بازار سهام

شاخص در سقف تاریخی

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۹۰۴ واحدی (۵۵/ ۲ درصدی) در سقف تاریخی ۱۱۶ هزار و ۷۵۷ واحدی ایستاد. مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار برای عرضه ارز صادراتی فلزی-معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها این نمادها را با صف خرید همراه کرد. این عامل رشد ۳/ ۷ درصدی شاخص طی ۳ روز و رشد ۱۶۰ درصدی ارزش معاملات تا بالاتر از ۵۰۰ میلیارد تومان و دیروز تغییر مالکیت ۱۰۱ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها را رقم زد. اما در بازارهای جهانی شاهد افت دسته‌جمعی قیمت فلزات، افت مس تا کانال ۶۱۹۰ دلاری (با وجود اعتصابات کارگری در معدن اسکوندیدا) و افت روی به کف ۲۵۱۰ دلاری پیش از انتشار آمار اقتصادی چین بودیم. با وجود مصوبه رشد قیمت محصولات لبنی و سیمانی‌ها اما تجمیع نقدینگی در نمادهای بزرگ‌تر مانع از رشد قابل توجه این نمادها شد. اکثر خودرویی‌ها نزدیک کف مجاز افت داشتند.

31-01

 

بازار ارز

معاملات ارزی در فضای مبهم

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 2 تومانی به نرخ 4405 تومان معامله شد. با وجود توقف مقطعی صعود دلار غیررسمی پس از رسیدن به میانه کانال 9 هزار تومانی با جایگزینی رئیس بانک مرکزی، سیگنال جهش سکه، سقف 10 هزار تومانی دلار را شکست.  با عدم عرضه دلار و تداوم رشد تقاضا، صعود دلار روز یکشنبه تا ۱۱ هزار تومان تشدید شد. دیروز با کاهش قیمت ارز در مناطق مرزی و افت درهم به ۳ هزار تومان، افت دلار در ساعات ابتدایی تا ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان رقم خورد. اما تشدید فضای امنیتی و عدم شفافیت در بازار نرخ‌ها را مجددا به بالاتر از ۱۱هزار تومان بازگرداند. با توجه به تداوم رشد تقاضا، سیگنال کاهشی جدی برای افت قیمت دلار مورد نیاز است. بسته جدید ارزی بانک مرکزی که از سوی معاون اول رئیس جمهوری مطرح شد می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد.

31-02

 

بازار سکه

معاملات هیجانی در بازار سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 400 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد. پیش‌تر شاهد افت اندک سکه در روزهای پایانی تیر در انتظار برای عرضه سکه‌های تحویل‌شده بودیم. اما عدم عرضه سکه‌ها در کنار ممنوعیت معاملات تعهدی فزاینده در سمت خرید آتی سقف 3 میلیون تومانی سکه را شکست. در ادامه ممنوعیت معاملات تعهدی فروش فزاینده در معاملات آتی سکه، همگام با نوسانات صعودی دلار غیررسمی و شکسته شدن سقف 10 هزار تومانی دلار غیررسمی، با تشدید هیجانات بازار سکه عبور سکه از سقف 4 میلیون تومانی را نیز تسهیل کرد. روز دوشنبه با وجود افت سکه در ابتدای معاملات، اما با بازگشت دلار به روند صعودی، نوسانات صعودی سکه نیز تشدید شد. به این ترتیب در 12 روز اخیر رشد یک میلیون و 720 هزار تومانی (62 درصدی) سکه رقم خورده است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار سیگنال بانک‌های مرکزی

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1222 دلار معامله شد. با وجود ثبت بیشترین رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) سه‌ماه دوم آمریکا از 2014، شاهد افت اندک شاخص دلار پیش از نشست بانک‌های مرکزی بودیم. با وجود وضعیت مناسب اقتصاد آمریکا، تداوم تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین، رئیس فدرال رزرو از کاهش بهره‌وری با تنش‌های تجاری هشدار داد. روز دوشنبه، افت قیمت فلزات و گزارش‌های نامناسب شرکت‌ها افت بازارهای سهام را رقم زد. اما همچنان دورنمای تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، مانع از رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا (که نرخ بهره به آن تعلق می‌گیرد) است. قراردادهای آتی با چشم‌انداز نزولی طلا به بالاترین رکورد ثبت شده رسید. در هفته جاری نشست بانک ژاپن روز دوشنبه، نشست بانک انگلیس روز پنج‌شنبه و نتیجه نشست دو روزه فدرال رزرو روز چهارشنبه می‌تواند بر ارزها و طلا اثرگذار باشد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با رشد ۸/ ۰ درصدی به قیمت ۶۵ هزار و ۴۵۴ تومان معامله شدند. از ابتدای مرداد میانگین «تسه»ها در سطح ۶۵ هزار و ۶۲۰ تومان قرار گرفته است. تداوم روند صعودی قیمت مسکن و کاهش ۲/ ۹ درصدی تعداد معاملات در تیر، افت «تسه»ها از سطح ۷۰ هزار تومانی را رقم زد. با وجود میانگین رشد ۲ درصدی ماهانه قیمت در تابستان سال گذشته، از آذر با ورود نقدینگی به بازار مسکن، رشد قیمت میانگین ۵ درصدی ماهانه در زمستان رقم خورد. پس از افت ۳/ ۴ درصدی قیمت ماهانه در فروردین، در سه ماه اردیبهشت، خرداد و تیر به ترتیب، رشد ۲/ ۸، ۹/ ۸ و ۱/ ۷ درصدی را ثبت کردند. رشد نهاده‌های تولید، نوسان بازارهای موازی، ورود تقاضای سرمایه‌گذاری به بازار مسکن از جمله عوامل رشد قیمت است. امری که باعث کاهش سهم تقاضای مصرفی مسکن است.

31-05

 

بازار نفت

رشد آرام نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۹/ ۶۹ دلار معامله شد. افت شاخص دلار در کنار کاهش تولیدات ۳ میدان نفتی در دریای شمال و تردیدها نسبت به میزان کاهش عرضه ایران پس از تحریم‌ها، تا حدی از قیمت نفت حمایت کرد. تشدید ریسک‌های ژئوپلیتیک با توقف حرکت نفتکش‌های عربستان از تنگه باب‌المندب پس از حمله حوثی‌ها نیز عامل حمایت از نفت است. کارشناسان احتمال کاهش ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز عرضه ایران را تخمین می‌زنند. اما با تشدید فشار آمریکا بر خریداران نفت ایران، افت تا ۲ میلیون بشکه در روز نیز پیش‌بینی شده است. بارکلیز این عامل را «ریسک قابل توجه صعودی نفت» اعلام کرده است. با این وجود، افزایش (۳ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا و دورنمای کاهش تقاضا با تداوم جنگ تجاری میان چین و آمریکا فشار را بر نفت حفظ کرده است.

31-06