در روزی که روند قیمت‌گذاری تغییر کرد،صمد کریمی،مدیر اداره صادرات بانک مرکزی اعلام کرد: «هرگونه اعلام نرخ خرید و فروش ارز  از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی، به جز صرافی‌های موضوع «مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها» وفق ماده ۱۴ آن ممنوع است.» این اظهارات در شرایطی صورت گرفت که بیشتر فعالان بازار قیمت صرافی‌های منتخب را دستوری و اداری دانسته‌اند و عنوان کرده‌اند،  برای تهیه دلار خارج از صف‌های ارزی و بدون محدودیت‌های فعلی قیمت‌های بالاتری در بازار از سوی صرافی‌ها ارائه می‌شود. از نظر آنها، اگر یک فرد به صورت ارادی بخواهد بالای ۵ هزار دلار خریداری کند، صرافی‌های منتخب پاسخگو نیستند و وی باید برای تهیه ارز مورد نیاز خود به بازار آزاد مراجعه کند که دلار را با قیمت بالاتری عرضه می‌کنند. پیش از این نیز در ماه‌های ابتدایی آغاز به کار سامانه سنا این مقام مسوول تاکید داشت تنها نرخ‌های این سامانه به رسمیت شناخته می‌شود؛ ولی این اتفاق رخ نداد  و سرانجام بازار راه خود را جدا کرد.

این در حالی بود که این سامانه می‌توانست به شفافیت معاملات کمک بیشتری کند و با در نظر گرفتن نرخ‌های بازار، به رسمیت شناخته شود. برخی کارشناسان هشدار داده‌اند، چنین نگاه‌های بوروکراتیکی که در مورد نرخ ارز در میان برخی مسوولان وجود دارد، در نهایت می‌تواند تلاش‌های مثبت بازارساز را نیز خنثی کند. بازارساز در اواخر بهمن ماه با ارائه بسته ۳ بندی توانست التهابات به وجود آمده در بازار را مدیریت کند؛ راه‌اندازی سامانه «نیما» و ممنوعیت ثبت سفارش با دلار از دیگر اقدامات بانک مرکزی در هفته‌های اخیر بودند که می‌توانند به شفافیت معاملات و کاهش التهابات بازار کمک ‌کنند. در این میان، آنچه به‌نظر می‌رسد زمینه‌ساز صف‌های ارزی در بازار شده است، مربوط به افت بیش از اندازه دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب و امکان آربیتراژ ارزی بوده است. به‌عنوان مثال، روز گذشته در‌حالی‌که قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب ۴ هزار و ۴۶۴ تومان بود، معاملات منطقه سلیمانیه بالای ۴ هزار و ۷۷۰ تومان بود.

در روزی که دلار افزایشی شد، سکه تمام بهار آزادی نیز با ۵ هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۵۸۹ هزار تومان رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که سکه در ابتدای روز به بالای مرز یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رفته بود؛ آنچه قیمت سکه را از سقف ابتدای روز پایین آورد، حراج بانک کارگشایی بود که سمت عرضه را با تقویت مواجه کرد.قیمت فلز گرانبهای داخلی در روز دوشنبه رفت و برگشت زیاد داشت و گفته‌های فعالان حاکی از آن است که این فلز گرانبها پس از ساعت ۳ بعدازظهر خود را تا میانه کانال یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان بالا برد. باید دید، سکه معاملات روز جاری را با بالای مرز یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان آغاز خواهد کرد یا در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باقی خواهد ماند؟

بانک و بیمه


روند بازارها را در صفحه آینده‌نگر بخوانید