بازار سهام

بازی شاخص با ۹۸ هزار واحد

آینده نگر بازار

دیروز شاخص کل بورس با رشد 390 واحدی (4/ 0 درصدی) در سطح 98 هزار و 317 واحد ایستاد. روز گذشته شناسایی فرصت خرید در «فولاد» پس از افت‌های اخیر و خوش‌بینی به عوامل بنیادین این نماد را در کنار «فخوز» در نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص گذاشت. پیش‌تر اعلام تعدیل مثبت 35 درصدی زاگرس، با سطوح مناسب قیمت متانول (با وجود افت اخیر قیمت متانول به زیر 400 دلار) و رشد نرخ دلار از نمادهای متانول‌ساز و هلدینگ‌های پتروشیمی حمایت کرد. به این ترتیب «تاپیکو» و «پارسان» در کنار «فملی» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. آرام‌تر شدن بازارهای سهام جهانی، کم‌نوسانی قیمت جهانی فلزات را رقم زد. همچنان مس بالاتر از ۷۰۰۰ دلار و روی بالاتر از ۳۴۰۰ دلار سطوح مناسبی است. تکذیب نامه منتشرشده در فضای مجازی از عرضه بلوک «خودرو» منجر به توقف این نماد شد.

 

بازار ارز

بازگشت دلار به ۴۷۰۰ تومان

آینده نگر بازار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 45 تومانی به نرخ 4715 تومان معامله شد. پس از افت 73/ 1 درصدی دلار در روز سه‌شنبه، دیروز دلار صعودی شد. از ابتدای دی عوامل غیراقتصادی و ریسک‌های سیاسی ناشی از برجام، 5 کانال‌شکنی نرخ دلار را رقم زد. با وجود فروکش ریسک‌های مزبور، اما تداوم رشد سفته‌بازی و نشانه‌های ورود نقدینگی (با آمارهای بانک مرکزی از کاهش رشد شبه‌پول و افزایش پول) روند صعودی دلار را در میان بهمن تشدید کرد. با وجود فشار عرضه صرافی بانک‌ها، از هفته دوم بهمن رشد ۲/ ۵ درصدی نرخ دلار طی ۸ روز رقم خورد و سقف ۴۸۰۰ تومانی را به صورت مقطعی شکست؛ اما در ادامه فشار عرضه صرافی بانک‌ها مجددا دلار را نزولی کرد. در معاملات چهارشنبه سیگنال‌های معاملات آتی، شناسایی فرصت خرید و نرخ درهم در سطح ۱۳۱۴ تومانی دلار را وارد کانال ۴۷۰۰ تومانی کرد.

 

بازار سکه

رشد سکه با سیگنال ارز

آینده نگر بازار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 4 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 529 هزار تومان معامله شد. پس از افت قیمت سکه تا سطح یک میلیون و 475 هزار تومان روز شنبه 7 بهمن با اعلام خبر پیش‌فروش سکه، در ادامه خوش‌بینی‌ها به بازارهای اثرگذار قیمت سکه را با رشد 54 هزار تومانی در 11 روز معاملاتی همراه کرده است. در بازار طلای جهانی چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا با آمار مناسب اشتغال و سیگنال‌های رشد نرخ تورم این کشور، افت حدود ۲۰ دلاری اونس طلا را از روز جمعه رقم زده است. با این وجود، همچنان تردیدها نسبت به بازارهای سهام تا حدی از طلا حمایت می‌کند. اما در بازار ارز با وجود فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها شاهد حمایت کف ۴۶۰۰ تومانی از دلار بودیم. بنابراین خوش‌بینی‌ها به بازارهای اثرگذار از سکه حمایت می‌کند.

 

بازار طلای جهانی

کاهش تقاضای محافظه‌کارانه طلا

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1324 دلار معامله شد. کاهش نوسانات بازارهای سهام و بازگشت از کف‌های پیشین، همچنین افت نرخ بازدهی اوراق قرضه عامل فشار بر اونس طلا شد. بنابراین در ساعات پایانی روز سه‌شنبه اونس طلا تا کف 1320 دلاری (کف 3هفته‌) افت داشت و در ادامه روز چهارشنبه شاهد نوسان طلا در کانال 1320 دلاری بودیم. پیش‌تر چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا (رشد هزینه‌های مالی شرکت‌ها) و سیگنال‌ها از افت بازارهای سهام از سقف‌های پیشین، به‌دلیل ارزش‌گذاری بالای سهام و نگرانی‌ها از چشم‌انداز قرار گرفتن در آخرین مراحل چرخه رونق اقتصادی، ریزش شدید بازارهای سهام را به دنبال داشت. اما موسسات مالی شامل JP Morgan، بارکلیز و کردیت سوئیس با توجه به چشم‌انداز تداوم رشد اقتصادی، اعلام کردند افت سهام می‌تواند فرصت خرید را ایجاد کند.

 

بازار اوراق مسکن

حرکت اوراق در کف

آینده نگر بازار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 8/ 0 درصدی به قیمت 71 هزار و 217 تومان معامله شدند. همچنان شاهد روند کم‌نوسان قیمت اوراق تسهیلات مسکن در سطوح 71 و 72 هزار تومانی هستیم. کاهش تقاضا، حمایت 72 هزار تومانی را در بهمن شکست. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق تسهیلات مسکن در سطح 5/ 21 درصد قرار گرفته است. با وجود تشدید نوسانات مسکن در ماه‌های اخیر، تشدید روند صعودی قیمت در ماه‌های اخیر (رشد ۵/ ۱۶ درصد میانگین قیمت مسکن تهران در دی نسبت به مدت مشابه سال گذشته) را رقم زده است. اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان در کنار تمایل معامله‌گران به نقدشوندگی واحدها، سهم واحدهای ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان را افزایش داد؛ رشد کاذب قیمت‌ها می‌تواند مانع از پایداری رونق معاملات شود.  

 

بازار نفت

کم‌نوسانی نفت

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/ 63 دلار معامله شد. فروکش نسبی فضای احتیاطی و کاهش نوسانات بازارهای سهام در کنار تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش موجودی نفت تجاری آمریکا به میزان 05/ 1 میلیون بشکه پیش از انتشار گزارش رسمی، برخلاف پیش‌بینی‌ کارشناسان از افزایش، رشد اندک WTI از کف 2 هفته‌ای را رقم زد. با این وجود، همچنان حجم بالای تولیدات نفت آمریکا (عبور تولیدات از ۱۰ میلیون بشکه در روز در نوامبر)، سیگنال‌های رشد صادرات این کشور با فروش محموله نفتی آمریکا به امارات در کنار نزدیک شدن به زمان تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها فشار بر قیمت نفت را حفظ کرده است. تعهد مناسب اوپک و غیراوپک به کاهش تولید،  در کنار چشم‌انداز رشد تقاضا در میان‌مدت، خوش‌بینی‌ها به حرکت تدریجی بازار به سمت تعادل را (حتی زودتر از پیش‌بینی‌ها) تقویت کرده است.



گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید