بازار سهام

بازگشت بورس به مسیر صعود

شاخص کل سهام پس از عقبگرد هیجانی ۴/ ۳ درصدی، با تقویت تقاضا در معاملات دیروز رشد ۸۸۸ واحدی(معادل ۷/ ۰ درصدی) را به نمایش گذاشت و در سطح ۱۲۹ هزار و ۹۰۲ واحد قرار گرفت. اصلاح حدود ۱۰ درصدی بهای سهام شاخص‌ساز کالایی طی دو جلسه معاملاتی ماقبل در کنار فضای مثبت بازارهای ارز و سکه با تایید یکی از لوایح مورد تاکید FATF از سوی شورای نگهبان در جذابیت و بهبود تقاضای سهام موثر افتاد. به‌طوری که سهامداران حقیقی پس از عقب‌نشینی سه‌روزه، مالکیت ۱۳ میلیارد تومان از سهام را به نفع خود تغییر دادند. «پارس» و «پارسان» و «فولاد» بیشترین حمایت از شاخص کل را به عمل آوردند و «فملی» پس از بازگشایی، ۱۲۴ واحد از شاخص کل کاست. سهامداران همچنان چشم‌انتظار تعیین نرخ خوراک و قیمت پایه محصولات در بورس کالا در قالب سیاست جدید ارزی هستند.

31-01

 

بازار ارز

عقب‌نشینی پر نوسان دلار

هر دلار آمریکا در جریان معاملات دیروز با افت 100 تومانی با نرخ 10 هزار و 400 تومان معامله شد. نرخ دلار افت یک درصدی را در حالی ثبت کرد که در ابتدای معاملات دیروز  تا مرز ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان هم عقب‌نشینی کرده بود. بنابراین شاخص ارزی کشور ضمن یک رفت و برگشت تنزل یافت. به گفته فعالان، آغاز معاملات حواله درهم و اعلام قیمت ۲ هزار و ۸۲۰ تومان برای آن، فروشندگان را تشویق به فروش کرد. اما این روند پایدار نماند و در ادامه، نرخ حواله درهم به زیر ۲ هزار و ۸۰۰ تومان رفت تا فروشنده‌ها در بازار داخلی قدرت بیشتری از خود نشان دهند. به‌طور کلی، تایید یکی دیگر از لوایح FATF از سوی شورای نگهبان در معاملات بازارها را تا حدودی متعادل کرد.

31-02

 

بازار سکه

دومین افت متوالی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 75 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 790 هزار تومان معامله شد. همزمان با رفت و  برگشت نرخ دلار در دادوستدهای دیروز، قیمت سکه نیز در ابتدا تا مرز 3 میلیون و 600 هزار تومان عقب نشست اما در نهایت به افت 2 درصدی بسنده کرد. در شرایطی که بازار طلای جهانی پنجمین هفته نزولی خود را تجربه کرد اما  قیمت سکه با نوسان دلار داخلی هماهنگ بوده است. ضمن اینکه کاهش نرخ سکه‌های پیش‌فروش شده نیز یکی از عواملی بود که زمینه‌ساز افت قیمت سکه شد. این موضوع در کنار روند نزولی دلار، موجب شد فعالان بازار سکه بیشتر فروشنده باشند و در نتیجه، شرایط را برای افت 2 درصدی قیمت سکه فراهم کنند. دادوستد آزادانه ارز با قیمت توافقی می‌تواند به تعمیق معاملات دلار بینجامد و متعاقبا سکه را به واکنش وادارد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

کم‌نوسانی طلا در تلاقی عوامل متقابل

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 2/ 0 درصدی به قیمت 1211 دلار رسید. در این هفته از یکسو رشد تقاضای محافظه‌کارانه از طلا حمایت کرد و از سوی دیگر، افزایش قابل‌ملاحظه شاخص دلار بهای این فلز گرانبها را تحت فشار قرار داد. افزایش تنش‌های دیپلماتیک بین آمریکا با ترکیه و روسیه ارزش پول این دو اقتصاد آسیایی را در برابر دلار به شدت کاهش داد. به‌طوری که لیر ترکیه سقوط تاریخی ۲۳ درصدی را تجربه کرد و روبل به کف دوساله رسید. علاوه بر این، تضعیف یورو و پوند، شاخص دلار را به بالای سطح ۱۴ ماهه برد. اما با وجود رشد قابل‌ملاحظه دلار و کاهش قدرت خرید ارزهای دیگر، افزایش تقاضای محافظه‌کارانه دلار مانع از فشار زیاد بر طلا شد. گزارش‌های اروپایی تولید و اشتغال و شاخص قیمت مصرف‌کننده در هفته پیش‌رو از عوامل اثرگذار بر بهای طلاست.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

ورود تسه به کانال جدید

دیروز قیمت اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95(تسه9512) افزایش1/ 2 درصدی را به ثبت رساند و به قیمت 67 هزار و 280 تومان معامله شد. از ابتدای مردادماه شاهد نوسان قیمت اوراق تسهیلات اسفند 95 در بازه 65 تا 67 هزار بودیم که این روند در جریان دادوستدهای دیروز با چرخش به سمت بالا روبه‌رو شد. با افزایش قابل‌ملاحظه قیمت‌ها تعداد معاملات در ماه‌های خرداد و تیر کاهش یافت. به نظر می‌رسد  رشد قیمت و کاهش محسوس قدرت خرید معاملات این بازار را در تنگنای معاملاتی قرار داده است. مدیرعامل بانک مسکن روز شنبه در همین راستا برای مقابله با کاهش سطح پوشش‌دهی تسهیلات خرید مسکن در پی جهش قیمت‌ها در بازار ملک و همچنین کمک به افزایش عرضه مسکن متناسب با الگوی تقاضای مصرفی در جامعه پنج سیاست اعتباری جدید طراحی کرد که در دست بررسی است.

31-05

 

بازار نفت

دومین هفته نزولی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا طی هفته اخیر با افت 3/ 1 درصدی به قیمت 6/ 67 دلار رسید. قیمت‌های نفت در چهارشنبه هفته قبل با نگرانی از تشدید جنگ تجاری بین چین و آمریکا، چشم‌انداز کاهش رشد اقتصاد جهانی و تضعیف تقاضای سوخت، افت ۴ درصدی را ثبت کرد. اما در پایان هفته با تنش‌های ژئوپلیتیک بخشی از افت خود را جبران کرد. آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه برآورد خود از تقاضای جهانی و تولید کشورهای غیراوپک در سال بعد را ۱۰۰ هزار بشکه افزایش داد و گزارش کرد که در شرایط کنونی افزایش تقاضای فصلی نفت توام با رشد تولید روسیه و عربستان به تعادل در بازار انجامیده است. ضمن اینکه توافق اعضای اوپک برای افزایش تولید یک‌میلیون بشکه در روز عامل تعادل‌بخش در بازار محسوب می‌شود. با این حال، چالش اصلی فراروی بازار نفت وضع تحریم‌های آمریکا بر صادرات نفت ایران در نوامبر پیش‌رو است.

31-06