بازار سهام

بازتاب افت بازارهای جهانی در بورس

آینده نگر بازار

روز شنبه شاخص کل بورس با افت ۵۱۷ واحدی (۵۳/ ۰ درصدی) در سطح ۹۷ هزار و ۷۸۳ واحدی ایستاد. سیگنال بازارهای جهانی روز شنبه، تشدید فشار فروش را در بازار سهام رقم زد. رشد شاخص دلار و تردیدها نسبت به پایداری رشد تقاضا و رشد موجودی انبار مس را به کف ۸‌هفته (۶۷۵۰ دلار) رساند. سرب از سقف ۵/ ۶ ساله با افت هفتگی ۷ درصدی به ۲۵۳۷ دلار و روی به ۳۳۷۰ دلار رسید. قیمت نفت بیشترین افت هفتگی در ۲ سال اخیر را ثبت کرد و محصولات پتروشیمی به دلیل کاهش تقاضا با نزدیک شدن به پایان سال چین و افت قیمت نفت با افت همراه شدند(متانول به ۳۸۶ دلار). بنابراین «فملی» در کنار پالایشی‌ها و «شخارک» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. بنابراین فشار فروش در حقیقی‌ها، تغییر مالکیت ۳۵ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها را رقم زد.

 

بازار ارز

بازی دلار در کانال ۴۷۰۰ تومان

آینده نگر بازار

روز شنبه هر دلار آمریکا با رشد 45 تومانی به نرخ 4725 تومان معامله شد. ادامه روند صعودی دلار در بهمن و لمس مقطعی سقف 4800 تومانی (15 بهمن) افزایش فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها را به دنبال داشت. با وجود این، افزایش تقاضای آربیتراژی با بالا بودن نرخ درهم، افزایش تقاضای سفته‌بازی معامله‌گرانی که پیش‌تر در قیمت‌های بالاتر اقدام به عرضه سنگین دلار کرده بودند، رشد تقاضای پیش از موعد با نزدیک شدن به سال جدید و سیگنال‌های ورود نقدینگی و کاهش شبه‌پول مانع از افت قابل توجه دلار شد. در ابتدای معاملات شنبه رشد نرخ درهم تا ۱۳۱۰ تومان، اخبار مربوط به سوریه و عرضه بازارساز در نرخ‌های پایین (۴۵۹۴ تومان) با رشد تقاضای کاذب از دلار حمایت کرد. در ادامه عرضه دلار صرافی بانک‌ها در نرخ‌های نزدیک نرخ بازار صعود دلار در کانال ۴۷۰۰ تومانی را به دنبال داشت.

 

بازار سکه

بیشترین رشد سکه در یک ماه

آینده نگر بازار

روز شنبه هر سکه طرح جدید با رشد 18 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 540 هزار تومان معامله شد. با وجود افت حدود 30 دلاری اونس طلای جهانی در 8 روز اخیر، رشد نرخ دلار روز شنبه عامل حمایت از قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی رشد شاخص دلار عامل فشار بر اونس طلا شد. اما افزایش تقاضای محافظه‌کارانه با ریزش بازارهای سهام تا حدی از طلا حمایت کرد. چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا در سال ۲۰۱۸، فشار بر طلا را حفظ کرده است که آمار نرخ تورم و خرده‌فروشی آمریکا در هفته جاری تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد. در بازار ارز نیز با وجود عرضه ارز از سوی صرافی بانک‌ها، تداوم رشد تقاضا صعود دلار در کانال ۴۷۰۰ دلار را به دنبال داشت. بنابراین روز شنبه بیشترین رشد سکه در یک ماه اخیر رقم خورد.

 

بازار طلای جهانی

دومین هفته نزولی طلا

آینده نگر بازار

هر اونس طلای جهانی با افت 2/ 1 درصدی با ثبت دومین هفته نزولی به قیمت 7/ 1315 دلار معامله شد. با وجود فشار رشد 2 درصدی شاخص دلار از اول فوریه، افزایش تقاضای محافظه‌کارانه مانع از افت قابل توجه طلا شد. چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا و رشد نرخ تورم (عامل فشار بر سودآوری شرکت‌ها) و دورنمای نزدیک شدن به پایان چرخه رونق اقتصادی (تولید نزدیک ظرفیت کامل و اشتغال کامل در اقتصادهای بزرگ) بازارهای سهام آمریکا را با بیشترین افت هفتگی در ۲ سال اخیر همراه کرد. بازار سهام اروپا به کف ۵ماهه و شاخص بازار سهام انگلیس با چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره این کشور (رشد پوند و فشار بر صادرات) به کف ۱۳‌ماهه رسید. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۲۰ کارشناس) ۱۰ نفر روند نزولی، ۶ کارشناس حرکت صعودی و ۴ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

 

بازار اوراق مسکن

رشد دسته‌جمعی «تسه»ها

آینده نگر بازار

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 2/ 1 درصدی به قیمت 72 هزار و 51 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در میانگین 71 هزار و 900 تومانی در بهمن، روز شنبه اکثر اوراق تسهیلات مسکن بالاتر از 72 هزار تومان قرار گرفتند. با وجود روند کم‌نوسان «تسه»ها در سطح 73 تا 78 هزار تومان از ابتدای مهر، کاهش تدریجی تقاضا قیمت اوراق تسهیلات مسکن را در بهمن زیر سطح 72 هزار تومان قرار داد. نزدیک شدن به پایان سال می‌تواند تقاضای «تسه»ها را افزایش دهد. با وجود روند کم‌نوسان اوراق، در ماه‌های آذر و دی تشدید نوسانات بازار مسکن رقم خورد. میانگین قیمت مسکن تهران در دی، 7/ 16 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت. اعلام مدیر عامل بانک مسکن از عدم توازن منابع و مصارف صندوق یکم و رشد قیمت مسکن می‌تواند تقاضای مصرفی مسکن را کاهش دهد.

 

بازار نفت

بیشترین افت هفتگی نفت در ۲ سال

آینده نگر بازار

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 5/ 9 درصدی، بیشترین افت هفتگی در 2 سال اخیر (از نوامبر 2016) به قیمت 2/ 59 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار، تقویت ریسک‌گریزی در بازارهای جهانی با افت بازارهای سهام از سقف‌های پیشین در کنار افزایش تولیدات آمریکا قیمت WTI را به زیر 60 دلار رساند و افت 5/ 8 درصدی هفتگی برنت را رقم زد. در هفته اخیر گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از افزایش تولیدات آمریکا به ۲۵/ ۱۰ میلیون بشکه در روز (بالاترین میزان تولید از سال ۱۹۷۰) و افزایش تعداد دکل‌های نفتی به بالاترین سطح از آوریل ۲۰۱۵ با رشد قابل توجه ۲۶ موردی تعداد دکل‌ها در هفته اخیر تردیدها نسبت به بازگشت بازار نفت به تعادل را تقویت کرده است. با وجود این، چشم‌انداز رشد تقاضا به ویژه از سوی آسیا و توافق اوپک مانع از افت قابل توجه نفت است.



گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید