بازار سهام

نشانه‌های احتیاط در مسیر صعود

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۰۵۸ واحدی (۹۷/ ۱ درصدی) در سقف ۱۵۸ هزار و ۱۱۹ واحدی ایستاد. روز گذشته تداوم ورود نقدینگی، رشد ۱۲۵ درصدی ارزش معاملات را نسبت به میانه اول شهریور تا سقف ۱۲۰۰ میلیارد تومان رقم زد. با برداشته شدن سقف رقابت پتروشیمی‌ها در بورس کالا، اکثر نمادهای پتروشیمی نزدیک سقف مجاز روزانه صعودی شدند و «فارس»، «پارس» و «جم» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. اما تردیدها نسبت به تقاضای فولاد بورس کالا (رشد ۴۶ درصدی شمش فولاد خوزستان و رشد حدود ۲۰ درصدی ورق گرم B و C فولاد مبارکه) و شناسایی سود این نمادها را نزولی کرد. بازگشایی «وبملت» بدون شفاف‌سازی با وجود صف خرید در ابتدای معاملات، در پایان معاملات نزولی شد. اما «وتجارت» پس از بازگشایی و شفاف‌سازی نسبت به دارایی‌های ارزی رشد ۱۰ درصدی را ثبت کرد و با صف خرید مواجه شد.

31-01

 

بازار ارز

تردید نسبت به روند آتی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 20 تومانی به نرخ 13 هزار و 780 تومان معامله شد. پس از تشدید نوسانات صعودی دلار و عبور از کانال ۱۱ هزار تومانی، جهش ۳۲۰۰ تومانی طی ۸ روز معاملاتی در میانه شهریور، از ۱۷ شهریور اقدام بازارساز برای عرضه ارز و مجوز ورود اسکناس از سوی صادرکنندگان، دلار را به کف ۱۳ هزار تومانی رساند. در ادامه شناسایی کف قیمتی، در روزهای اخیر نوسان دلار را در بازه ۱۳ هزار و ۷۰۰ تا ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان محدود کرده است. برخی معتقدند تقویت کف قیمتی کنونی، می‌تواند زمینه‌ساز رشد بیشتر دلار ‌شود. اما برخی معامله‌گران معتقدند اشباع تقاضا پس از ورود حجم خرید سنگین از ابتدای سال همگام با کاهش شبه‌پول مانع از تداوم صعود دلار و احتمال بازگشت عرضه در صورت نزولی شدن دلار، عامل فشار بر دلار خواهد شد.

31-02

 

بازار سکه

بازگشت توجه سکه به طلا؟

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 80 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 380 هزار تومان معامله شد. با وجود رشد دلار از کف 13 هزار تومانی، کم‌واکنشی سکه به دلار را شاهد بودیم. با وجود افت 12 درصدی طلای جهانی از آوریل، نوسان سکه با دلار و نبود محدودیت برای معاملات سکه (پیش‌ از آزادسازی معاملات ارز در میانه مرداد) افزایش حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را رقم زد. اما در روزهای اخیر کم‌نوسانی دلار در کانال 13 هزار و 700 تا 13 هزار و 900 تومان، توجه معامله‌گران را به طلای جهانی بازگرداند. افت طلا به 1193 دلار جمعه (پس از عبور از 1210 دلار پنج‌شنبه)، دورنمای عرضه بیش از 2 میلیون سکه پیش‌فروش در مهر و آبان و کاهش سنتی تقاضا در ماه‌های محرم و صفر عامل فشار بر سکه است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

سومین هفته نزولی طلا

هر اونس طلای جهانی با افت 26/ 0 درصدی با ثبت سومین هفته نزولی به قیمت 1/ 1193 دلار معامله شد. با وجود جهش طلای جهانی در میانه معاملات روز پنج‌شنبه بالاتر از سقف 1210 دلاری، اما در ساعات پایانی روز جمعه مجددا طلا به کانال 1290 دلاری بازگشت. پایین‌تر بودن نرخ تورم مصرف‌کننده و تولیدکننده آمریکا از پیش‌بینی‌ها در کنار اقدام بانک‌های مرکزی روسیه و ترکیه برای افزایش نرخ بهره برای حمایت از ارزش پول کشورشان در کنار اعلام مقامات مبنی بر از سرگیری مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه دلار، شاخص دلار را به کف ۶‌هفته رساند. رشد پوند به سقف ۶‌هفته با احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره نیز عامل دیگر فشار بر دلار شد. اما در ساعات پایانی روز جمعه اخبار دستور ترامپ به اعمال تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی، شاخص دلار را صعودی کرد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

ریزش دسته‌جمعی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 8/ 1 درصدی به قیمت 63 هزار و 313 تومان معامله شدند. با نزدیک شدن به پایان تابستان دیروز افت دسته‌جمعی «تسه»ها رقم خورد. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح 21 درصد قرار گرفته است. با وجود جهش 278 درصدی تعداد معاملات مسکن در اردیبهشت، در خرداد افت ماهانه 1/ 22 درصدی، در تیر کاهش 2/ 9 درصدی و در مرداد افت 2/ 11 درصدی تعداد معاملات مسکن رقم خورد. علاوه بر این شاهد کاهش شتاب رشد قیمت مسکن بودیم؛ رشد ۹/ ۸ درصدی در خرداد، ۱/ ۷ درصدی در تیر و افزایش ۱/ ۶ درصدی در مرداد رقم خورد. رشد قیمت نهاده‌های تولید و رشد بازارهای موازی، مانع از افت قیمت مسکن است. عاملی که در کنار تضعیف سمت عرضه احتمال بازگشت به رکود مسکن را تقویت کرده است.

31-05

 

بازار نفت

تقابل دیدگاه‌ها در بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۸/ ۱ درصدی به قیمت ۹۹/ ۶۸ دلار معامله شد. با وجود خوش‌بینی در میانه هفته به از‌سر‌گیری مذاکرات تجاری میان چین و آمریکا اما شنیده‌ها از دستور ترامپ برای اعمال تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی چین از سوی آمریکا، روز جمعه بازگشت تردید نسبت به تقاضا را رقم زد. پیش‌تر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از دورنمای کمبود عرضه با کاهش تولیدات ایران و ونزوئلا، عبور نفت از ۸۰ دلار را پیش‌بینی کرد. اما همچنان ریسک تجاری و ریسک اقتصادهای نوظهور را بر نفت اثرگذار اعلام کرد. اما گزارش اوپک با رشد تولیدات به سقف ۹‌ماهه (۶۳/ ۳۲ میلیون بشکه در روز) و پیش‌بینی از کاهش تقاضا به دلیل نگرانی‌ها از جنگ تجاری و سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی (گران‌تر شدن نفت) و ریسک اقتصادهای نوظهور را عامل فشار بر تقاضا پیش‌بینی کرد.

31-06