بازار سهام

نگاه بازار به گزارش‌های مرداد

شاخص کل بورس با افت ۵۶۷ واحدی (۴۱/ ۰ درصدی) مواجه شد. با وجود شروع مثبت بازار، گزارش ماهانه «شخارک» با عدم فروش پروپان، بوتان و پنتان در مرداد، با نگرانی نسبت به اثر تحریم‌ها بر صادرات (با وجود تکذیب مدیران اکثر پتروشیمی‌ها)، این نماد و برخی پتروشیمی‌ها «پارس»، «شفن»، «شاراک» را با صف فروش مواجه کرد. معاملات فلزی و پتروشیمی‌های بورس کالا با دلار ۴۲۰۰ تومان سه‌شنبه، «فولاد»، «فملی»، «کگل» در کنار «فارس» و «پارس» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. بازگشت قیمت‌های جهانی از کف، نمادهای کوچک‌تر فلزات اساسی را صعودی کرد. گزارش ماهانه «چکاپا» با افزایش نرخ فروش و «چکاوه» و رشد دسته‌جمعی خودرویی‌ها، با ورود نقدینگی و احتمال رشد قیمت (با وجود هزینه‌های سنگین) رشد ۹۲/ ۱ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را رقم زد. همچنان دورنمای رشد سود اسمی شرکت‌ها و گزارش‌های مرداد اثرگذار است.

31-01

 

بازار ارز

روز کم‌نوسان بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی به نرخ 10 هزار و 490 تومان معامله شد. از نیمه دوم مرداد با اجرایی شدن بسته ارزی، شاهد کاهش التهابات در بازار ارز بودیم. به صورتی که به تدریج مقاومت سقف 11 هزار تومانی و کاهش نوسان‌گیری در بازار ارز، کاهش تدریجی نوسانات دلار را رقم زد. از ابتدای هفته گذشته کم‌نوسانی دلار در بازه 10 هزار و 300 تا 10 هزار و 600 تومان رقم خورد و میانگین دلار از 17 مرداد در 10 هزار و 480 تومان قرار گرفت. روز گذشته در شرایط تداوم تعطیلی مذهبی در بازارهای همسایه و کاهش معاملات حواله‌ای درهم، شاهد تداوم کم‌نوسانی دلار بودیم. اما افزایش حجم معاملات می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد. همچنان دورنمای کاهش درآمدهای ارزی و نزدیک شدن به دور دوم تحریم‌ها مانع از افت قابل توجه قیمت دلار است.

31-02

 

بازار سکه

بی‌واکنشی سکه به طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 30 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 820 هزار تومان معامله شد. پیش‌تر اعلام خبر وصول طرح ممنوعیت عرضه سکه‌های پیش‌فروش بدون محدودیت حمایت کف 3 میلیون و 700 هزار تومان از سکه را تقویت کرد. هفته گذشته در شرایط نوسان طلا در بازه 1180 تا 1200 دلار و نوسان محدود دلار سکه در کانال 3 میلیون و 800 هزار تومانی حرکت کرد. با وجود جهش طلا روز جمعه (بالاتر از سقف 1200 دلاری) کم‌واکنشی سکه به طلای جهانی و کم‌نوسانی دلار در شرایط تعطیلی بازارهای مرزی، عامل فشار بر سکه شد. کم‌واکنشی سکه به طلا، همبستگی طلا و سکه را از ابتدای مرداد به 58/ 0 درصد در مقابل همبستگی 98/ 0 درصد سکه و دلار رساند. در صورتی که از ابتدای سال، همبستگی طلا و سکه، 82/ 0 درصد و سکه و دلار 99/ 0 درصد بود.

31-03

 

بازار طلای جهانی

سقف‌شکنی طلا با سیگنال «پاول»

هر اونس طلای جهانی پس از 6 هفته نزولی با رشد 7/ 1 درصدی به قیمت 3/ 1205 دلار معامله شد. با وجود روند کم‌نوسان طلای جهانی در بازه 1180 تا 1200 دلاری در هفته اخیر، روز جمعه بیشترین رشد روزانه طلا در 5 ماه اخیر رقم خورد و طلا بالاتر از سقف 1200 دلاری ایستاد. سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در جکسون هول و تاکید بر مناسب بودن افزایش تدریجی نرخ بهره در صورت رشد مناسب اقتصادی، با کاهش شاخص دلار از طلا حمایت کرد. افت شاخص دلار و گزارش‌های مناسب شرکت‌ها رشد بازارهای سهام آمریکا را به دنبال داشت. همچنین اقدام بانک خلق چین برای تغییر در نحوه ارزش‌گذاری روزانه یوآن در راستای کاهش اثر بازار بر یوآن نیز رشد یوآن را رقم زد. همچنان برای پنجمین هفته متوالی معاملات آتی با چشم‌انداز نزولی طلا به رکورد رسید.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

رشد آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 2/ 1 درصدی به قیمت 65 هزار و 677 تومان معامله شدند. روز گذشته شاهد رشد آرام «تسه»ها بودیم. پس از جهش 6/ 8 درصدی قیمت «تسه»ها در اردیبهشت و خرداد (پس از ثبت 6 ماه روند نزولی) از تیر مجددا شاهد بازگشت قیمت اوراق تسهیلات مسکن به روند نزولی بودیم. به صورتی که افت ۳/ ۳ درصدی «تسه»ها در تیر و کاهش ۹/ ۱ درصدی در مرداد رقم خورد. تقویت سمت عرضه اوراق در کنار کاهش تقاضا، عامل فشار بر «تسه»ها است. جهش ۵۴ درصدی قیمت مسکن تا پایان تیر (سالانه) با پایین نگه داشتن قدرت خرید متقاضیان فشار را بر تقاضا حفظ کرده است. همچنان تامین مالی بخشی از «خانه‌اولی»‌ها از طریق صندوق یکم بانک مسکن صورت می‌گیرد. ابوالقاسم انارکی، مدیر‌عامل بانک مسکن به افزایش ۵۰ درصدی پرداخت تسهیلات مسکن در سال جاری اشاره کرد.

31-05

 

بازار نفت

صعود نفت پس از ۷ هفته

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۳/ ۴ درصدی، پس از ثبت ۷ هفته افت متوالی (طولانی‌ترین روند نزولی از ۲۰۱۵) به قیمت ۷۲/ ۶۸ دلار معامله شد. کاهش موجودی نفت تجاری آمریکا (۸/ ۵ میلیون بشکه) بیشتر از پیش‌بینی‌ها، دورنمای تحریم‌ها بر صادرات ایران، پیش‌بینی‌ها از رسیدن صادرات ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز از نیمه دوم ۲۰۱۹ و کاهش ۷۰۰ هزار بشکه صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی ایران در نیمه اول اوت نسبت به ژوئیه، اعتصاب کارگران نفتی دریای شمال در ماه آینده (تخمین‌ها از کاهش ۴۵ تا ۵۰ هزار بشکه در روز) و افت شاخص دلار عامل حمایت از نفت شد. اما تداوم تنش‌های تجاری چین و آمریکا، معاملات آتی با دورنمای افزایشی برنت را به کمترین سطح از میانه ژوئن رساند. افت (۹ موردی) تعداد دکل‌های نفتی، تا حدی از قیمت نفت حمایت کرد.

31-06