بازار سهام

ادامه روند نزولی شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۶۶ واحدی (۲۷/ ۰ درصدی) و ثبت هفتمین روز نزولی در سطح ۹۶ هزار و ۵۹۵ واحدی ایستاد. با وجود رشد قیمت جهانی کالاها در پایان معاملات روز جمعه، رسیدن مس به ۶۹۵۸ دلار (از کف ۶۷۷۸ دلار) و روی به ۳۲۹۴ دلار (از کف ۳۱۸۶ دلار)، تداوم احتیاط در کنار افت قیمت فولاد در بازار شانگهای عامل فشار بر فلزی-معدنی‌ها شد. علاوه بر این با وجود بازگشت قیمت نفت به روند صعودی، پالایشی‌ها نیز با فشار فروش مواجه شدند. همچنان فشار فروش با نیاز به نقدینگی در پایان سال وجود دارد. با وجود صف فروش «شفا» در دومین روز معامله، اما حمایت حقوقی از این نماد را شاهد بودیم. مطابق روال هفته اخیر، همچنان خوش‌بینی به عوامل بنیادین و شناسایی فرصت خرید روز گذشته تغییر مالکیت ۶/ ۲۳ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها را رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

تشدید محدودیت عرضه دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک 2 تومانی به نرخ 4499 تومان معامله شد. پس از رسیدن دلار به سطح 4460 تومانی (13 اسفند) تشکیل صف‌های قابل توجه خرید و محدودیت جدی در عرضه دلار، بازارساز برای بازگرداندن تعادل اقدام به عرضه دلار در نرخ‌های بالاتر کرد و رشد 38 تومانی نرخ دلار طی 3 روز معاملاتی رقم خورد. اما تداوم رشد تقاضا را شاهد بودیم. پیش‌تر پس از رسیدن دلار در هفته پایانی بهمن به سقف 4910 تومانی، فشار عرضه صرافی بانک‌ها و تعیین نرخ توسط صرافی بانک‌ها و دستگیری دلالان ارزی، افت 450 تومانی نرخ دلار را طی 15 روز معاملاتی رقم زد. بنابراین شناسایی کف قیمتی و رشد تقاضای آربیتراژی مانع از افت بیشتر دلار شد. اقدام اخیر بازارساز برای عرضه تنها با بلیت روز شنبه باعث کاهش تقاضای دلار شد. تداوم رشد تقاضا مورد انتظار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

کم‌نوسانی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 2 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 590 هزار تومان معامله شد. در 5 روز معاملاتی اخیر نوسان سکه به 2 هزار تومان محدود شده است. در روزهای ابتدایی اسفند با افت طلای جهانی (از سقف 1360 دلاری) و افت نرخ دلار، قیمت سکه تا کف یک میلیون و 488 هزار تومان (3 اسفند) افت داشت. اما در ادامه رشد نرخ دلار در بازار آزاد و کم‌نوسانی طلای جهانی در کنار توقف حراج سکه، رشد 101 هزار تومانی سکه طی 9 روز را رقم زد. بنابراین با وجود رشد دلار نزدیک 4500 تومان، پیش‌خور شدن رشد دلار کم‌نوسانی سکه را در روزهای اخیر رقم زد. اما روز گذشته قیمت سکه در حراج به قیمت یک میلیون و 570 هزار تومان نیز رسید. امری که می‌تواند معاملات بازار آزاد را با خود همراه کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

هفته صفر درصدی طلا

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 04/ 0 درصدی به قیمت 1/ 1323 دلار معامله شد. با وجود افت طلای جهانی روز پنج‌شنبه تا کف 1316 دلاری، اما روز جمعه رشد شاخص دلار (با افت یورو و ین) و رشد بازارهای سهام با موافقت ترامپ برای ملاقات با کیم یونگ اون، رهبر کره شمالی، طلا را زیر ۱۳۲۰ دلار قرار داد. انتشار آمار اشتغال فوریه آمریکا با ثبت بیشترین افزایش تعداد شغل‌های جدید (۳۱۳ هزار) از جولای ۲۰۱۶، به صورت مقطعی طلا را زیر ۱۳۱۵ دلار قرار داد. اما توجه معامله‌گران به رشد نرخ دستمزد کمتر از پیش‌بینی‌ها، با تقویت تردیدها نسبت به تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا (۴ بار افزایش در سال ۲۰۱۸) شاخص دلار را نزولی کرد. همچنان ریسک جنگ تجاری با اعمال تعرفه آمریکا برای دو کالا، تنش‌های داخلی واشنگتن و نوسان بازارهای سهام بر طلا اثرگذار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی اوراق در کف قیمتی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۶/ ۰ درصدی به قیمت ۶۶ هزار و ۳۰۶ تومان معامله شدند. تداوم کاهش تقاضای اوراق، در بهمن حمایت کف ۷۲ هزار تومانی را شکست و در اسفند حمایت کف ۷۰ هزار تومانی «تسه»ها شکسته شد و اوراق در کمترین سطح از آبان ۹۴ قرار گرفتند. با این وجود همچنان شناسایی کف قیمتی در کنار چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به سال جدید مانع از افت قابل توجه «تسه»ها است. گزارش‌های بانک مرکزی تشدید روند صعودی قیمت مسکن رشد ۱ / ۴ ، ۳ و ۱/ ۵ درصدی را به ترتیب در ماه‌‌های آذر، دی و بهمن نشان می‌دهد. با وجود فروکش تعداد معاملات در بهمن اما سیگنال‌های ورود تقاضای سرمایه‌گذاری و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، سهم خانه‌های بالای ۱۵ سال را در معاملات مسکن نسبت به سال گذشته افزایش داده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

رشد آرام نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 9/ 0 درصدی به قیمت 04/ 62 دلار معامله شد. با وجود نوسان نفت در کانال 60 دلاری در پایان معاملات روز جمعه افت شاخص دلار از نفت حمایت کرد. گزارش بیکرهیوز از افت (4 موردی) تعداد دکل‌ها پس از 6 هفته صعودی عامل حمایت از قیمت نفت است. با این وجود، رشد اخیر تولیدات آمریکا به 37/ 10 میلیون بشکه در روز، چشم‌انداز رشد تولیدات این کشور تا بیش از 11 میلیون بشکه در روز در سه‌ماه چهارم 2018 فشار را بر نفت حفظ کرده است. کند شدن روند کاهشی تولیدات غیراوپک (که پیش‌تر کاهش قابل توجه آنها به دلیل افت سرمایه‌گذاری توسعه‌ای انتظار می‌رفت) نیز عامل دیگر فشار بر نفت است. تردیدها، موقعیت‌های فروش در قراردادهای آتی با چشم‌انداز افت قیمت‌ نفت را توسط صندوق‌های پوشش ریسک به بیشترین سطح در سال جاری رساند.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید