بازار سهام

شکستن سقف ۹۵ هزار واحدی

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۶۳ واحدی (۱۷/ ۰ درصدی) برای نهمین روز متوالی صعودی شد. لمس سقف ۸۰ دلاری برنت در میانه هفته و حذف نرخ ارز مبادله‌ای از پالایشی‌ها حمایت کرد. «شبندر»، «شپنا»، «شتران» و «شبریز» در کنار «فخوز» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. اما همچنان، نرخ‌گذاری از سوی پالایش و پخش عامل ابهام در پالایشی‌ها است. حرکت در گروه‌های کوچک‌تر از جمله زغال‌سنگ، انبوه‌سازی و کاشی و سرامیک رشد ۶۴/ ۰ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را رقم زد. در شرایط کم‌نوسانی فلزات اساسی در پایان معاملات جهانی، شاهد رشد تک‌نمادها در این گروه و با تداوم ریسک برجام، کم‌نوسانی خودرویی‌ها را شاهد بودیم. ارزندگی قیمت سهام پس از افت‌های اخیر، چشم‌انداز رشد سود اسمی شرکت‌ها با رشد نرخ تورم و شفاف‌تر شدن بازار ارز در صورت ورود نقدینگی جدید می‌تواند از بورس حمایت کند.

31-01

 

بازار ارز

معاملات کم‌حجم بازار غیررسمی ارز

دیروز هر دلار آمریکا برای پنجمین هفته متوالی در نرخ 4200 تومان ثابت ماند. پس از رشد دلار در بازار غیررسمی تا کانال 6600 تومانی با خروج آمریکا از برجام و چشم‌انداز بازگشت تحریم‌ها در بازه 90 و 180 روزه، از یکشنبه هفته گذشته فروکش هیجانات در بازار غیررسمی ارز، نرخ دلار را به تدریج نزولی کرد. روند نزولی نرخ دلار در بازار مرزی شتاب بیشتری گرفت و در میانه معاملات هفته گذشته زیر 6 هزار تومان نیز قرار گرفت. اما شناسایی کف قیمتی، دلار را بالاتر از سطح مزبور قرار داد. روز گذشته نرخ دلار غیررسمی در کانال 6100 تومانی قرار گرفت. کاهش حجم معاملات از عوامل افت دلار است. اما همچنان میزان اثرگذاری بازگشت تحریم‌ها بر صادرات نفت (درآمدهای ارزی)،تصمیم دولت در شفاف‌سازی بازار ارز و حرکت دلار جهانی در سقف ۵ماهه عوامل اثرگذار بر بازار ارز هستند.

31-02

 

بازار سکه

کاهش آرام سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 8 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 953 هزار تومان معامله شد. پس از افت طلا به کف 1300 دلاری، شاهد حمایت کف 1287 دلاری از طلا هستیم. در بازار ارز نیز در روزهای اخیر افت تدریجی نرخ دلار به کانال 6100 تومانی رقم خورد. این عامل در کنار کاهش حجم معاملات و کاهش تقاضای سکه در ماه رمضان عامل فشار بر سکه شد. پیش‌تر با وجود رشد سکه تا سقف دو میلیون و ۸۰ هزار تومان، فروکش هیجانات و افت نرخ دلار در بازار غیررسمی در کنار افزایش عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده، قیمت سکه را تا کف یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی نزدیک کرد. اما حمایت کف مزبور، مجددا سکه را بر مدار صعودی قرار داد. همچنان در معاملات آتی سکه با سررسید تیر، قیمت‌ها بالاتر از معاملات نقدی قرار داشت.

31-03

 

بازار طلای جهانی

بی‌توجهی طلا به ریسک‌های جهانی

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 9/ 1 درصدی به قیمت 9/ 1291 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار به سقف 5ماهه، با شکستن حمایت کف 1300 دلاری، طلا را به کف سال 2018 (1286 دلار) رساند. افت یورو با تردیدها نسبت به دولت آتی ایتالیا و موضع آینده این کشور نسبت به اتحادیه اروپا در کنار رسیدن بازدهی اسناد خزانه ۱۰ساله به سقف ۳ درصدی، عامل حمایت از شاخص دلار شد. رشد قیمت نفت چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا را تقویت کرده است. با وجود تداوم ریسک تجاری میان آمریکا و چین و ریسک کره‌شمالی همچنان توجه معامله‌گران به شاخص دلار است. صندوق‌های پوشش ریسک معاملات آتی با چشم‌انداز صعودی را به کمترین سطح در ۲ سال اخیر کاهش دادند. افت ۷ درصدی تقاضای فیزیکی طلا نیز در ۳ ماه اول ۲۰۱۸ عامل دیگر فشار بر طلا است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

موانع رشد تقاضای مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95(تسه9512) با افت 1/ 0 درصدی به قیمت 65 هزار و 354 تومان معامله شدند. در هفته اخیر پس از 3 هفته صعودی، قیمت «تسه»ها نزولی شد. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح 2/ 21 درصد قرار گرفته است. از ابتدای آبان تا پایان فروردین شاهد افت 20 درصدی قیمت «تسه»ها بودیم. اما رشد آرام اوراق با نزدیک شدن به فصل اوج تقاضای مسکن (تابستان) و خروج آرام معامله‌گران از لاک احتیاطی پس از افت قابل توجه تعداد معاملات مسکن در ماه‌های اسفند و فروردین، «تسه»ها را در اردیبهشت با رشد اندکی همراه کرد. همچنان رشد قابل توجه قیمت نهاده‌های تولید در سال اخیر، اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش از سوی بنگاه‌ها با تشدید عدم شفافیت در بازار مسکن و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان موانع رشد تقاضا هستند.

31-05

 

بازار نفت

دومین هفته صعودی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد 82/ 0 درصدی برای دومین هفته متوالی صعودی و به قیمت 28/ 71 دلار معامله شد. با وجود رشد قیمت برنت به 80 دلار و WTI به 3/ 72 دلار در میانه معاملات هفته گذشته، در پایان هفته شاهد افت آرام نفت از سقف‌های مزبور بودیم. با خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و چشم‌انداز بازگشت تحریم‌ها، احتمال افت صادرات ایران (بدون مشخص بودن میزان آن) از نفت حمایت می‌کند. کمیسیون اروپا روز جمعه تمایل به حمایت از شرکت‌های اروپایی که با ایران همکاری می‌کنند را اعلام کرد. یکی از مقامات انگلیس نیز اعلام کرد در حال تلاش برای دریافت مجوز از سوی واشنگتن برای همکاری شرکت‌های انرژی انگلیس با ایران است. اما رشد ۲۷ درصدی تولیدات آمریکا از میانه ۲۰۱۶ به سقف ۷۲/ ۱۰ میلیون بشکه در روز و رشد صادرات این کشور فشار را بر نفت حفظ کرده است.

31-06