بازار سهام

سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۴۸۸۰ واحدی (۸/ ۳ درصدی) همراه شد. از شنبه ۶ مرداد دورنمای عرضه ارز صادراتی فلزی-معدنی و پتروشیمی‌ها در بازار ارز دوم و اعلام رسمی از سوی رئیس بانک مرکزی، جهش ۵/ ۲۲ درصدی شاخص و رشد ارزش معاملات خرد به ۱۳۷۱ میلیارد تومان، رکورد ۱۵ ساله (مرداد ۸۲) را رقم زد. با وجود صف‌های خرید در ابتدای معاملات عرضه صف‌های خرید از سوی حقوقی‌ها، تغییر مالکیت ۴۶۹ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها رقم خورد. با وجود تداوم تردیدها نسبت به نرخ ارز برای تسریع نرخ خوراک، اما مصوبه‌های حمایت از تولید مجلس با احتمال محاسبه قیمت پایه با دلار بازار دوم و برداشتن سقف ۵ درصدی با تداوم حمایت از فولادی‌ها، دورنمای رشد سود اسمی و ورود نقدینگی جدید می‌تواند رشد شاخص را تداوم بخشد. گروه‌هایی از جمله خودرویی‌ها با فشار هزینه‌ها با فشار فروش مواجه شدند.

31-01

 

بازار ارز

کاهش التهاب بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ 4412 تومان رسید. با وجود نوسان دلار غیررسمی بالاتر از سقف 10 هزار تومانی از روز شنبه 6 مرداد تا سقف 11 هزار و 700 تومانی (دوشنبه 8 مرداد)، اعلام معاون اول رئیس جمهور از بسته ارزی و اعلام جزئیات آن شب یکشنبه، حمایت کف ۱۰ هزار تومانی دلار غیررسمی را در روزهای اخیر شکست. در بسته ارزی بانک مرکزی که از سه‌شنبه اجرایی می‌شود تنها کالاهای ضروری، شامل دارو و تجهیزات پزشکی با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان و مابقی ارز صادراتی (حدود ۹۵ درصد حجم مبادلات ارزی) در بازار ارز دوم و با مکانیزم بازار آزاد معامله می‌شود. بنابراین تقویت سمت عرضه بازار ارز دوم و بازگشت صرافی‌ها به چرخه معاملات با کاهش التهابات دلار را تا کف ۹۴۰۰ تومانی رساند. اما شناسایی کف قیمتی، دلار را در ساعات پایانی به ۹۵۵۰ تومان رساند.

31-02

 

بازار سکه

بیش‌واکنشی سکه به افت دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با ریزش 250 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 410 هزار تومان معامله شد. نوسان طلا نزدیک کف 1200 دلاری و افت دلار غیررسمی با بسته ارزی بانک مرکزی سکه را تا کف 3 میلیون و 380 هزار تومانی نیز رساند. با وجود گشایش دلار بالاتر از 10 هزار تومان، اما در میانه معاملات دلار به کف 9400 تومانی رسید. عرضه ارزهای صادراتی شامل پتروشیمی و فلزی-معدنی‌ها در بازار دوم و بازگشت صرافی‌ها به معاملات با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه سکه، عامل بیش‌واکنشی سکه به افت دلار غیررسمی بود. عرضه سکه‌های تحویل‌گرفته شده و دورنمای عرضه سکه‌های سررسید مرداد نیز عامل دیگر فشار بر سکه شد.  با وجود این انتظار برای بیانیه واشنگتن با شروع دور اول تحریم‌ها، با حمایت کف ۹۵۰۰ تومانی از دلار، حمایت کف ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی سکه را تقویت کرد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

طلا نزدیک کف 1200 دلاری

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1208 دلار معامله شد. با رشد شاخص دلار نزدیک سقف یک‌ساله طلای جهانی کف 1206 دلاری (نزدیک کف 17 ماهه، 1204 دلار) را لمس کرد. افت پوند به کف 11ماهه با تاکید مقامات انگلیس بر احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق در کنار افت یورو به کف ۵هفته با رشد سفارشات صنعتی آلمان کمتر از پیش‌بینی‌ها (کمترین رشد در یک و نیم سال اخیر) عامل حمایت از شاخص دلار شد. با اعلام مقامات چین از بدبینی به مذاکرات میان چین و واشنگتن و احتمال اعمال تعرفه ۵ تا ۲۵ درصدی به ۶۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی، افت فلزات اساسی و افت بازارهای سهام نیز رقم خورد. همچنان کاهش تقاضای فیزیکی با افت یوآن و روپیه و دورنمای رشد شاخص دلار، معاملات آتی با دورنمای کاهش طلا را به رکورد رساند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

تداوم کم‌نوسانی اوراق تسهیلات

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 4/ 1 درصدی به قیمت 66 هزار و 262 تومان معامله شدند. روز گذشته با رشد آرام «تسه»ها برخی اوراق بالاتر از سطح 67 هزار تومانی قرار گرفتند. همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن، افت 22 درصدی و 9 درصدی تعداد معاملات مسکن را به ترتیب در خرداد و تیر رقم زد. عواملی از جمله ورود نقدینگی و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری و جهش قیمت نهاده‌های تولید عامل رشد قیمت مسکن هستند. همچنان روند کم‌نوسان «تسه»ها دور از انتظار نیست. حسین عبده‌ تبریزی سهم زمین از قیمت مسکن در تهران را ۷۰ درصد و ورود سایر بخش‌ها با هدف سوداگرای و نه ایجاد ارزش افزوده از ساخت و ساز را از جمله عوامل جهش قیمت زمین و مسکن اعلام کرد. امری که باعث انباشت سرمایه قابل توجه در این عامل غیرمولد شده است.

31-05

 

بازار نفت

شروع هفته صعودی نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/ 69 دلار معامله شد. اعلام منابع آگاه اوپک از کاهش 200 هزار بشکه در روز تولیدات عربستان در ژوئیه نسبت به ژوئن (به ۲۹/ ۱۰ میلیون بشکه در روز) در کنار انتظار اعلام دور اول تحریم‌ها از سوی واشنگتن از نفت حمایت کرد. پیش‌تر توافق اوپک و روسیه برای افزایش تولیدات به میزان یک میلیون بشکه در روز، برای جبران اثر کاهش تولیدات لیبی، ونزوئلا و ایران، سطح تعهد اوپک را به ۱۰۴ درصد در ژوئیه رساند. همچنان سهم صادرات ایران به چین، ۲۶ درصد، هند ۲۳ درصد و اروپا ۲۰ درصد است. اما کاهش عرضه ایران با شروع تحریم‌ها از ۴ نوامبر مشخص نیست. تشدید جنگ تجاری با احتمال اعمال تعرفه ۵ تا ۲۵ درصدی بر ۶۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی از سوی چین فشار را بر نفت حفظ کرده است.

31-06