بازار سهام

رکوردشکنی معاملات خرد بورس

دیروز شاخص کل بورس با جهش ۴۰۹۴ واحدی (۲۹/ ۳ درصدی) در سقف تاریخی ۱۲۸ هزار و ۴۴۸ واحدی ایستاد. خبر تایید بسته ارزی از سوی سران سه قوه، اعلام جزئیات آن در شب یکشنبه و شروط ۱۲ گانه مجلس ارزش معاملات خرد را به رکورد ۹۴۱ میلیارد تومان رساند. نمادهای پتروشیمی با صف خرید همراه شدند. با وجود احتیاط در فلزی‌‌ها با ابلاغیه اخیر بورس کالا، روز گذشته مجددا شاهد تشکیل صف خرید در فلزی-معدنی‌ها بودیم. پالایشی‌ها نیز با خوش‌بینی به بسته ارزی با رشد همراه شدند. با وجود دورنمای رشد سودآوری شرکت‌ها و گزارش‌های مناسب ۳ ماهه اما در صورت اختلاف بسته ارزی بانک مرکزی با انتظار معامله‌گران احتمال بازگشت هیجان همزمان با آغاز دور اول تحریم‌ها در بازار سهام وجود دارد. همچنان کمبود قطعات، رشد هزینه‌ها با نرخ ارز و فشار قیمت دستوری اکثر خودرویی‌ها را با فشار فروش مواجه کرد.

31-01

 

بازار ارز

کف‌شکنی دلار غیررسمی

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ ۴۴۱۲ تومان معامله شد. پس از جهش دلار غیررسمی به کانال ۱۰ هزار تومانی با جهش قیمت سکه و لمس سقف ۱۲ هزار تومانی (میانه معاملات دوشنبه هفته گذشته) اعلام معاون رئیس جمهور از عرضه بسته ارزی بانک مرکزی، دلار را به کانال ۱۰ هزار تومانی بازگرداند. شنبه دلار به کف ۱۰ هزار تومانی نزدیک شد و با خبر اعلام جزئیات بسته ارزی شب یکشنبه از سوی همتی و دورنمای بازگشت صرافی‌ها به معاملات ارزی دلار روز یکشنبه نزولی شد. با وجود اعلام نرخ دلار در ساعات اولیه روز در سطح ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان، نبود تقاضا افت دلار تا کف ۹۶۰۰ تومانی را رقم زد. اما با شناسایی فرصت خرید، دلار مجددا صعودی شد. همچنان در صورت فاصله داشتن جزئیات بسته ارزی از انتظار معامله‌گران، بازگشت التهاب به بازار ارز محتمل است.

31-02

 

بازار سکه

بیش‌واکنشی سکه به افت دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 160 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 660 هزار تومان معامله شد. تردیدها به روند طلای جهانی پس از لمس کف 17‌ماهه (1204 دلار) و افت دلار غیررسمی پیش از اعلام جزئیات بسته ارزی بانک مرکزی، بر سکه فشار آورد. از سه‌شنبه گذشته افت 680 هزار تومانی سکه رقم خورد. پیش‌تر معاملات امنیتی ارز، عامل رشد تقاضای محافظه‌کارانه سکه شده بود. اما احتمال بازگشت صرافی‌ها به چرخه معاملات ارزی،  نزدیک شدن به زمان عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده مرداد، در کنار تقویت سمت عرضه از سوی افرادی که پیش‌تر (در روزهای پایانی تیر) سکه‌های پیش‌خرید شده خود را تحویل گرفتند با تشدید روند نزولی سکه (بیش‌واکنشی به افت دلار) سکه را در میانه معاملات تا کف 3 میلیون و 520 هزار تومان نیز رساند. اما در ادامه شناسایی کف رشد سکه را رقم زد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

کف شکننده 1200 دلاری طلا

هر اونس طلای جهانی با افت 8/ 0 درصدی به قیمت 3/ 1213 دلار معامله شد.‌ با وجود نوسان طلا در کانال 1220 دلاری، سیگنال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا و افت پوند در کنار تشدید تنش‌های تجاری روز جمعه طلا را به کف 1204 دلاری، کف 17‌ماهه رساند. در ادامه بیشترین رشد کسری تراز تجاری آمریکا در 5/ 1 سال اخیر و شنیده‌ها از آمادگی آمریکا برای از سر‌گیری مذاکره با چین از طلا حمایت کرد. با وجود دورنمای رشد شاخص دلار، شورای جهانی طلا، بازگشت تقاضای فیزیکی از سپتامبر، احتمال کاهش رشد اقتصادی با تشدید جنگ تجاری در میان‌مدت و رشد تقاضای طلا در صورت عبور تورم از ۳ درصد را موانع افت قابل توجه طلا اعلام کرد. در نظرسنجی کیتکو (از ۱۶ کارشناس) ۸ نفر روند صعودی، ۶ کارشناس حرکت نزولی و ۲ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی «تسه»ها در فصل تابستان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 5/ 0 درصدی به قیمت 65 هزار و 370 تومان معامله شدند. از ابتدای مرداد روند کم‌نوسان «تسه»ها در بازه 64 تا 66 هزار تومانی، میانگین قیمت اوراق را به سطح 65 هزار و 530 تومان رساند. پیش‌تر از ابتدای فروردین تا هفته سوم خرداد، شاهد روند کم‌نوسان «تسه»ها در بازه 60 هزار تا 66 هزار و 900 تومان بودیم. اما با نزدیک شدن به فصل تابستان (اوج تقاضای مسکن) سقف 67 هزار تومانی در مقابل «تسه»ها شکسته شد. بنابراین در تیر با رشد تدریجی تقاضا قیمت اوراق حتی بالاتر از 70 هزار تومان نیز قرار گرفت. اما در ادامه کاهش تقاضا با افت 9 درصدی تعداد معاملات مسکن در تیر (برای دومین ماه متوالی) مجددا «تسه»ها را از مرداد زیر ۶۷ هزار تومان رساند. تداوم روند کم‌نوسان «تسه»ها مورد انتظار است.

31-05

 

بازار نفت

افت آرام نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۳/ ۰ درصدی به قیمت ۴۹/ ۶۸ دلار معامله شد. افزایش تولیدات اوپک در ژوئیه به میزان ۳۴۰ هزار بشکه در روز و رسیدن سطح تعهد به ۱۰۴ درصد در کنار تردیدها نسبت به سمت تقاضا عامل فشار بر نفت شد. افزایش ۲۴۰ هزار بشکه در روز تولیدات عربستان به ۶۳/ ۱۰ میلیون بشکه در روز و رشد ۱۵۰ هزار بشکه در روز تولیدات روسیه به ۲/ ۱۱ میلیون بشکه در روز، در کنار تردیدها نسبت به میزان کاهش تولیدات ایران (سومین تولیدکننده اوپک) پس از اعلام چین از ممانعت از به صفر رساندن خرید نفت ایران، فشار را بر نفت حفظ کرد. اعلام آمادگی چین برای اعمال تعرفه بر واردات آمریکا و تعلیق خرید نفت آمریکا از سوی شرکت Sinopec چین با تردیدها به کاهش تقاضای نفت با تشدید جنگ تجاری عامل دیگر فشار بر نفت است.

31-06