هفته آربیتراژی بازار ارز

صرافی‌های منتخب در حالی اقدام به عرضه ارز در میانه‌های کانال ۴ هزار و ۴۰۰ تومان کرده‌اند که بر اساس گفته‌های فعالان ارزش این ارز در بازار شهرهای مرزی به‌طور معمول بالای کانال ۴ هزار و ۷۰۰ تومان ثبت شده است.  در کنار این، به گفته آنها با توجه به نرخ حواله درهم نیز بهای دلار در سطوح بالاتری قرار داشت. به گفته فعالان، این شرایط موجب می‌شد که افراد زیادی تمایل داشته باشند در صف‌های صرافی‌های منتخب قرار بگیرند تا از تفاوت قیمت بازار تهران با سایر شهرستان‌ها و شهرهای مرزی استفاده کنند. این اتفاق در شرایطی رخ داد که صرافی‌های منتخب معمولا بیشتر از ۲ هزار دلار را به هر فرد نمی‌فروشند.در این شرایط، محدودیت عرضه ارز به افراد عادی نیز موجب شد که در کنار برخی صرافی‌های منتخب، عده‌ای اقدام به معاملات غیررسمی با قیمت‌هایی بالاتر کنند. برخی اخبار حکایت از آن داشت که شماری از صرافی‌ها با قیمت‌های بالای ۴ هزار و ۷۰۰ تومان اقدام به‌فروش دلار کرده‌اند.

 صف‌های خرید، جو روانی را در بازار به‌وجود آورد که اشتیاق افراد بیشتری را برای خرید دلار به همراه آورد؛ عده زیادی اعتقاد دارند، در کنار امکان آربیتراژ ارز، افت شدید قیمت زمینه ساز بازگشت تقاضا به بازار شد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که در ابتدای اجرای بسته ۳ بندی ارزی بانک مرکزی، شرایط بازار ارز آرام گرفته بود؛ ولی سرانجام تعقیب سیاست کاهش قیمت روز به روز تقاضای بیشتری را به بازار آورد. عده‌ای اعتقاد دارند، ممکن است با توجه به احتمال افزایش عرضه ارز توسط پتروشیمی‌ها بازار تا انتهای سال شاهد نوسان زیادی نباشد، ولی ادامه صف‌های ارزی در نهایت می‌تواند منجر به آزاد شدن قیمت شود؛ بنابراین بازارساز باید سعی کند، با مدیریت انتظارات، صف‌های ارزی را از بازار خارج کند.

در هفته‌ای که دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب افزایش قیمت خاصی نداشت و اونس جهانی نیز بیشتر تحت فشار افت قرار داشت، سکه تمام بهار آزادی به جاده افزایشی بازگشت. روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی ۴ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد تا با عبور از مرز یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان به قیمت یک میلیون و ۵۵۳ هزار تومان برسد. با ثبت این رشد، میزان بازدهی فلز گرانبهای داخلی در هفته گذشته به بالای ۴ درصد رسید. سکه دو هفته پیش نزدیک به ۵ درصد از ارزش خود را از دست داده بود و با افزایش هفته گذشته بخشی از افت خود را جبران کرد.همسو با سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه نیز راه افزایشی را در پیش گرفتند. در این میان، ربع سکه با رسیدن به آستانه مرز ۴۹۰ هزار تومان و ثبت نزدیک به ۱۱ درصد افزایش، بیشترین بازدهی را در میان دارایی‌های گرانبها به خود اختصاص داد.

بانک و بیمه

بانک و بیمه


روند بازارها را در صفحه آینده‌نگر بخوانید