بازار سهام

ادامه صعود بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۹۹۴ واحدی (یک درصدی) همراه شد. خوش‌بینی‌ها به عوامل بنیادین با حرکت قیمت جهانی کالاها بالاتر از کف‌های پیشین، رشد نرخ دلار و حرکت نقدینگی به سمت بازار سهام، رشد ۴۶۶۴ واحدی (۱۳/ ۵ درصدی) شاخص را در ۸ روز معاملاتی اخیر رقم زد. «فارس» در ادامه صف‌های خرید قابل توجه در پایان معاملات شنبه، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. با این وجود شاهد عرضه قابل توجه در این نماد در کنار «فولاد» (تغییر مالکیت ۵/ ۱۸ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها) و «فملی» بودیم. «شپنا» پس از اعلام تعدیل مثبت ۴۹ درصدی و «شراز» با تعدیل مثبت ۷۶ درصدی بازگشایی شدند. همچنین با وجود حمایت قیمت جهانی متانول از پتروشیمی‌های تولیدکننده، احتمال عدم پایداری قیمت‌ها وجود دارد. بازگشایی بازار جهانی می‌تواند بر بازار سهام اثرگذار باشد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

سایه سنگین عرضه بر بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی به نرخ 4180 تومان معامله شد. با وجود رشد نرخ دلار به سقف 4220 تومان در میانه هفته گذشته، از روز پنج‌شنبه تقویت احتیاط میان معامله‌گران دلار را بر مسیر نزولی قرار داد. روز شنبه نیز عرضه سنگین دلار و درهم از سوی صرافی بانک‌ها حمایت سطح 4200 تومانی را شکست. روز یکشنبه نیز عرضه سنگین ارز تا ساعات میانی معاملات فشار بر ارز را تشدید کرد و افت ۴۰ تومانی دلار در ۳ روز معاملاتی اخیر رقم خورد. بنابراین در ادامه معاملات نیز با وجود کاهش عرضه، معامله‌گران در شرایط احتیاطی اقدام به خرید نکردند. تاکید سیف، رئیس کل بانک مرکزی بر مقطعی بودن رشد دلار در هفته‌های اخیر نیز احتیاط را میان معامله‌گران تقویت کرده بود. در ماه‌های اخیر رشد درآمدهای ارزی و کاهش کسری تراز تجاری، سمت عرضه را تقویت کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

تردید سکه به بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 12 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 389 هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، افت دلار بر سکه فشار آورد. در بازار طلای جهانی در روزهای پایانی هفته طلا از کف 1236 دلاری فاصله گرفت. با این وجود سقف 1260دلاری در مقابل رشد طلا مقاومت کرد. در بازار ارز نیز شاهد افت 40 تومانی نرخ دلار در 3 روز معاملاتی اخیر بودیم؛ بنابراین با وجود اینکه پیش‌تر سیگنال‌های بازار آتی و رشد قیمت‌ها در حراج سکه در کنار چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی عامل تشدید نوسانات سکه بود، اما تقویت احتیاط نسبت به بازارهای اثرگذار افت 25 هزار تومانی قیمت سکه را در 2 روز رقم زد و حمایت کف یک میلیون و 400هزار تومانی سکه را شکست. همچنان سیگنال بازار طلا می‌تواند به سکه جهت دهد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

دیدگاه‌های متقابل در بازار طلا

هر اونس طلای جهانی پس از 3 هفته نزولی به قیمت 1/ 1255 دلار معامله شد. در میانه هفته طلا به کمترین سطح از جولای (1236 دلار) رسید. اما در ادامه عدم تغییر دیدگاه 3 بار افزایش نرخ بهره در سال 2018 در نشست اخیر فدرال رزرو، با افت شاخص دلار مجددا اونس طلا را بر مسیر صعودی قرار داد. اما سطح تکنیکال ۱۲۵۸ دلاری در مقابل رشد طلا مقاومت کرد. بانک‌های مرکزی با خوش‌بینی به رشد پایدار اقتصادی، خروج تدریجی از سیاست‌های به شدت انبساطی را در دستور کار دارند. با وجود چشم‌انداز رشد شاخص دلار (عامل فشار بر طلا) اما رشد سایر ارزها در مقابل دلار در کنار احتمال افت بازارهای سهام و حباب ارزهای دیجیتال و ریسک‌های سیاسی برخی موسسات مانند کامرزبانک ۱۳۲۵ دلار و مریل لینچ ۱۳۲۶ دلار را برای طلا در سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی کردند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

حرکت آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 8/ 0درصدی به قیمت 74 هزار و 322 تومان معامله شدند. از ابتدای آذر شاهد حرکت کم‌نوسان «تسه»ها هستیم. میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن در آذر در سطح 74 هزار و 719 تومان قرار گرفته است. به این ترتیب با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح 7/ 21 درصد قرار گرفته است. رشد تدریجی تقاضای مسکن در کنار تنوع در وام‌های ارائه‌شده، صندوق یکم بانک مسکن مانع از تشدید نوسانات قیمت «تسه»ها در تابستان و همچنین در پاییز شد؛ بنابراین از ابتدای پاییز حبس بازه‌ای قیمت اوراق در سطح ۷۴ تا ۷۸ هزار تومان را شاهد هستیم. رشد ۷/ ۷ درصدی تعداد معاملات مسکن از ابتدای سال و رشد بیش از ۱۰ درصد قیمت مسکن در بازه مزبور، خوش‌بینی‌ها به خروج مسکن از رکود را تقویت کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

سومین هفته نزولی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 1/ 0 درصدی برای سومین هفته متوالی نزولی شد. اختلال عرضه خط لوله Forties که نفت دریای شمال را به بریتانیا منتقل می‌کند از نفت حمایت کرد. اما رشد تولیدات آمریکا به ۷۸/ ۹ میلیون بشکه در روز و پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از رشد قابل توجه تولیدات غیراوپک (۶/ ۱ میلیون بشکه در روز) به ویژه شیل عامل ابهام در بازار نفت است. از میانه ۲۰۱۶، رشد ۱۶درصدی تولیدات نفت آمریکا رقم خورد. اما بیکرهیوز کاهش (۴موردی) تعداد دکل‌های نفتی پس از ۵ هفته صعودی را گزارش کرد. اوپک رشد تولیدات غیراوپک را یک میلیون بشکه در روز و رشد تولیدات شیل را ۲۰درصد کمتر از آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد؛ بنابراین با وجود پیش‌بینی اوپک از کاهش موجودی نفت تجاری، IEA تداوم مازاد عرضه را در سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرد.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را در اینجا بخوانید