روز شنبه ارز اروپایی با ۵۰ تومان افزایش به بهای ۵ هزار و ۴۹۱ تومان رسید. در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ رسمی یورو با حدود ۴۵ تومان رشد، قیمت ۴ هزار و ۵۹۷ تومان را ثبت کرد. برخی فعالان، رشد قیمت این ارز را ناشی از تقویت ارزش آن در بازارهای جهانی در برابر دلار دانستند. نرخ برابری یورو به دلار که روز پنج‌شنبه به حدود۲۲۱/ ۱ رسیده بود، روز جمعه تا ۲۳۱/ ۱ بالا رفت، امری که نشان دهنده افزایش ۸ دهم درصدی این ارز بود. از نظر آنها در راستای تقویت یورو، ارزش این ارز بر تابلوی صرافی‌های منتخب ۹ دهم درصد و در مرکز مبادلات نزدیک به یک درصد رشد کرد. عده زیادی از کارشناسان این اتفاق را به فال نیک گرفتند که بازارساز به جای تعقیب کاهش قیمت یورو سعی کرده است با تعدیل آن متناسب با قیمت‌های جهانی زمینه را برای ثبات بیشتر این ارز فراهم کند.

عده دیگری باور داشتند، بخشنامه هفته گذشته بانک مرکزی، تقاضا را برای یورو بالا برده است. در روزهای انتهایی هفته گذشته، با درخواست رئیس‌کل بانک مرکزی و دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، ثبت‌سفارش واردات کالا با دلار ممنوع اعلام شد. از نظر برخی فعالان، تحت تاثیر این تصمیم میزان تقاضا برای یورو افزایش یافته است. قیمت یورو در حالی بر تابلوی صرافی‌های منتخب نزدیک به ۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود که یکی از صرافی‌های بزرگ دولتی نرخ حواله آن را ۵ هزار و ۷۸۰ تومان تعیین کرده بود؛ برخی از معامله‌گران نیز عنوان کردند با وجود آنکه بازارساز سعی کرد قیمت یورو را متناسب با تغییرات روزانه بازارهای جهانی انطباق دهد، بهای این ارز در معاملات غیررسمی به بالای ۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده بود. در واقع، یورویی که ۵ هزار و ۴۹۰ تومان قیمت خورده بود، با قیمت دلار ۴ هزار و ۴۶۰ تومان منطبق است. حال اگر در بازار غیررسمی، قیمت دلار ۴ هزار و ۷۵۰ تومان باشد، ارزش یورو نیز با توجه به نرخ برابری آن به بالای۵ هزار و ۸۰۰ تومان می‌رسد.

در روز افت یورو، دلار ۳ تومان کاهش یافت و به بهای ۴ هزار و ۴۶۱ تومان رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که همچنان صف‌های ارزی در برابر صرافی‌های منتخب وجود داشت و عده زیادی نیز عنوان می‌کردند که ساعت‌ها در صف ایستاده‌اند ولی موفق به دریافت ارز نشده‌اند. این صف در نقاط دیگر شهر مانند منطقه صادقیه در غرب تهران نیز وجود داشت. بر اساس گفته‌های فعالان در حالی که دلار صرافی‌های منتخب ۴ هزار و ۴۶۱ تومان بود، این ارز در میان دلالان و معامله‌گران غیررسمی بالای ۴ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد. این در حالی بود که ارزش این ارز در منطقه هرات پایین‌تر بود و در منطقه سلیمانیه نیز نزدیک به سطح معاملات غیررسمی بازار تهران قرار داشت.برخلاف افت دلار، روز شنبه سکه تمام بهار آزادی راه افزایشی خود را ادامه داد و با ۱۹ هزار تومان رشد به بهای یک میلیون و ۵۷۲ هزار تومان رسید. به نظر می‌رسد تغییر مسیر اونس در بازارهای جهانی و بازگشت به محدوده هزار و ۳۲۰ دلار نقشی افزایشی در بازار سکه داشت. با این حال، عده دیگری افزایش تقاضای سکه در آستانه تعطیلات نوروز را عامل رشد این فلز گرانبها دانستند.

بانک و بیمه


روند بازارها را در صفحه آینده‌نگر بخوانید