یورو پیش از نشست بانک مرکزی اروپا به شدت تضعیف شده بود. نشست بانک مرکزی اروپا مهم‌ترین رویداد تعیین‌کننده مسیر بازارهای جهانی به خصوص برای دلار و طلا محسوب می‌شد. با اینکه از پیش انتظار می‌رفت تغییر محسوسی در سیاست‌های پولی اروپا رخ ندهد؛ اما شکی در تاثیر سخنان ماریو دراگی و نوسان یورو نیز وجود نداشت. در طول ۶ هفته گذشته، شاخص‌های اقتصادی ناحیه یورو عملکرد ضعیفی از خود بروز دادند و این مساله موجب شد سرمایه‌گذاران خود را برای دیدگاه‌های متمایل به تداوم سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اروپا آماده کنند. حتی بانک مرکزی آلمان از شاخص‌های اخیر اقتصادی ژرمن‌ها در سه‌ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی راضی نبود. ماریو دراگی یک هفته پیش گفته بود که اطمینانش نسبت به چشم‌انداز تورمی ناحیه یورو همراه با تداوم رشد اقتصادی مناسب تقویت شده است. در ماه آوریل، تورم رشد کرده، وضعیت بازار کار بهبود یافته و بازار سهام هم وضعیت باثباتی دارد. بنابراین با وجود افت شاخص‌های اقتصادی، بهبودهایی هم در وضعیت اقتصادی ناحیه یورو قابل مشاهده است. در حقیقت نشست ماه مارس بانک مرکزی اروپا با حذف جمله مربوط به «احتمال افزایش حجم سیاست‌های انبساطی (تسهیل مقداری) در صورت نیاز» از بیانیه‌اش، نگرانی نسبی در میان سرمایه‌گذاران ایجاد کرده بود.

کلیدواژه احتیاط در سیاست پولی

گام‌های آهسته و پیوسته یورو: ماریو دراگی کند شدن چرخ اقتصاد اروپا در دوره بازیابی رونق پیش از بحران دهه گذشته را «ملایم» توصیف کرد. دراگی «دوره کندی زودگذر» را در سراسر دنیا قابل‌مشاهده می‌داند و اطمینان داد که هیچ‌گونه تغییری در سیاست‌های آتی این بانک رخ نخواهد داد. سخنرانی دراگی در نشست روز پنج‌شنبه طبق انتظارات با رویکرد خنثی و اطمینان بخش همراه شد. او در سخنرانی چند دقیقه‌ای خود ۵ بار از کلمه «احتیاط» استفاده کرد. کلیدواژه احتیاط همان‌طور که از معنای آن مشخص است، به احتمال قریب به یقین، تصمیم بانک مرکزی اروپا در راستای پایان خرید اوراق را به نشست ماه جولای منتقل خواهد کرد. تورم ناحیه یورو زیر هدف ۲ درصدی قرار گرفته و سیگنال تقویت سطح قیمت‌ها نیز مخابره نشده است؛ بنابراین دراگی باز هم با احتیاط روبه جلو گام بر خواهد داشت. ازآنجاکه گروهی از فعالان بازار انتظار برداشته شدن یک گام به عقب در سیاست پولی اروپا داشتند، ولی دراگی تلاش کرد مکان فعلی را حفظ کند. همزمان با سخنرانی سکاندار پولی اروپا و حتی تا ساعتی پس از آن، یورو در برابر دلار تقویت شد؛ اما بازار سیگنال انقباضی دریافت نکرده بود که به رشد یورو منتهی شود. پیام دراگی خنثی بود؛ بنابراین منطق به بازار ارز اتحادیه اروپا بازگشت و دلار توانست به پیشروی روزهای اخیر خود ادامه دهد. شاخص دلار تا ساعت ۵ بعد از ظهر جمعه به طرف مرز روانی ۹۲ واحدی که از هفته اول سال تا کنون لمس نشده، خیز برداشت. آخرین عددی که برای این شاخص ثبت شد ۹/ ۹۱ واحد گزارش شده است.

شیوه سامورایی در سیاست پولی: بانک ژاپن که پیش از این وعده خروج از سیاست انقباضی طولانی مدت خود را داده بود، باز هم صبر را ترجیح داد. «هیروهیکو کورودا»، رئیس بانک ژاپن در نشست پنج‌شنبه با سایر سیاست‌گذاران پولی این کشور، از تعویق ضرب‌الاجل سال ۲۰۱۹ برای گذار از دوره انبساطی خبر داد. دلیل این رویکرد، باز گذاشتن فضا برای رشد تورم گمشده است. ژاپن سال‌های زیادی است که با مشکل عدم تقویت فشارهای تورمی روبه‌رو است. تاکتیک صبر در سیاست‌گذاری پولی قدمت زیادی در ژاپن دارد.