بازار سهام

هشتمین افت متوالی شاخص کل

در معاملات شنبه شاخص کل بورس تهران در هشتمین افت پیاپی خود یک‌درصد عقب‌نشینی کرد و به سطح ۱۵۴ هزار و ۵۵۰ واحد رسید. ریزش چشمگیر بهای نفت و سایر مواد اولیه در روزهای تعطیلی بازار سهام در آخر هفته، باعث شد تا فضای عمومی معاملات بازار سهام منفی شود و بیشترین فشار بر نمادهای بزرگ پالایشی وارد آمد. در این بین خودروسازان و بانکی‌ها در مرکز توجه سرمایه‌داران قرار گرفتند و روز گذشته بر مدار مثبت معامله شدند. ارزش معاملات خرد بورس تهران (با حذف بلوک و اوراق) ۵/ ۲۳۶ میلیارد تومان بود که در این بین ۲۶ میلیارد تومان از سبد سرمایه‌داران حقیقی به پرتفوی فعالان حقوقی واریز شد. طی روزهای آینده گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها در آذرماه منتشر خواهد شد و شرکت‌ها می‌توانند امیدوار باشند که در صورت عملکرد مثبت دوباره به مسیر صعودی بازگردند.

31-01

 

بازار ارز

آرامش بازار ارز در شروع زمستان

ساعت ۱۶ روز گذشته هر دلار آمریکا با ۲۰ تومان افزایش به قیمت ۱۰ هزار و ۷۰ تومان رسید. معمولا بازار ارزی کشور شاهد رشد قیمت‌ها با شروع فصل سرد است. دلیل این امر افزایش تقاضای دلار برای مسافرت‌های خارجی در آستانه سال نو میلادی و موعد معاملات بین‌المللی شرکت‌ها است. با این حال دلار در اولین شنبه زمستانی نوسان خاصی نکرد، عرضه متناسب توسط صرافی‌های بازارساز از هیجان کاست و باعث برقراری آرامش در بازار ارزی کشور شد. صرافی ملی نرخ مندرج بر تابلوی خود را زیر مرز ۱۰ هزار تومانی قرار داد، اما عموم معاملات دلار در بالای این مرز انجام پذیرفت. تغییرات نوسان نرخ ارز در طول هفته جاری برای آینده بهای دلار بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که بازارساز بتواند از رشد هیجانی دلار در این هفته جلوگیری کند، می‌توان به تداوم روند نزولی ارز امیدوار بود.

31-02

 

بازار سکه

نوسان معکوس سکه و دلار

ساعت 16 شنبه هر سکه طرح جدید با کاهش 5 هزار تومانی به بهای 3 میلیون و 405 هزار تومان معامله شد. افزایش قابل‌توجه بهای هر اونس طلای جهانی در پایان هفته قبل بر قیمت سکه اثری نگذاشت و روز شنبه این دارایی ارزشمند با نوسان کم در محدوده قیمت پایانی هفته قبل خود قرار گرفت. تغییر محدود قیمت سکه ناشی از کم‌نوسانی نرخ ارز در شروع هفته بود. با کنترل هوشمندانه بازارساز، دلار در شروع هفته فقط 20 تومان رشد داشت و همین افزایش محدود بر نوسان قیمت سکه اثر گذاشت. حباب سکه نیز بار دیگر کاهش یافت و به سطح ۱۵۳ هزار تومان رسید. با افزایش قیمت طلای جهانی و کاهش نرخ دلار، قیمت سکه به ارزش ذاتی خود نزدیک‌تر شد و از حجم حباب قیمتی سکه کاسته شد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

طلا در اوج 5 ماهه

هر اونس طلای جهانی طی هفته قبل با رشد 4/ 1 درصدی به قیمت 1255 دلار معامله شد. نوسان شاخص دلار بیشترین تاثیر را طی هفته قبل بر قیمت طلا گذاشت. چهارشنبه گذشته فدرال‌رزرو اعلام کرد که نرخ بهره را برای دسامبر افزایش داده است. با این خبر شاخص دلار کاهشی شد و فلز زرد مسیر صعودی را پیمود و قیمت آن به اوج 5 ماه گذشته رسید. با کاهش شاخص دلار قدرت خرید سرمایه‌داران غیردلاری افزایش می‌یابد و با تقویت سمت تقاضا برای طلا باعث رشد بهای این دارایی ارزشمند می‌شود. کشمکش بین کاخ سفید و کنگره آمریکا نیز عموم بازارهای سهام این کشور را در هفته گذشته وارد محدوده منفی کرد و موقعیت طلا را به عنوان پشتوانه امن سرمایه‌گذاری مستحکم‌تر ساخت. سیگنال‌ نزدیک شدن رکود اقتصادی نیز بر حرکت سرمایه‌ها از بازارهای پرریسک به دارایی‌های امن همچون طلا اثرگذار بود.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

عقبگرد 20 روزه قیمت اوراق

طی جلسه معاملاتی شنبه، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) ضمن ثبت افت 6/ 2 درصدی به قیمت 52 هزار و 173 تومان مبادله شد. ششمین افت پیاپی باعث شد تا قیمت این اوراق به سطح 20 روز قبل بازگردد. تمامی سررسیدهای دیگر نیز معاملات شنبه را در محدوده منفی سپری کردند و میانگین قیمت آنها به 52 هزار تومان نزول کرد. عدم توانایی خرید متقاضیان مسکن، جهش قیمت آپارتمان‌ها به حدود دو برابر از ابتدای سال، تضعیف سهم اوراق مسکن از قیمت خرید خانه و وجود وام‌های موازی همچون صندوق یکم در ماه‌های گذشته از دلایل اصلی کسادی بازار تسه‌ها محسوب می‌شوند. با بهبود هر‌یک از عوامل یادشده می‌توان امیدوار بود که بازار اوراق رونق یابد. حال باید منتظر گزارش معاملات مسکن آذرماه بانک مرکزی ماند تا وضعیت بازار مسکن پایتخت و روند قیمت‌گذاری‌ها بتواند مسیر آینده اوراق مسکن را مشخص کند.

31-05

 

بازار نفت

هفته سیاه طلای سیاه

هر بشکه نفت خام آمریکا طی هفته قبل ضمن ثبت ریزش 11 درصدی به بهای 4/ 45 دلار رسید. نفت در مقاطعی به کانال 43 دلاری هم وارد شد اما با برخورد به سطوح مقاومتی به اصلاح قیمت پرداخت. ریزش نفت در بازارهای جهانی با هم‌افزایی عوامل ناهمسو از طرف عرضه و تقاضا رخ داد. چهارشنبه گذشته اداره انرژی آمریکا در گزارش خود اعلام کرد که موجودی‌های تجاری نفت این کشور کمتر از پیش‌بینی‌ها کاهش یافته است. این تغییر بیانگر تضعیف سمت تقاضا بود و فشار را بر قیمت نفت حفظ کرد. تعداد دکل‌های نفتی فعال آمریکا نیز طی هفته قبل ۱۰ واحد اضافه شد که با تقویت کانال عرضه به کاهش بیشتر بهای طلای سیاه کمک کرد. در واکنش به افت پیاپی نفت تولید روسیه کاهش یافت و اوپک نیز میزان کاهش تولید اعضای خود را از ۵/ ۲ درصد به ۳ درصد افزایش داد.

31-06