بازار سهام

رشد شاخص در سایه تردید

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۴۰۵ واحدی (۸۷/ ۱ درصدی) همراه شد. خبر تداوم تسعیر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با دلار ۳۸۰۰ تومان، رشد پتروشیمی‌ها را رقم زد. اما در ادامه تکذیب خبر از سوی برخی رسانه‌ها، مانع از پایداری رشد این نمادها شد. اما افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها می‌تواند از پالایشی‌ها حمایت ‌کند. در میانه معاملات با انتشار خبر لغو عرضه کاتد مس و مفتول مس «فملی» در بورس کالا، «فملی» و «فولاد» در کنار «پارسان»، «پارس» و «فخوز» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص گذاشت. پیش‌تر عرضه محصولات فلزات اساسی با محاسبه دلار ۴۲۰۰ تومان، فشار فروش را در فلزات اساسی تقویت کرده بود. در بازار جهانی، آمارهای نامناسب چین و نوسان شاخص دلار نزدیک سقف ۱۴‌ماهه نوسان مس در کف ۶۱۰۰ دلار و روی در ۲۴۶۰ دلار را رقم زد. سیاست‌گذاری ارزی و ورود نقدینگی می‌تواند از شاخص حمایت کند.

31-01

 

بازار ارز

نشانه‌های آرامش در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 200 تومانی به نرخ 10 هزار و 650 تومان معامله شد. با وجود تشدید روند صعودی دلار از ابتدای هفته، اما مقاومت سقف 11 هزار تومانی و فروکش هیجان بازار، نوسان دلار را روز دوشنبه در بازه 10 هزار و 330 تا 10 هزار و 450 تومان محدود کرد. اما روز سه‌شنبه معاملات در سطح 10 هزار و 800 تومان آغاز شد. افزایش نرخ دلار در معاملات پشت خطی در ساعات پایانی روز دوشنبه، عامل تشدید نوسانات صعودی دلار بود. با وجود این، به تدریج نرخ دلار روند کاهشی را طی کرد و معاملات عمده ارزی تا کف 10 هزار و 580 تومان نیز رسید. اما در ادامه با افزایش خریداران، نرخ دلار تا حدی صعودی شد. شاهد افزایش فعالیت صرافی‌ها بودیم که نرخ دلار را 10 هزار و 700 تومان اعلام کردند.

31-02

 

بازار سکه

رشد سکه با اهرم دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 90 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 890 هزار تومان معامله شد. در شرایط نوسان طلای جهانی نزدیک کف 17‌ماهه، شاهد حرکت سکه با سیگنال دلار هستیم. به صورتی که با افت دلار تا سطح 10 هزار و 400 تومان روز یکشنبه، قیمت سکه زیر سطح ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی قرار گرفت. با وجود رشد آرام سکه در روز دوشنبه، روز سه‌شنبه با سیگنال معاملات پشت خطی با رشد دلار تا سطح ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان (۳۵۰ تومان بالاتر از دوشنبه)، سکه در سطح ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان آغاز به کار کرد. شناسایی سود و کاهش تقاضا افت سکه تا کف ۳ میلیون و ۸۸۰ تومانی را در میانه معاملات رقم زد. دورنمای عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده، کاهش تقاضای محافظه‌کارانه و افت طلای جهانی فشار را بر سکه حفظ کرده است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

کم‌واکنشی طلا به افت شاخص دلار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1194 دلار معامله شد. روز دوشنبه با رشد شاخص دلار به سقف 14‌ماهه طلا به کف 17 ماهه رسید. روز سه‌شنبه با وجود افت شاخص دلار سقف 1200 دلاری در برابر رشد طلا مقاومت کرد. پیش‌تر افت لیر با نگرانی از ریسک اعتباری ترکیه و نگرانی از سرایت بی‌ثباتی اقتصادی به سایر بازارهای نوظهور، تشدید ریسک‌گریزی را در بازار سهام رقم زد. روز سه‌شنبه شاهد بازگشت لیر از کف و رشد بازارهای سهام بودیم. اما همچنان میزان اثرگذاری این عامل بر اقتصاد جهانی و احتمال کند شدن رشد اقتصادی با تشدید تنش‌ها و رسیدن میزان رشد سرمایه‌گذاری ثابت چین (۵/ ۵ درصد در ۷ ماه ابتدایی سال) به کمترین سطح از سال ۱۹۹۹ عامل تردید در بازارهای سهام بود. اما دورنمای تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا مانع از رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

تداوم رشد تقاضای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۷/ ۰ درصدی به قیمت ۶۵ هزار و ۷۶۷ تومان معامله شدند. با تشدید نوسانات بازارهای موازی، ارز و سکه شاهد حرکت بخشی از تقاضای سرمایه‌گذاری از بازار مسکن به سمت بازارهای موازی بودیم. موضوعی که افت ۲۲ درصدی و ۹ درصدی ماهانه حجم معاملات را در خرداد و تیر رقم زد. با وجود این در بازار اوراق تسهیلات مسکن از ابتدای تابستان تا ۲۲ مرداد شاهد رشد ۲/ ۲۳ درصدی حجم معاملات «تسه»ها نسبت به دوره مشابه سال گذشته بودیم. اما تقویت سمت عرضه اوراق و قرار داشتن میانگین «تسه»ها در سطح ۶۷ هزار و ۶۰۰ تومان در سال جاری، نسبت به ۷۶ هزار و ۸۰۰ تومان در بازه مشابه سال گذشته، رشد تنها ۵/ ۸ درصدی ارزش معاملات «تسه»ها را رقم زده است. امری که سیگنالی برای تداوم رشد تقاضای مصرفی مسکن می‌تواند باشد.

31-05

 

بازار نفت

رشد نفت با تردید به عرضه

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۶۸ دلار معامله شد. گزارش موسسه Genscape از افزایش ۷/ ۱ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری کوشینگ اوکلاهاما، بندر اصلی صادراتی نفت آمریکا، افت یک دلاری WTI طی معاملات دوشنبه را رقم زد. اما روز سه‌شنبه بازگشت توجه معامله‌گران به سمت عرضه از نفت حمایت کرد. با وجود افزایش ۴۱ هزار بشکه در روز تولیدات اوپک در جولای، اما کاهش ۲۰۱ هزار بشکه در روز تولیدات عربستان در جولای و دورنمای کاهش صادرات ایران نگرانی‌ها نسبت به کاهش عرضه را تقویت کرد. عربستان تمایلی به بازگشت مازاد عرضه به بازار نفت ندارد. گزارش اوپک، افزایش عرضه غیراوپک را ۳۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر از گزارش پیشین (۱۳/ ۲ میلیون بشکه در روز) تخمین زد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نیز افزایش تولیدات شیل به ۵۲/ ۷ میلیون بشکه در روز در سپتامبر را پیش‌بینی کرد.

31-06