بازار سهام

چهارمین روز نزولی شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۶۹ واحدی (۱۷/ ۰ درصدی) همراه شد. دیروز «وغدیر» در کنار «خودرو» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. اما «فارس» با خوش‌بینی به رشد سودآوری پتروشیمی‌ها، زیرمجموعه‌ها بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. در میانه معاملات دوشنبه حرکت مس به زیر ۶۹۰۰ دلار/ تن رقم خورد و روی به کف ۳۳۰۰ دلار/ تن نزدیک شد. تردیدها نسبت به قیمت‌های جهانی عامل احتیاط در فلزی-معدنی‌ها است. در روزهای اخیر شرایط احتیاطی در نمادهای بزرگ‌تر خریدهای هیجانی در نمادهای خودرویی از جمله شرکت‌های خودروهای سنگین (با اخبار نوسازی ناوگان‌ها) را رقم زد. اما شناسایی سود در کنار ریسک برجام تشدید فشار فروش را در این نمادها رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

رشد آرام دلار پس از ۱۵ روز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۴ تومانی به نرخ ۴۴۶۴ تومان معامله شد. پس از رسیدن دلار به سقف ۴۹۱۰ تومان (۲۴ بهمن) فشار عرضه صرافی بانک‌ها در کنار دستگیری دلالان ارزی، افت ۲/ ۹ درصدی  (۴۵۰ تومانی) دلار را در ۱۵ روز معاملاتی رقم زد. اما روز گذشته نرخ دلار صعودی شد. پس از رسیدن دلار زیر کف ۴۵۰۰ تومانی، بالاتر بودن نرخ حواله‌ای درهم، رشد تقاضای آربیتراژی در کنار شناسایی کف قیمتی روند نزولی دلار را به شدت کاهش داد. امری که صف‌های طولانی، محدودیت خرید ارز تا سقف ۵ هزار دلار، ممانعت برخی از صرافی‌ها برای عرضه دلار و رسیدن دلار در معاملات غیررسمی به بالاتر از ۴۷۵۰ تومان را رقم زد. اما رشد تدریجی نرخ دلار صرافی بانک‌ها می‌تواند تعادل را به معاملات ارزی بازگرداند.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

کاهش شتاب رشد سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 5 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 589 هزار تومان معامله شد. تداوم ریسک‌گریزی معامله‌گران با افت بازارهای سهام پس از انتخابات ایتالیا در کنار نگرانی‌ها از جنگ تجاری در ابتدای معاملات رشد طلای جهانی را رقم زد. اما در ادامه با رشد شاخص دلار، طلا نزدیک کف ۱۳۲۰ دلاری نوسان داشت. در بازار ارز نیز افزایش نرخ صرافی بانک‌ها پس از ۱۵ رقم خورد. بررسی‌ها همبستگی قیمت سکه و نرخ دلار را ۹۶/ ۰ درصد و همبستگی سکه با طلا را ۷/ ۰ درصد نشان می‌دهد. به این ترتیب با خوش‌بینی‌ به دلار و توقف حراج سکه پس از رسیدن به کف یک میلیون و ۴۸۸ هزار تومانی، سکه در ۹ روز معاملاتی اخیر با رشد ۱۰۱ هزار تومانی همراه شد.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید