بازار سهام

استراحت شاخص پس از ۱۰ روز

آینده نگر بازار

دیروز شاخص کل بورس پس از 10 روز صعودی، با افت 103 واحدی (11/ 0 درصدی) مواجه شد. تشدید فشار فروش با شناسایی سود در نمادهای فلزات اساسی و پالایشی، عامل فشار بر شاخص بود. اما در بازار چین رشد قیمت معاملات آتی فولاد به بالاترین سطح از میانه سپتامبر و رشد قیمت سنگ آهن رقم خورد. کاهش ظرفیت تولید فولاد چین فشار را بر سنگ آهن و زغال‌سنگ کک‌شو حفظ کرد. مس در ادامه روند نزولی وارد کانال ۶۷۰۰ دلاری شد. با وجود احتمال افت بیشتر نمادهای فلزات اساسی، عوامل بنیادین چشم‌انداز تشکیل کف‌های قیمتی بالاتر را تقویت کرده است. با وجود گزارش مناسب «شبندر» شناسایی سود عامل فشار برپالایشی‌ها  بود. بازگشایی «شیراز» و رشد قیمت متانول به بالاتر از ۳۷۰ دلار با رشد نمادهای متانول‌ساز، گروه شیمیایی را پس از فلزی‌ها و پالایشی‌ها در صدر ارزش معاملات قرار داد.

 

بازار ارز

صعود مجدد دلار به سقف

آینده نگر بازار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 16 تومانی به نرخ 4140 تومان معامله شد. از ابتدای آذر رشد تقاضا، نوسان دلار در کانال 4120 تومانی را رقم زد. اما روز گذشته رشد نرخ درهم تا سطح 1130 تومان در کنار کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نرخ دلار را مجددا در سقف سال جاری قرار داد. در ماه‌های پایانی سال میلادی با افزایش تسویه‌حساب‌های تجاری شرکت‌های بین‌المللی رشد تقاضای ارز تجاری عامل حمایت از دلار است. سال گذشته نیز با رشد مقطعی دلار در آذر، رشد ۷/ ۷ درصدی نرخ دلار رقم خورد؛ اما در دی و بهمن افت ۴ درصدی نرخ دلار رقم خورد. این عامل در کنار تاکید رئیس بانک مرکزی بر مقطعی بودن رشد نرخ دلار و تقویت سمت عرضه ارز با چشم‌انداز تقویت عرضه از سوی صرافی بانک‌ها عامل احتیاط در بازار ارز است.

 

بازار سکه

دومین روز صعود سکه

آینده نگر بازار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 11 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 369 هزار تومان معامله شد و شاهد روند کم‌نوسان اونس طلای جهانی در کانال 1290 دلاری بودیم. با وجود رشد بازارهای سهام جهانی به سقف‌های تاریخی، همچنان شرایط احتیاطی برای بررسی طرح مالیاتی ترامپ و سخنرانی جنت یلن، عامل کم‌نوسانی اونس طلا است. در بازار ارز نیز شاهد رشد نرخ دلار با کاهش عرضه و افزایش نرخ درهم بودیم. پیش‌تر با وجود تشدید نوسانات صعودی سکه، شناسایی سود و حراج سکه در بانک کارگشایی (در بسته‌های ۲۰تایی به قیمت هر سکه یک میلیون و ۲۸۸ هزار تومان از روز شنبه تا اطلاع ثانوی) افت ۷۶ هزار تومانی قیمت سکه طی ۳ روز معاملاتی را رقم زد. اما در روزهای اخیر خوش‌بینی‌ به بازارهای اثرگذار، شناسایی کف و چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی سکه را صعودی کرد.

 

بازار طلای جهانی

ادامه روند کم‌نوسان طلا

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1294 دلار معامله شد. با وجود افت شاخص دلار و تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک با آزمایش موشکی مجدد کره شمالی، روند کم‌نوسان طلا در کانال 1290 دلاری ادامه یافت. کره شمالی اعلام کرد هم‌اکنون توان نظامی برای حمله موشکی به تمام مناطق آمریکا را دارد. اما عدم واکنش آمریکا، بی‌تفاوتی معامله‌گران به این عامل را به دنبال داشت. پذیرش شرط پرداخت هزینه ۵۰ میلیارد دلاری توسط بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا، پوند را به سقف ۲‌ماهه رساند. با تقویت احتمال پذیرفته شدن اصلاح مالیاتی ترامپ در سنا (روز پنج‌شنبه) بازارهای سهام جهانی (MSCI World Index) به رکورد جدید رسید. همچنان گلدمن‌ساکس نسبت به ارزش‌گذاری بالای سهام و اوراق قرضه هشدار داده است. همچنان سخنان جنت یلن و بازبینی تولید ناخالص داخلی سه‌ماه سوم آمریکا بر طلا اثرگذار هستند.

 

بازار اوراق مسکن

حرکت آرام «تسه»ها

آینده نگر بازار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 2/ 0 درصدی مواجه شدند. با وجود قرار داشتن میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن در 76 هزار و 237 تومان در نیمه دوم آبان، در روزهای ابتدایی آذر «تسه»ها در سطح 75 هزار تومانی نوسان دارند. با وجود این، رشد تدریجی تقاضا چشم‌انداز تداوم روند کم‌نوسان اوراق را در هفته‌های آتی تقویت کرده است. گزارش آبان تحولات مسکن بانک مرکزی رشد 7/ 7 درصدی تعداد معاملات مسکن در 8 ماه ابتدایی، رشد 9/ 6 درصدی تعداد معاملات در آبان نسبت به مهر و افزایش 5/ 18 درصدی نسبت به آبان سال گذشته را نشان داد. امری که در کنار رشد 9/ 10 درصدی قیمت مسکن نسبت به سال گذشته، چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است. با پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، رشد قیمت مسکن می‌تواند مانع از رشد تقاضا شود.

 

بازار نفت

نفت در انتظار سیگنال نشست

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 57/ 5 دلار معامله شد. نگرانی‌ها در آستانه نشست اوپک (30 نوامبر) در کنار تخمین موسسه نفت آمریکا (API) بعد از افزایش 8/ 1 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری (بر خلاف پیش‌بینی کارشناسان از کاهش 3/ 2 میلیون بشکه) روند نزولی نفت را ادامه‌دار کرد. در نشست میان وزرای نفت و انرژی ۶ کشور عضو اوپک و روسیه روز چهارشنبه، پیش از نشست اوپک، تمایل اعضا به تمدید توافق به میزان ۹ ماه مطرح شد. اما روسیه نسبت به تشدید روند صعودی قیمت نفت، ابراز نگرانی و بازبینی توافق در ژوئن را پیشنهاد کرد. رشد قابل توجه قیمت نفت عامل فشار بر صادرات (که به کاهش سهم بازار اوپک در ماه‌های اخیر منجر شد) و باعث بازگشت پرشتاب تولیدات شیل می‌شود. نتیجه نشست کمتر از پیش‌بینی‌ها می‌تواند نوسانات نفت را در مسیر نزولی تشدید کند.