بازار سهام

واگذاری ۹۸ هزار واحد

آینده نگر بازار

دیروز شاخص کل بورس با افت 254 واحدی (26/ 0 درصدی) در سطح 97 هزار و 899 واحد ایستاد. پس از سه کانال‌شکنی شاخص از ابتدای دی، در ۲ روز اخیر بازار سهام وارد فاز استراحت شد. در شرایط احتیاطی افت ۳۰ درصدی ارزش معاملات نسبت به روزهای ابتدایی دی رقم خورد. بنابراین با وجود گزارش‌های ماهانه مناسب آذر به ویژه در فلزی-معدنی‌ها شناسایی سود میان معامله‌گران این نمادها را در مسیر نزولی قرار داد. با کاهش تقاضا به دلیل سرمای هوا، قیمت فولاد در بازار چین سومین روز نزولی را ثبت کرد. اما قیمت مس سقف ۵/ ۳ ساله (۷۲۰۸ دلار) را لمس کرد و آلومینیوم با چشم‌انداز کاهش عرضه چین بالاتر از ۲۲۰۰ دلار قرار گرفت. در سایر گروه‌ها پالایشی‌ها و نمادهای خودرویی به روند نزولی ادامه دادند. بنابراین در شرایط اصلاح بزرگ‌ترها، شاهد حرکت معامله‌گران به تک‌نمادها بودیم.

 

بازار ارز

تشدید نوسانات دلار پس از ۱۰ روز

آینده نگر بازار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 13 تومانی به نرخ 4195 تومان معامله شد. پس از روند کم‌نوسان دلار از هفته پایانی آذر، روز گذشته شاهد تشدید نوسانات بودیم. با اینکه پیش‌تر افت نرخ درهم تا مرز روانی 1150 تومانی، عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران بود، اما روز گذشته رشد نرخ درهم تا سطح 1154 تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم در کنار رشد تقاضای واقعی ارز و رشد تقاضای سفته‌بازی نرخ دلار را در میانه معاملات تا سطح 4198 تومانی نیز افزایش داد. اما در ادامه چشم‌انداز مقاومت سطح 4200 تومانی در مقابل رشد دلار، افت دلار را از سقف مزبور رقم زد. افزایش دلار در معاملات آتی بالاتر از ۴۱۹۰ تومان نیز سیگنال دیگری به بازار ارز بود. اما همچنان احتمال عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، چشم‌انداز مقاومت سقف ۴۲۰۰ تومانی را تقویت کرده است.

 

بازار سکه

اهرم دوجانبه سکه

آینده نگر بازار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 9 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 410 هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلای جهانی در کنار افزایش نرخ دلار، روند صعودی سکه بالاتر از سطح یک میلیون و 400 هزار تومانی را تشدید کرد. روند کم‌نوسان بازارهای سهام، افت اندک شاخص دلار و عبور از سطوح تکنیکال اونس طلا را تا سقف ۱۲۸۷ دلاری افزایش داد. کاهش قابل توجه حجم معاملات نیز نوسانات طلا را تشدید کرد. چشم‌انداز رشد نرخ بهره آمریکا فشار را بر طلا حفظ کرده است. با افزایش نرخ دلار با رشد نرخ درهم، سیگنال معاملات آتی در کنار رشد تقاضا نرخ دلار رشد ۱۳ تومانی را ثبت کرد. بنابراین خوش‌بینی به بازارهای اثرگذار عامل حمایت از سکه شد. تردیدها نسبت به پایداری طلا، تغییرات نرخ ارز را مورد توجه معامله‌گران سکه قرار داده است.

 

 

بازار طلای جهانی

حرکت طلا در سقف ۴‌هفته

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1285 دلار معامله شد. کاهش حجم معاملات نوسانات طلا را تشدید کرد. روز چهارشنبه افت شاخص دلار، اونس طلا را به سقف 4 هفته (5/ 1287 دلار) نزدیک کرد. با وجود رشد بازارهای سهام آسیا، بازارهای سهام اروپا با افت مواجه شدند. در روزهای آتی ادامه معاملات کم‌حجم اونس طلا انتظار می‌رود. پیش‌تر کم‌واکنشی شاخص دلار به تصویب قوانین مالیاتی ترامپ و افزایش معاملات اختیار خرید با چشم‌انداز صعودی از سوی صندوق‌های پوشش ریسک  مقاومت سطح ۱۲۶۹ دلاری را در برابر طلا شکست. همچنان تصویب قوانین ۵/ ۱ هزار میلیارد دلاری می‌تواند با تقویت رشد اقتصادی و تسریع خروج از سیاست‌های انبساطی آمریکا فشار بر طلا را در میان‌مدت تشدید کند. اما در کوتاه‌مدت نزدیک شدن به سال جدید چین در فوریه می‌تواند با رشد تقاضای فیزیکی تا حدی از طلا حمایت کند.

 

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها در کف

آینده نگر بازار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 3/ 1 درصدی به قیمت 73 هزار و 198 تومان معامله شدند. با کاهش تقاضای «تسه»ها روز گذشته برخی نمادهای اوراق تسهیلات مسکن پایین‌تر از 73 هزار تومان نیز قرار گرفتند. با این وجود آمار معاملات مسکن، چشم‌انداز خروج مسکن از رکود را تقویت کرده است. آمار معاملات مسکن آذر بانک مرکزی رشد ۴/ ۲۰ درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در آذر نسبت به آبان و رشد ۲/ ۵۰ درصدی نسبت به آذر سال گذشته را نشان داد. علاوه بر این، متوسط قیمت مسکن رشد ۹/ ۱۴ درصدی را در آذر نسبت به آذر سال گذشته نشان داد که در منطقه ۵، با رشد ۴/ ۲۴ درصدی بیشترین رشد را در میان مناطق ۲۲‌گانه ثبت کرد. بنابراین با وجود افت تقاضا وام از طریق اوراق، افزایش تقاضا از سوی «خانه‌اولی»ها را می‌توان عامل اصلی محرک رونق دانست.

 

بازار نفت

افت نفت از سقف دوسال‌و‌نیمه

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/ 59 دلار معامله شد. با وجود اینکه اختلال عرضه لیبی روز سه‌شنبه قیمت WTI را به بالاترین سطح در 5/ 2 سال اخیر، 97/ 59 دلار رساند اما روز چهارشنبه شاهد افت قیمت نفت از سطح مزبور بودیم. انفجار خط لوله واحه لیبی کاهش ۹۰ هزار بشکه در روز از عرضه این خط لوله (از ۲۶۰ هزار بشکه در روز) را رقم زد. امری که با وجود تاثیر کوتاه‌مدت بر بازار نفت، اما به تداوم ریسک ژئوپلیتیک در بازار نفت اشاره دارد. علاوه بر این تخمین نفت ۷۵ دلاری در بودجه عربستان و پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از کمبود عرضه به میزان ۱۸۰ هزار بشکه در روز در ۳ ماه اول ۲۰۱۸ از قیمت نفت حمایت کرد. اما همچنان چشم‌انداز رشد تولیدات شیل فشار را بر نفت حفظ کرده است.


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید