بازار سهام

سیگنال احتیاط در بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۷۷۸ واحدی (۳/ ۲ درصدی) در سقف تاریخی ۱۲۳ هزار و ۹۵۱ واحدی ایستاد. پس از قفل معاملات روز سه‌شنبه با تشکیل صف‌های خرید به ویژه در نمادهای فلزی و پتروشیمی، روز گذشته عرضه سهام با شناسایی سود ارزش معاملات را به ۶۶۰ میلیارد تومان، سقف ۳‌هفته‌ای رساند. انتظار برای بسته ارزی بانک مرکزی و ابلاغ دستورالعمل قیمت‌گذاری محصولات فولادی بر اساس نرخ دلار رسمی و دامنه نوسان ۵ درصد در کنار تردیدهای سیاسی با نزدیک شدن به پایان هفته، عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران بود. با وجود رشد پایان روز دوشنبه قیمت‌های جهانی، روز سه‌شنبه احتمال افزایش تعرفه آمریکا از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد برای ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی، افت مس تا ۶۱۷۵ و روی تا ۲۵۶۸ دلار را رقم زد. تردیدها نسبت به «برجام» مجددا فشار فروش در خودرویی‌ها را تقویت کرد.

11-01

 

بازار ارز

دلار در انتظار بسته بانک مرکزی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 2 تومانی به نرخ 4409 تومان معامله شد. با وجود صعود دلار غیررسمی از پایان تیر، تغییر رئیس بانک مرکزی توقف مقطعی رشد دلار در کانال 9300 تومان را رقم زد. در ادامه جهش سکه با سیگنال توقف معاملات آتی و نزدیک شدن به دور اول تحریم‌ها (6 آگوست‌) و عبور از سقف‌های تکنیکال رشد حدود 2400 تومانی دلار (26 درصدی) را طی 4 روز معاملاتی تا نزدیک سقف 12 هزار تومانی (روز دوشنبه) رقم زد. اما اظهارات معاون اول رئیس جمهور از بسته پیشنهادی ارز و سیگنال رئیس جمهور آمریکا دلار را از سقف مزبور تا کانال ۱۰ هزار تومانی کاهش داد. روز چهارشنبه معاملات در سطح ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان آغاز شد و با برخورد به سقف ۱۱ هزار تومان، مجددا نزولی شد. همچنان بسته ارزی و تحولات سیاست خارجی اثرگذار هستند. 

11-02

 

بازار سکه

معاملات محتاط در بازار سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 140 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 850 هزار تومان معامله شد. پیش‌تر توقف معاملات آتی سکه، عدم عرضه سکه‌های تحویل‌شده و صعود دلار غیررسمی (نزدیک 12 هزار تومان دوشنبه) سکه را در میانه معاملات دوشنبه تا سقف 4 میلیون و 700 هزار تومان نزدیک کرد و رشد یک میلیون و 720 هزار تومانی (62 درصدی) سکه طی 12 روز رقم خورد. از سه‌شنبه کاهش التهابات بازار ارز با سیگنال ارائه بسته پیشنهادی ارزی بانک مرکزی و سیگنال‌های سیاسی، با شناسایی فرصت فروش افت 510 هزار تومانی روزانه سکه را رقم زد. روز چهارشنبه با وجود رفت و برگشت دلار در کانال ۱۰ هزار تومانی و تردیدها نسبت به روند آتی دلار، همچنان مقاومت سقف ۱۱ هزار تومانی با تشدید فشار فروش حمایت کف ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی سکه را شکست.

11-03

 

بازار طلای جهانی

نوسان طلا نزدیک کف یک‌ساله

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1222 دلار معامله شد. پیش‌تر با وجود روند کم‌نوسان طلای جهانی در ابتدای کانال 1220 دلاری، در ساعات پایانی روز سه‌شنبه با  شنیده‌ها از شروع مجدد مذاکرات تجاری میان چین و آمریکا رشد یوآن و طلا تا سقف ۱۲۲۸ دلاری را رقم زد. اما در ابتدای روز سه‌شنبه، شنیده‌ها از احتمال اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی از سوی آمریکا (پس از اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر ۳۴ میلیارد دلار کالای چینی از ۶ ژوئیه) با تشدید نگرانی‌ها مجددا طلا را نزولی کرد. رشد شاخص دلار پیش از پایان نشست دوروزه فدرال رزرو در کنار افت یورو و پوند با شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای بریتانیا و اروپا کمتر از پیش‌بینی‌ها، فشار بر طلا را تشدید کرد. آمار اشتغال آمریکا روز جمعه و نشست بانک انگلیس بر طلا اثرگذار است.

11-04

 

بازار اوراق مسکن

روند دوگانه «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۷/ ۱ درصدی به قیمت ۶۴ هزار و ۹۳۷ تومان معامله شدند. روز گذشته «تسه»ها بین ۶۴ تا ۶۷ هزار تومان نوسان داشتند. رشد آرام تقاضا به دلیل پایین بودن قدرت خرید متقاضیان با رشد ۵۴ درصدی قیمت مسکن در تیر نسبت به تیر گذشته و تقویت سمت عرضه «تسه»ها مانع از رشد قابل توجه «تسه»ها است. پس از رشد ۲۷۸ درصدی تعداد معاملات مسکن در تهران در اردیبهشت، در ماه‌های خرداد و تیر  به ترتیب افت ۲۲ درصدی و ۲/ ۹ درصدی تعداد معاملات مسکن رقم خورد. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر، با سهم ۱/ ۱۵ درصدی و در مجموع واحدهای زیر ۸۰ متر، ۲/ ۵۵ درصد از تعداد معاملات را شامل می‌شد. بر این اساس، اولویت اعطای وام به سازنده‌های کم‌متراژ از سوی وزارت راه و شهرسازی مورد بررسی است.

11-05

 

بازار نفت

شروع نزولی نفت در آگوست

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۶۷ دلار معامله شد. پس از افت ۳/ ۷ درصدی WTI‌ در ژوئیه و افت ۵/ ۶ درصدی برنت، بیشترین از ژوئیه ۲۰۱۶، تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش (۵۹/ ۵ میلیون بشکه) موجودی نفت تجاری آمریکا برخلاف پیش‌بینی‌ها (کاهش ۳ میلیون بشکه) بر نفت فشار آورد. احتمال افزایش تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی از سوی آمریکا از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد نیز عامل فشار بر نفت شد. با وجود دورنمای کاهش تولیدات ایران و ونزوئلا، اما رشد تولیدات اوپک و رسیدن تولیدات روسیه به ۲۲/ ۱۱ میلیون بشکه در روز و تولیدات کویت به بالاترین سطح از دسامبر ۲۰۱۶ (۸/ ۲ میلیون بشکه در روز) فشار را بر نفت حفظ کرد. اما تولیدات نفت آمریکا در مه ۳۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از تخمین اداره اطلاعات انرژی آمریکا (IEA) بود.

11-06