بدترین سال دلار در یک دهه اخیر

برای سرمایه‌گذاران در بازارهای ارز پیش‌بینی عملکرد ارزهای معتبر اهمیت بالایی دارد. در مطلب حاضر به علت بدبینی تحلیلگران درباره عملکرد دلار در سال آینده اشاره می‌کنیم. استراتژیست‌های وال‌استریت معتقدند حرکت بانک مرکزی آمریکا به سمت محدود کردن سیاست‌های حمایتی، رونق اقتصاد آمریکا و بهبود شرایط شاخص‌های اقتصادی و موفقیت نسبی ترامپ در اجرای وعده‌هایی که در دوره تبلیغات انتخاباتی داده، هیچ‌کدام نمی‌توانند به رشد شاخص دلار در سال ۲۰۱۸ کمک کنند.

در واقع دلار در آستانه بدترین سال خود در یک دهه اخیر قرار دارد و هر روز تحلیلی جدید که در آن، کاهش ارزش این ارز پیش بینی شده منتشر می‌شود. کارشناسان معتقدند بهبود شرایط اقتصادی در اقتصادهای بزرگ و حرکت بانک‌های مرکزی به سمت کاستن از سیاست‌های حمایتی پولی، عاملی برای رشد ارزش یورو، پوند انگلستان، یوآن چین و ین ژاپن خواهد بود.در سال‌های اخیر بانک‌های مرکزی بزرگ به ویژه بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی ژاپن، سیاست‌های حمایتی فراگیر شامل تزریق نقدینگی به اقتصاد اتخاذ کرده‌اند. اکنون که وضعیت اقتصادی در اکثر نقاط جهان بهتر شده است، دلیلی برای حفظ این سیاست‌ها نیست و افزایش ارزش ارزهای معتبر یکی از نتایج کاهش سیاست‌های حمایتی خواهد بود.تحلیلگر بانک سوسیته جنرال می‌گوید: «اکنون که نشانه‌های متعدد از بهبود شرایط اقتصادی در ژاپن، منطقه یورو، انگلستان و دیگر اقتصادهای بزرگ نمایان شده، دلار گران به نظر می‌رسد و کاهش ارزش آن در سال ۲۰۱۸ ادامه پیدا خواهد کرد.» در واقع تا زمانی که نرخ تورم در آمریکا پایین باقی مانده چشم انداز کلان بازار دلار به شکلی است که می‌توان کاهش تدریجی ارزش آن را انتظار داشت.

نکته مهم این است که موفقیت احتمالی ترامپ در اجرای وعده‌های انتخاباتی خود، تاثیری در بالا رفتن ارزش دلار نخواهد داشت. این هفته پیشرفت در روند تصویب برنامه مالیاتی پیشنهاد شده از سوی ترامپ نه تنها به رشد ارزش دلار منجر نشد، بلکه شاهد کاهش ارزش این ارز بودیم. اما علت چیست؟ واقعیت این است که حتی اگر این برنامه همان‌طور که ترامپ می‌خواهد به تصویب نهایی کنگره برسد و مالیات‌ها کاهش پیدا کند، تاثیر آن بر فعالیت شرکت‌ها فوری نخواهد بود. همچنین بهتر شدن شرایط اقتصاد جهان به رشد بازده سرمایه‌گذاری‌ها در خارج از آمریکا کمک کرده و این عامل به افزایش ارزش یورو و دیگر ارزهای معتبر منجر می‌شود. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان معتقدند کاهش درآمدهای مالیاتی در آمریکا عاملی است که به ضعف اقتصاد این کشور منجر خواهد شد و بر ارزش دلار فشار وارد می‌کند.

تحلیلگران بازارهای ارز می‌گویند در نیمه نخست سال آینده میلادی، روند کاهش ارزش دلار به شکل تدریجی ادامه پیدا خواهد کرد؛ اما در نیمه دوم، فشار بر ارزش دلار افزایش می‌یابد زیرا از میزان برنامه‌های حمایتی بانک مرکزی اروپا کاسته خواهد شد و این عامل رشد ارزش یورو را در پی دارد. در نشست‌های اخیر شورای سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا به محدود شدن قریب الوقوع سیاست‌های حمایتی این نهاد اشاره شده و برخی معتقدند در نیمه دوم سال آینده، این محدودیت آغاز می‌شود.وضعیت شاخص‌های مهم اقتصادی در آلمان، فرانسه و اسپانیا طی ماه‌های اخیر بهتر شده و دلیلی برای ادامه برنامه‌های حمایتی در سطوح قبل وجود ندارد؛ البته هرگونه حرکت به سمت کاهش حمایت‌ها تدریجی خواهد بود زیرا درباره تبعات افزایش ارزش یورو نگرانی‌هایی وجود دارد.تحلیلگران بانک سوسیته جنرال می‌گویند با آنکه شاخص دلار امسال حدود ۹ درصد کاهش یافته است، اما این شاخص نسبت به سال ۲۰۱۱ بیست و پنج درصد بالاتر است و در شرایط واقعی، نرخ برابری آن ۵ درصد بالاتر از متوسط ۲۰ ساله قرار دارد. در بین تحلیلگران صندوق‌های سرمایه‌گذاری این باور وجود دارد که دلار در بین ارزهای گروه ۱۰ کشور صنعتی جهان بیشترین مازاد ارزش را دارد و تنها یک شوک می‌تواند از کاهش آن جلوگیری کند.

در واقع روند طبیعی تغییر شاخص دلار، کاهش آن است. به همین دلیل پیشنهاد کارشناسان به سرمایه‌گذاران در بازارهای ارز این است که از سهم دلار و فرانک سوئیس در سبد دارایی خود کاسته و به سهم یورو، کرون سوئد و دلار نیوزیلند بیفزایند. تحلیلگران سوسیته جنرال معتقدند سال آینده میلادی شاخص دلار ۵/ ۴ درصد دیگر کاهش خواهد یافت که با احتساب کاهش امسال، میزان کاهش شاخص این ارز حدود ۱۴ درصد خواهد بود.در مقابل انتظار می‌رود ارزش یورو، دلار استرالیا و کرون نروژ در برابر دلار افزایش یابد. از سال ۲۰۱۱ ارزش دلار رشد کرده اما امسال این روند معکوس شده است و اکنون کاهش ارزش این ارز طبیعی است. نکته مهم دیگر، تمایل دولت آمریکا به کاهش ارزش دلار است. ترامپ در مسیر اجرای برنامه‌های تجاری خود بر لزوم کاهش ارزش دلار تاکید کرده است؛ زیرا این عامل بر رقابت‌پذیری شرکت‌های بورسی آمریکا می‌افزاید. او بارها تاکید کرده به روش‌های مختلف از رشد کسری تجاری آمریکا در برابر دیگر کشورها جلوگیری خواهد کرد. البته سرعت افزایش نرخ‌های بهره بر تغییرات ارزش دلار تاثیری بزرگ دارد.

بانک مرکزی آمریکا که یک ماه و نیم دیگر رئیس جدید خواهد داشت، سال آینده ۳ بار نرخ‌های بهره را بالا می‌برد. سه بار افزایش نرخ‌های بهره نمی‌تواند به افزایش ارزش دلار در برابر یورو و پوند منجر شود. تحلیلگران بانک یو بی اس معتقدند در سال ۲۰۱۸ مانند امسال، عملکرد دلار منفی خواهد بود. در سال جاری میلادی تاکنون ارزش یورو در برابر دلار بیش از ۱۱ درصد افزایش یافته و این روند سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد.به باور تحلیلگران این بانک سوئیسی، تعداد موارد افزایش نرخ‌های بهره مهم نیست، بلکه میزان افزایش نرخ‌ها در کل دوره محدود شدن برنامه‌های حمایتی بانک مرکزی است که تاثیر بزرگی بر ارزش دلار خواهد داشت. در حال حاضر با توجه به شرایط بهتر اقتصادی در منطقه یورو، ارزش ارز واحد اروپایی پایین است و باید رشد کند البته ارزش دلار در برابر دلار کانادا و ین ژاپن سال آینده افزایش خواهد یافت. در کانادا تداوم برخی مشکلات اقتصادی بر ارز ملی این کشور فشار وارد کرده و در ژاپن، تداوم اجرای برنامه‌های حمایتی دولت عاملی مهم است که بر ارزش ین فشار وارد می‌کند.