بازار سهام

توقف رالی بورس با شوک پتروشیمی‌ها

شاخص کل بورس تهران طی یک رفت‌وبرگشت در معاملات دیروز در نهایت به رشد ۳۷۶ واحدی بسنده کرد و در ارتفاع ۱۹۵ هزار و ۴۸۰ واحد ایستاد. مهم‌ترین عامل توقف رالی صعودی بورس تهران، انتشار خبر تعدیل نرخ تسعیر برای محاسبه بهای خوراک واحدهای پتروشیمی بود که موج سنگین عرضه در سهام وابسته را رقم زد و توام با ناتوانی هسته مرکزی معاملات، عامل سرایت هیجان منفی در فضای عمومی بازار شد. با این حال، تقاضای نسبتا قوی در گروه فلزات و پالایشی از شاخص حمایت کرد. در این شرایط حجم جابه‌جایی سهام در بورس تهران یک بار دیگر رکورد شکست. دیروز، ارزش معاملات خرد سهام بورسی از رقم قابل‌ملاحظه ۲ هزار میلیارد تومان عبور کرد. بنابراین، با وجود عقب‌نشینی نسبی سهامداران خرد در سمت خرید، رشد چشمگیر ارزش معاملات از تداوم ورود پول‌های تازه به بازار حکایت داشت.

31-01

 

بازار ارز

ریزش دلار با گشودن شیر عرضه

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با سقوط ۱۰۰۰ تومانی به قیمت ۱۶ هزار تومان رسید. عمده التهاب بازار ارز در هفته گذشته در غیبت بازارساز و با محدودیت‌های عرضه خرد و کمبود اسکناس به وجود آمد. اما چنان که انتظار می‌رفت با حضور موثر بازارساز ارزی و تقویت جریان ورودی عرضه اسکناس در هفته جاری نرخ‌ها وارد مدار اصلاح شد؛ به‌طوری که هجوم فروشندگان برای عرضه ارزهای خود طی روز گذشته نرخ‌ها را به‌نحو چشمگیری کاهش داد. بانک مرکزی روز گذشته با ابلاغ بخشنامه‌ای از فروش ارز خدماتی با سازوکار جدید در ۱۱ بانک عامل خبر داد. در این بخشنامه موارد تامین و فرآیند تخصیص ارز به صورت اسکناس مشخص شد. با گشایش‌ جریان عرضه اسکناس خرد انتظار می‌رود ضمن فروکش تب‌وتاب متقاضیان غیرتجاری، نرخ‌ها به سطوح تعادلی خود بازگردند.

31-02

 

بازار سکه

اصلاح سنگین سکه با دلار

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با ریزش 250 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 750 هزار تومان معامله شد. با احتساب ریزش 5 درصدی بهای سکه در روز گذشته، میزان اصلاح قیمت در این بازار متناسب با سقوط دلار طی 4 روز اخیر به رقم قابل‌ملاحظه 13 درصد نزدیک شد. تقویت جریان‌های ورودی عرضه ارز، مخصوصا اسکناس ارزی و حضور موثر بازارساز طی روز گذشته موج سنگینی از فروش در بازارهای دلار و سکه را رقم زد. پیش از این، یکی از محرک‌های رکوردشکنی ارز و طلا، رشد شدید تقاضای احتیاطی برای محافظت از پس‌اندازهای ریالی بود که مطابق انتظار با پاسخگویی به این بخش از تقاضا قیمت‌ها متعادل‌تر شدند. از طرفی، اگر چه سکه‌بازان این روزها به نوسانات بهای طلای جهانی توجه چندانی ندارند اما هر اونس طلای جهانی نیز روز گذشته از مجرای تقویت شاخص دلار افت کرد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

افت طلا زیر فشار «نفتا»

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز با افت 4 دلاری به قیمت 1188 دلار رسید. بهای طلا معمولا با رشد ارزش دلار دچار افت می‌شود اما این الگو در روز پایانی هفته گذشته محقق نشد.  در واقع، شاخص دلار با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و همچنین داده‌های اقتصادی قوی افزایش یافت، اما بهای فلز زرد به‌رغم فشار دلار با رشد نسبی همراه شد و از کف 6 هفته فاصله گرفت. ارتقای نرخ بهره دلار به معنای رشد تقاضا برای اوراق بهادار دلاری است و در نتیجه اوراق دلاری جذابیت بیشتری از طلا برای متقاضیان غیردلاری خواهد داشت. البته موضوع مهم‌تر در روز گذشته، انتشار خبر به‌روزرسانی قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به «نفتا» بود که شاخص دلار و دیگر ارزهای این حوزه را تقویت کرد و در نتیجه بهای طلا را تنزل داد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه»ها از کف 55 ماهه

هر ورقه «تسه» اسفند 95(تسه9512) دیروز با رشد 3/  2 درصدی به قیمت 61 هزار و 139 تومان معامله شد. پس از اصلاح قابل‌توجه قیمت اوراق تسهیلات طی هفته گذشته و برخورد بهای «تسه»ها به کف 55 ماهه، جذابیت‌های این اوراق بیشتر و در نتیجه تقاضا در این بازار افزایش یافت؛ به‌طوری که قیمت‌ها در هفته جاری وارد مدار صعودی شد و روز گذشته این روند با شتاب بیشتری ادامه یافت. علاوه بر چشم‌انداز رکودی بازار مسکن، وضعیت بازارهای موازی از جمله سهام در ضعف و قوت اوراق مسکن موثر بود. به اعتقاد کارشناسان در شرایط فعلی قیمت‌ها در بازار مسکن متناسب با افزایش قیمت ارز و هزینه تمام شده ساخت‌وساز رشد کرده و بنابراین کشش رشد بیشتر دور از انتظار است. واقعیتی که در کاهش ۱۴ درصدی حجم معاملات مسکن طی شهریور ماه هم منعکس شده است.

31-05

 

بازار نفت

WTI در نزدیکی سقف4 ساله

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با نوسان اندک به قیمت ۵/  ۷۳ دلار معامله و به سقف  ۴ ساله نزدیک شد. هر چه به موعد اجرای تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در ۱۳ آبان نزدیک می‌شویم نگرانی از کاهش ۵/  ۱ میلیون بشکه‌ای عرضه در بازار جهانی بیشتر می‌شود و قیمت‌ها را به سطوح بالاتر ارتقا می‌دهد. انتشار خبر کاهش میزان خرید نفت ایران از سوی یکی از پالایشگاه‌های چین در پایان هفته گذشته بر نگرانی‌ها افزود. بسیاری از موسسات اقتصادی جهانی با این دورنما بهای نفت طی ماه‌های آتی را در محدوده ۱۰۰ دلار برآورد کرده‌اند. از طرفی، بروز نشانه‌های ضعیف از تولید آمریکا با افت تعداد دکل‌های نفتی طی دو هفته اخیر(کاهش ۴ واحدی)، همچنین عدم تقاضای موثر با افزایش غیرمنتظره موجودی نفت آمریکا در هفته گذشته به رشد قیمت‌ها دامن زد.

31-06