بازار سهام

چرخش جریان معاملات حاکم بر بورس

شاخص کل بورس تهران طی معاملات سه‌شنبه ۵۵/ ۰ درصد رشد کرد و به ارتفاع ۱۶۲ هزار و ۸۰۶ واحد رسید. دوشنبه به دلیل گزارش‌های نامطلوب و سرایت عرضه‌های سنگین دو گروه خودرویی و بانکی به سایر گروه‌های بورسی، شاهد عقبگرد شاخص سهام بودیم. اما جریان معاملات، دیروز در مسیر برگشت قرار گرفت. بانکی‌ها همچنان در جذب پول، اثرگذاری بر شاخص، تقاضای پرحجم پیشرو  بودند. نماد «وتجارت» با زمزمه افزایش سرمایه بیش از ۴۰۰ درصد از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بیش از سایر هم‌گروهی‌ها صف خرید را تجربه کرد. دلایل همسان باعث شکل‌گیری الگویی مشابه در نمادهای خودرویی شد و ایران‌خودرو و سایپا مورد توجه سرمایه‌داران قرار گرفتند. رشد بیشتر شاخص هم‌وزن حاکی از موفقیت گروه‌های کوچک‌تر در جذب نقدینگی بود، به عنوان مثال سهام صنعت سیمان، به‌دلیل افزایش قیمت این محصول به صورت یکدست سبزپوش شد.

31-01

 

بازار ارز

هفتمین رشد متوالی دلار

دلار آمریکا در چهارمین روز هفته به روند صعودی خود ادامه داد و در میانه‌ روز در کانال 11 هزار و 800 تومان معامله شد، اما در ساعات انتهایی معاملات به دلیل تضعیف تقاضا نزولی شد. راس ساعت 16 سه‌شنبه هر دلار آمریکا با ثبت رشد 10 تومانی به قیمت 11 هزار و 790 تومان معامله شد. از نکات جالب توجه دیروز عدم توانایی دلار برای شکست مرز 11 هزار و 900 تومان بود. به عقیده فعالان بازار ارز، پس از تجربه افزایش متوالی دیگر تقاضای موثر در بازار مشاهده نشد. علاوه بر این به دلیل عدم صعود دلار به کانال‌های قیمتی بالاتر، بخشی از دلارهای خریداری شده برای فروش به بازار بازگشتند. همچنین سیاست بازارساز نیز در برقراری آرامش نسبی بازار ارز موثر بود. افزایش عرضه توسط صرافی‌های بازارساز و عقبگرد نرخ حواله درهم نسبت به روزهای قبل نیز بر کنترل نرخ ارز تاثیر داشتند.

31-02

 

بازار سکه

رشد دو اهرمی سکه

هر سکه طرح جدید بهار آزادی ساعت 16 روز سه‌شنبه ضمن ثبت رشد 5 هزار تومانی به بهای 4 میلیون و 75 هزار تومان مبادله شد. تداوم روند صعودی شاخص ارزی کشور و بازگشت بهای اونس طلا به مدار صعودی، سکه را در افزایش قیمت یاری کردند. دیروز نرخ ارز برای هفتمین روز متوالی افزایش یافت تا دلار به مرز روانی 12 هزار تومان نزدیک‌تر شود. افزایش ریسک‌های اقتصادی و انقباض رشد اقتصاد جهانی در نشست صندوق بین‌المللی پول در داووس انعکاس یافت و ابراز نگرانی‌های جدی در زمینه سیاست‌گذاری‌های اشتباه مالی، تقاضا برای طلا به عنوان پناهگاه امن سرمایه را بهبود بخشید و قیمت فلز زرد افزایش یافت. بیشتر بودن میزان رشد اونس طلا نسبت به نرخ دلار باعث شد تا حباب سکه با محاسبه ارزش افزوده به زیر مرز ۲۰۰ هزار تومان بازگردد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

فرصت‌طلبی فلز زرد

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز ضمن ثبت رشد 4/ 0 درصدی به قیمت 1283 دلار معامله شد. افزایش نگرانی‌ها از کاهش رشد اقتصاد جهانی بار دیگر طلا را به عنوان پناهگاه امن سرمایه در موقعیت جذاب خرید قرار داد و افزایش تقاضا قیمت فلز زرد را به مدار صعودی بازگرداند. در حاشیه نشست سالانه شامگاه دوشنبه صندوق بین‌المللی پول اعلام شد پیش‌بینی این نهاد از چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی تیره‌تر شده است و این نهاد با بازنگری پارامترهای موثر، رشد اقتصاد جهانی را در سال جاری کمتر از پیش‌بینی‌ها ارزیابی کرد. خرید ادامه‌دار طلا توسط دولت روسیه نیز با تقویت تقاضا از رشد بهای طلا حمایت کرد. روسیه با پشت سر گذاشتن چین، پنجمین کشور دارای ذخایر طلا در جهان محسوب می‌شود. با این حال اوج‌گیری شاخص دلار به سقف دو هفته‌ای باعث محدود شدن رشد طلا در معاملات دیروز بود.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

کف سه‌هفته‌ای «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) طی معاملات دیروز 8/ 0 درصد افت کرد و به سطح 54 هزار و 939 تومان رسید. به این ترتیب ارزش این اوراق پس از 21 روز دوباره به زیر مرز 55 هزار تومانی سقوط کرد. با ورود بازار معاملات مسکن به وضعیت رکود، رونق از بازار اوراق وام مسکن رخت بربست. وقتی تعداد معاملات واحدهای مسکونی کاهش می‌یابد، استفاده از وام مسکن نیز به تبعیت نزولی می‌شود. در عین حال محدود شدن قدرت خرید متقاضیان عاملی شده است تا خانه‌های قدیمی که شامل وام نمی‌شوند و قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به واحدهای نوساز دارند، مورد استقبال خریداران قرار بگیرند. در روزهای آتی گزارش تحولات بازار مسکن توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود و باید منتظر ماند و دید که آیا روند رشد قیمت آپارتمان در پایتخت متوقف شده است یا نه.

31-05

 

بازار نفت

توقف رشد پیاپی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا راس ساعت 16 روز سه‌شنبه به قیمت 1/ 54 دلار فروش رفت و افت روزانه 8/ 1 درصد را ثبت کرد. اظهارات مقام‌های صندوق بین‌المللی پول در مورد کاهش رشد اقتصاد جهانی نفت را به مدار نزولی بازگرداند. صبح دیروز کمیسیون اصلاح و توسعه ملی چین اعلام کرد رکورد بدترین رشد اقتصادی این کشور در ۲۸ سال گذشته بر بازار کار چین اثر خواهد گذاشت و تقاضا برای کالاهای پایه از جمله نفت افت خواهد کرد. همچنین افزایش شایان توجه واردات نفت چین (۱/ ۱۲ میلیون بشکه در روز) لزوما به معنی افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان نیست، چرا که بخش عمده‌ای از این مقدار صرف پر کردن ذخایر استراتژیک نفت چین شده است. عصر سه‌شنبه گزارش موسسه نفت آمریکا (API) منتشر خواهد شد و با ترسیم وضعیت نسبی سمت تقاضا، بر قیمت‌گذاری آتی طلای سیاه اثرگذار خواهد بود.

31-06