بازار سهام

صعود آرام شاخص

آینده نگر بازار

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۴۵ واحدی (۲۵/ ۰ درصدی) در سطح ۹۸ هزار و ۳۴۸ واحدی ایستاد. در بازارهای جهانی با نزدیک شدن به آغاز تعطیلات سال نوی چینی (از روز پنج‌شنبه) و ادامه افت شاخص دلار قیمت مس تا نزدیک سقف ۷هزار دلاری افزایش داشت، روی بالاتر از ۳۴۰۰ دلار و قیمت سنگ‌آهن در بازار دالیان با چشم‌انداز رشد تقاضای فولاد در ماه‌های بهار در چین، به سقف ۳‌هفته‌ای رسید. به این ترتیب «فملی» و «کگل» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. همچنین شاهد رشد نسبی فلزی-معدنی‌ها بودیم. اما تردیدها نسبت به پایداری قیمت‌های جهانی و شناسایی سود میان معامله‌گران مانع از رشد قابل توجه این نمادها  است. همانند روال روز سه‌شنبه پالایشی‌ها از نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص بودند. همچنان نوسانات نرخ دلار، قیمت جهانی محصولات پتروشیمی و فلزات بر شاخص اثرگذار است.

 

بازار ارز

توقف صعود دلار

آینده نگر بازار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 100 تومانی به نرخ 4810 تومان معامله شد. پس از 3 کانال‌شکنی دلار در هفته جاری، روز گذشته مقابله با دلالان ارزی، روند صعودی دلار را متوقف کرد. با وجود لمس سقف 4800 تومانی نرخ دلار در هفته گذشته، عرضه سنگین از سوی صرافی بانک‌ها مقاومت سطح مزبور را تقویت کرد. اما رشد تقاضای سفته‌بازی معامله‌گرانی که در قیمت‌های بالاتر اقدام به عرضه دلار کرده بودند، افزایش تقاضای آربیتراژی و نزدیک شدن به سال جدید، حمایت کف 4600 تومانی را تقویت کرد. در هفته جاری، کاهش عرضه صرافی بانک‌ها و تداوم روند صعودی درهم، نوسانات صعودی دلار تا سقف 4910 تومانی روز سه‌شنبه را رقم زد. اما روز چهارشنبه کنترل شدید بر بازار ارز و دستگیری دلالان ارزی با کاهش حجم معاملات دلار را پس از رشد ۲۳۰ تومانی از ابتدای هفته، نزولی کرد.

 

بازار سکه

احتیاط سکه برای بازارهای اثرگذار

آینده نگر بازار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 592 هزار تومان معامله شد. شاهد نوسان طلای جهانی در کانال 1330 دلاری بودیم. چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره فشار را بر طلا حفظ کرده است. آمار نرخ تورم و خرده‌فروشی آمریکا تصویر روشن‌تری از این امر ارائه می‌دهد. در بازار ارز نیز روند صعودی نرخ دلار (رشد ۲۳۰ تومانی دلار در هفته جاری) روز گذشته با دستگیری دلالان ارزی و کاهش حجم معاملات افت ۱۰۰ تومانی نرخ دلار رقم خورد. بنابراین پس از رشد ۷۳ هزار تومانی قیمت سکه از ابتدای هفته، توقف روند صعودی دلار عامل احتیاط در بازار سکه شد. پیش‌تر با حراج بانک کارگشایی، افت قیمت سکه به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رقم خورد. اما مقطعی بودن این عامل، مجددا در روزهای اخیر قیمت سکه را به سقف تاریخی رساند.

 

بازار طلای جهانی

احتیاط طلا پیش از آمار تورم

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1332 دلار معامله شد. در میانه معاملات با افت شاخص دلار، طلا تا سطح 1337 دلار (بالاترین سطح از 6 فوریه) رشد داشت، اما بازگشت شاخص دلار به مسیر صعودی پیش از انتشار آمار نرخ تورم و خرده‌فروشی آمریکا طلا را به 1330 دلار نزدیک کرد. احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره با آمار اشتغال آمریکا و چشم‌انداز رشد نرخ تورم با رشد بازدهی اوراق قرضه به سقف ۴ساله تشدید فشار فروش را در بازار سهام رقم زد. اما در روزهای اخیر شاهد بازگشت بازارهای سهام به مسیر صعودی بودیم. همچنان کارشناسان معتقدند بازارهای اوراق قرضه دوران اوج را سپری کردند. امری که می‌تواند در ماه‌های آتی با رشد نرخ تورم، افزایش نرخ بهره (افزایش هزینه‌های شرکت‌ها) و با سیگنال‌های پایان چرخه رونق اقتصادی فشار فروش را در بازار سهام تشدید کند.

 

بازار اوراق مسکن

کاهش تقاضای «تسه»ها

آینده نگر بازار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 8/ 0 درصدی به قیمت 71 هزار و 367 تومان معامله شدند. با وجود روند کم‌نوسان «تسه»ها در دی در سطح 73 هزار و 568 تومان، از ابتدای بهمن کاهش تقاضا قیمت اوراق را در میانگین 71 هزار و 885 تومان قرار داد. با این وجود در دی رشد 7/ 16 درصدی قیمت مسکن نسبت به دی سال گذشته رقم خورد. به اعتقاد کارشناسان حبابی شدن قیمت مسکن در ماه‌های اخیر و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان عامل فشار بر تقاضای مصرفی مسکن است. اما با کاهش نوسانات بازار مسکن در دی نسبت به آذر (رشد ۲/ ۵۰ درصدی تعداد معاملات در آذر نسبت به مدت مشابه سال گذشته) ‌می‌توان به بازگشت نسبی آرامش به بازار مسکن تا حدی خوش‌بین بود. همچنین نزدیک شدن به پایان سال می‌تواند رشد تقاضای اوراق را رقم بزند.

 

بازار نفت

WTI نزدیک کف ۷هفته‌

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 8/ 58 دلار معامله شد. تخمین موسسه نفت آمریکا از افزایش ذخایر نفت (۹۵/ ۳ میلیون بشکه) برای سومین هفته متوالی پیش از انتشار گزارش رسمی و بیش از پیش‌بینی کارشناسان (۱/ ۳ میلیون بشکه) WTI را به کف ۷هفته‌ای رساند. گزارش اوپک تعهد ۱۳۷ درصدی اعضا به توافق را نشان داد که بخشی از آن به دلیل کاهش تولیدات ونزوئلا بود. علاوه بر این آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نزدیک شدن ذخایر نفت به میانگین ۵ساله را اعلام کرد و چشم‌انداز رشد تقاضا را به ۴/ ۱ میلیون بشکه در روز (از ۳/ ۱ میلیون بشکه در روز) افزایش داد. با این وجود رشد اخیر تولیدات آمریکا به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز، احتمال پیشی گرفتن رشد عرضه از رشد تقاضا در نتیجه تداوم مازاد عرضه را طبق پیش‌بینی IEA تقویت کرده است.


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید