بازار سهام

دومین هفته نزولی بورس

شاخص کل بورس با افت ۲/ ۰ درصدی دومین هفته نزولی را ثبت کرد. در شرایط احتیاطی با تردیدها نسبت به قیمت جهانی کالاها و چشم‌انداز فشار فروش با نیاز به نقدینگی در پایان سال، شاهد نوسانات سهام خودرویی بودیم. با رشد اخیر شاخص دلار و افت بازارهای سهام، روز جمعه قیمت روی زیر ۳۴۰۰ دلار و مس زیر ۷ هزار دلار قرار گرفت. اعلام تعرفه ۲۵ درصدی بر فولاد وارداتی چین و ۱۰ درصدی بر آلومینیوم وارداتی این کشور در آمریکا، با وجود سهم یک درصدی آلومینیوم صادراتی چین به آمریکا از کل تولیدات آلومینیوم این کشور و سهم ۳/ ۳ درصدی واردات فولاد آمریکا از چین تاثیر بسزایی بر قیمت‌ها نداشت. اما نگرانی‌ها از جنگ تجاری را تقویت کرده است. افت اخیر قیمت فلزات می‌تواند بر صنایع کالایی فشار آورد؛ اما مقاومت دلار در برابر افت بیشتر از صنایع صادرات‌محور حمایت می‌کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

مقاومت دلار در برابر افت

هر دلار آمریکا با افت هفتگی 6/ 0 درصدی به نرخ 4464 تومان معامله شد. پس از رسیدن دلار به سقف تاریخی 4910 تومانی در 24 بهمن، فشار عرضه سنگین و تعیین نرخ دلار از سوی صرافی‌ بانک‌ها و دستگیری دلالان ارزی با تقویت احتیاط افت 5 درصدی نرخ دلار را طی 5 روز معاملاتی تا زیر سطح 4500 تومانی رقم زد. اما با افت دلار به کانال 4400 تومانی، شناسایی کف قیمتی از سوی معامله‌گران و افزایش نرخ دلار در مناطق مرزی در کنار بالاتر بودن نرخ حواله‌ای درهم با تقویت سمت تقاضا روند نزولی دلار را به شدت کاهش داد. به این ترتیب در 6 روز معاملاتی تنها افت 26 تومانی دلار رقم خورد. همچنان روز پنج‌شنبه شاهد محدودیت جدی در عرضه دلار (تا سقف 2 هزار دلار) از سوی صرافی بانک‌ها و افزایش اختلاف نرخ دلار در سایر صرافی‌ها بودیم.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

تشدید نوسانات سکه

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 4/ 4 درصدی به قیمت یک میلیون و 553 هزار تومان معامله شد. روز پنج‌شنبه با وجود افت طلای جهانی و افت اندک دلار، رشد 4 هزار تومانی قیمت سکه رقم خورد. روز پنج‌شنبه طلای جهانی پس از ساعات پایانی بازار داخلی به کف 1300 دلاری نزدیک شد. اما افت بازارهای سهام و افت شاخص دلار، طلا را روز جمعه نزدیک سطح 1320 دلاری قرار داد. در بازار ارز نیز با وجود افت آرام نرخ دلار، رشد تقاضا چشم‌انداز افت بیشتر دلار را در کوتاه‌مدت دور از انتظار کرده است. پیش‌تر در هفته پایانی بهمن تردیدها نسبت به روند نرخ دلار، افت ۹/ ۴ درصدی سکه را تا کف یک میلیون و ۴۸۸ هزار تومان رقم زد. اما در ادامه توقف حراج سکه تا چهارشنبه مجددا سکه را بر مدار صعودی قرار داد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

اولین ماه نزولی طلا از اکتبر

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1321 دلار معامله شد. طلای جهانی در ماه فوریه با افت 2 درصدی با رشد شاخص دلار (بیشترین از نوامبر 2016) مواجه شد. جروم پاول، رئیس جدید فدرال رزرو در اولین سخنرانی در مقابل کنگره، چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا (4 بار در سال 2018) با چشم‌انداز مناسب اقتصادی ارائه داد. آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا نیز (رشد شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای ISM به بالاترین سطح در 13 سال اخیر و رشد هزینه‌های مصرف‌کننده) روز پنج‌شنبه طلا را به کف 1303 دلاری رساند. با این وجود، بازگشت شاخص دلار از سقف با رشد ین (با سیگنال خروج بانک ژاپن از سیاست‌های به شدت انبساطی از سال ۲۰۱۹) و نگرانی‌ها از چشم‌انداز جنگ تجاری پس از اعمال تعرفه‌ دو کالای وارداتی چین به آمریکا و افت بازارهای سهام رشد طلا را رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها در کف 16 ماهه

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 6/ 9 درصدی مواجه شد. افت شدید تقاضا کاهش 3/ 12 درصدی اوراق در 2 هفته و رسیدن قیمت اوراق به سطح 65 و 66 هزار تومان، کمترین سطح از آبان 94 قرار گرفتند. در ماه‌های آذر، دی و بهمن افت 5/ 8 درصدی قیمت «تسه»ها رقم خورد. آمار معاملات مسکن، رشد 2/ 50 درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در آذر نسبت به آذر سال گذشته را نشان داد. در ادامه با فروکش نسبی هیجان معاملات مسکن در ماه بهمن با افت 2/ 3 درصدی نسبت به دی مواجه شد. اما تداوم روند صعودی قیمت، رشد 3/ 22 درصدی قیمت مسکن را در بهمن نسبت به بهمن سال گذشته نشان داد. رشد سهم خانه‌های بالای ۱۵ سال و سیگنال‌های ورود نقدینگی سیگنال رشد تقاضای سرمایه‌گذاری است. تشدید نوسانات قیمت مسکن فضای احتیاطی را در بازار مسکن رقم زده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

نگاه بازار به «شیل»

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۶۰ دلار معامله شد. در فوریه WTI افت ۸/ ۴ درصدی را ثبت کرد. نگرانی‌ها از جنگ تجاری با اعمال تعرفه دولت آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم چین و تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران در کنار گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از افزایش ۳ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا (بیش از پیش‌بینی‌ها) بر نفت فشار آورد. EIA تولیدات آمریکا در نوامبر به رکورد ۰۵۷/ ۱۰ میلیون بشکه در روز را نشان داد. اما در دسامبر تولیدات این کشور به ۹۴۹/ ۹ میلیون بشکه در روز کاهش یافت. روز دوشنبه محمد بارکیندو دبیر‌کل اوپک، با تولیدکنندگان شیل دیدار خواهد داشت. اما چشم‌انداز رشد هزینه‌های خط لوله‌های مورد نیاز تولیدکنندگان شیل و تخمین‌ها از افت تولیدات اوپک به کف ۱۰‌ماهه (۲۸/ ۳۲ میلیون بشکه در روز) در فوریه تا حدی از نفت حمایت می‌کند.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید