بازار سهام

ادامه فشار فروش سهام

دیروز شاخص کل بورس با افت ۴۳۹ واحدی (۴۵/ ۰ درصدی) در سطح ۹۶ هزار و ۳۴۱ واحدی ایستاد. همانند روز شنبه، با تغییر مبنای فرمول نرخ‌گذاری در بورس کالا بر مبنای نرخ دلار مبادله‌ای (برای قیمت پایه فولاد، مس و آلومینیوم) «فولاد» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. همچنین نماد فلزات اساسی با عامل مزبور و تردید نسبت به قیمت جهانی کالاها در کنار خودرویی‌ها با ریسک خروج آمریکا از برجام در هفته‌های آتی در فضای منفی معامله شدند و ۳۳ درصد از کل ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. با وجود این حمایت حقوقی‌ها، ۴۳ میلیارد تومان تغییر مالکیت (بیشترین میزان از ۴ بهمن) را به نفع حقوقی‌ها رقم زد. همچنان با وجود حمایت دلار از کالاهای صادرات‌محور و چشم‌انداز رشد نرخ سود اسمی شرکت‌ها، ریسک‌گریزی معامله‌گران و جذابیت بازارهای رقیب فشار بر بازار سهام را حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

غلبه ابهام در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا در فضای مبهم، در میانه معاملات به نرخ 5400 تومان رسید. پس از جهش 130 تومانی نرخ دلار در روز شنبه، روز گذشته نرخ دلار تقریبا بدون معامله (معاملات به شدت محدود) در فضای امنیتی در بازه 5300 تا 5600 تومان نوسان داشت. با تشدید فضای امنیتی در بازار ارز و احتیاط معامله‌گران در ابتدای روز برای معاملات فیزیکی دلار، معاملات به صورت غیررسمی و تلفنی صورت گرفت. موضوعی که با کاهش شفافیت بازار تشدید نوسانات دلار را به دنبال داشت. با وجود رشد نرخ دلار در ساعات پایانی معاملات، معاملات محدودی در نرخ‌های بالاتر شکل گرفت. با وجود احتمال کاهش نوسانات نرخ دلار و قرار داشتن نرخ درهم در میانه معاملات در سطح ۱۴۴۰ (با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، معادل دلار ۵۲۸۴ تومان) همچنان تصمیم ترامپ در مورد برجام کف قدرتمندی برای دلار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

تشدید نوسانات سکه با سیگنال دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 110 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 890 هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، تشدید نوسانات دلار در بازه 5300 تا 5600 تومانی قیمت سکه را تا سطح یک میلیون و 900 هزار تومان افزایش داد. با وجود رکود شدید معاملات ارزی به دلیل فضای امنیتی، معاملات پشت خطی با تشدید نوسانات دلار تا سطح 5600 تومان، عامل حمایت از سکه شد. اما در ادامه معاملات با آغاز حراج سکه در بسته‌های 200 تایی بانک کارگشایی برای دومین روز در سال 97، عامل فشار بر سکه در ساعات پایانی معاملات شد. در بازار طلای جهانی، شاهد مقاومت سطح 1350 دلاری در برابر رشد طلا هستیم. اما با توجه به همبستگی 96/ 0 درصدی دلار با سکه و 7/ 0 درصدی سکه با طلای جهانی، همچنان نگاه معامله‌گران به نوسانات نرخ دلار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

نوسان 30 دلاری طلا

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 6/ 0 درصدی به قیمت 4/ 1333 دلار معامله شد. تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین با تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران، حرکت طلا در بازه ۱۳۲۰ و ۱۳۴۷ دلار را رقم زد. اما جمعه انتشار آمار اشتغال آمریکا با ثبت کمترین رشد ماهانه اشتغال در ۶ ماه اخیر، با افت شاخص دلار طلا را بالاتر از ۱۳۳۰ دلار قرار داد. همچنان با وجود ریسک‌گریزی میان معامله‌گران (عامل فشار بر شاخص دلار) روند تدریجی افزایش نرخ بهره آمریکا در کنار دورنمای کاهش کسری تراز تجاری آمریکا با اعمال تعرفه‌های تجاری، می‌تواند فشار بر طلا را حفظ کند. اما با وجود کاهش تنش‌ها با کره شمالی، همچنان احتمال تشدید تنش‌های خاورمیانه از طلا حمایت می‌کند. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۴ کارشناس) ۸ نفر روند صعودی، ۲ کارشناس روند نزولی و ۴ نفر حرکت خنثی را پیش‌بینی کردند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت آرام «تسه»ها از کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۲/ ۱ درصدی به قیمت ۶۰ هزار و ۹۷ تومان معامله شدند. روز گذشته شاهد رشد نسبی معاملات اوراق و افزایش قیمت «تسه»ها از کف ۵۷ هزار تومانی بودیم. به صورتی که میانگین قیمت اوراق در سطح ۵۹ هزار تومان قرار گرفت. شناسایی کف قیمتی و رشد حجم معاملات با جدی‌تر شدن معاملات ابتدای سال عامل حمایت از قیمت «تسه»ها است. در ماه‌های اخیر احتیاط متقاضیان مصرفی مسکن به دلیل تشدید روند صعودی قیمت مسکن در ماه‌های پایانی سال در کنار افزایش عرضه اوراق تسهیلات مسکن روند نزولی قیمت «تسه»ها را در ماه‌های اخیر تشدید کرده است و بازدهی منفی ۴/ ۱۰ درصدی «تسه»ها از ابتدای سال را رقم زد. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۷/ ۲۰ درصد قرار گرفته است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

WTI در کف 62 دلاری

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 4/ 4 درصدی به قیمت 06/ 62 دلار معامله شد. افزایش (11 موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا و نگرانی‌ها از رشد قابل توجه تولیدات شیل، قیمت نفت را در کف ۶۲ دلاری قرار داد. پیش‌تر نیز دستور ترامپ برای بررسی امکان اعمال تعرفه بر ۱۰۰ میلیارد دلار کالای چینی وارداتی با تردیدها نسبت به دورنمای رشد اقتصادی عامل فشار بر قیمت نفت شد. بنابراین افت شاخص دلار در کنار سطح مناسب تعهد اوپک و غیراوپک نیز نتوانست از نفت حمایت کند. علاوه بر این در هفته اخیر با وجود افت غیرمنتظره موجودی نفت تجاری (۶۲/ ۴ میلیون بشکه) اما رشد صادرات آمریکا (افزایش ۲/ ۵۶ درصدی نسبت به سال گذشته) و رشد تولیدات آمریکا برای هشتمین هفته متوالی باعث نگرانی از تداوم مازاد عرضه است. همچنان ریسک خروج آمریکا از برجام از نفت حمایت می‌کند.

آینده  نگر بازار