولید‌، ابتدای هفته قبل از بهای نفت حمایت کرد اما تداوم افزایش نگرانی‌ها از کاهش رشد اقتصاد جهانی بار دیگر نفت را در مسیر نزولی قرار داد. وضعیت نامناسب چشم‌انداز اقتصادی اتحادیه اروپا و چین نیز مزید بر علت شد تا برخلاف سیگنال‌های حمایتی نفت از مجرای عرضه، بهای طلای سیاه با نوسان کم به سطوح پایین‌تر نزول کند. بر اساس گزارش سازمان نظارت بر معاملات سلف آمریکا تعداد قراردادهای نفتی برای یازدهمین هفته متوالی کاهش یافت و افت ۲/ ۶ درصدی را ثبت کرد. از طرف دیگر تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا با ادامه روند نزولی برای سومین هفته، ۴ عدد کاهش یافت تا از کانال انقباض عرضه از افت بیشتر بهای نفت جلوگیری کند.

31-06