بازار سهام

جابه‌جایی‌ نقدینگی در بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۳۶۳ واحدی (۹۹/ ۰ درصدی) مواجه شد. فشار فروش فلزات اساسی و پالایشی‌ها با تردیدها نسبت به سیاست‌ نرخ‌گذاری بورس کالا و گزارش‌های مرداد کمتر از انتظار «فولاد»، «فملی» و «فخوز» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. اطلاعیه عرضه کاتد مس، ۴۸ درصد بالاتر از قیمت پایه قبلی، نتوانست از «فملی» حمایت کند. بازگشایی نمادهای بانکی روز چهارشنبه و جهش ۱۹ درصدی «وبملت» با شناسایی درآمد از تسعیر دارایی‌های ارزی، روز گذشته این نماد را با صف خرید قابل توجه تا سقف ۸۹۰ میلیون سهم، پیش از آغاز معاملات همراه کرد. با حمایت این عامل از اکثر نمادهای بانکی، ۳۰ درصد از ارزش معاملات به این گروه اختصاص یافت. هرچند با وجود افزایش نرخ فروش دارویی‌ها و شناسایی فرصت خرید، عدم تغییر ملموس میزان فروش و مطالبات وصول‌نشده از سوی دولت، پایداری رشد این نمادها را مبهم کرد.

31-01

 

بازار ارز

عبور آرام دلار از ۱۱ هزار تومان

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۱۲۰ تومانی به نرخ ۱۱ هزار و ۹۰ تومان معامله شد. با وجود رشد تدریجی تقاضای خرد از ابتدای هفته گذشته، رشد تقاضای محافظه‌کارانه با استیضاح چند وزیر و طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس، عبور دلار از مرز ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومانی دوشنبه (۵ شهریور) را رقم زد. با توجه به تعمیق بازار پس از بازگشت صرافی‌ها به چرخه معاملات برخلاف ماه‌های اخیر نوسانات صعودی دلار سریع فروکش کرد و به این ترتیب در روزهای پایانی هفته، دلار در کانال ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومانی نوسان داشت. روز شنبه رشد تدریجی دلار رقم خورد و در ساعات پایانی از مرز ۱۱ هزار تومان عبور کرد. اما همچنان معامله‌گران در بازه ۱۱ هزار و ۱۰۰ تا ۱۱ هزار و ۳۰۰ نوسان‌گیری می‌کردند. مقاومت سقف ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومانی در برابر دلار محتمل است.

31-02

 

بازار سکه

رشد سکه با سیگنال دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 58 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 98 هزار تومان معامله شد. در شرایط بازگشت طلای جهانی در ساعات پایانی معاملات به کف 1200 دلاری، رشد دلار و سیگنال‌های رشد هیجانی، سکه را به سقف 4 میلیون و 100 هزار تومان نزدیک کرد. پیش‌تر با کانال‌شکنی دلار، مقاومت سقف 3 میلیون و 900 هزار تومانی سکه شکسته شد و جهش 230 هزار تومانی سکه در 4 روز رقم خورد. اما پس از رسیدن سکه به 4 میلیون و 50 هزار تومان، شناسایی سود افت اندک سکه را رقم زد. روز شنبه با عبور دلار از 11 هزار تومان در ساعت 2 بعدازظهر و کاهش احتمال افت قابل توجه دلار، صعود سکه در ساعات پایانی معاملات شتاب بیشتری یافت. اما همچنان سیگنال‌های سیاسی داخلی و خارجی بر بازار ارز و سکه اثرگذار است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

پنجمین ماه نزولی طلا

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 4/ 0 درصدی و افت ماهانه 7/ 1 درصدی، با ثبت طولانی‌ترین روند نزولی در 5/ 5 سال (5 ماه متوالی) به قیمت 8/ 1200 دلار معامله شد. با وجود لمس کف 1160 دلاری در میانه ماه، با رسیدن شاخص دلار به سقف 5/ 13 ماه، افت شاخص دلار نوسان طلا در کانال 1200 تا 12110 دلار را رقم زد. رشد 6/ 0 درصدی شاخص دلار در آگوست با دورنمای مناسب اقتصادی آمریکا و احتمال 2 بار دیگر افزایش نرخ بهره در سال جاری در کنار حرکت تقاضای محافظه‌کارانه به سمت دلار با تشدید تنش‌های تجاری و نگرانی‌ها نسبت به اقتصادهای نوظهور (با بحران اخیر ترکیه و آرژانتین) فشار بر طلا را تشدید کرد. کاهش ارزش یوآن و روپیه نیز بر تقاضای فیزیکی طلا فشار آورد تا معاملات آتی اختیار فروش با دورنمای نزولی طلا برای پنجمین هفته متوالی رکورد بزند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 53/ 0 درصدی به قیمت 63 هزار و 983 تومان معامله شدند. روز گذشته همچنین شاهد روند کم‌نوسان «تسه»ها نزدیک سطح 65 هزار تومان بودیم. در سه ماه خرداد، تیر و مرداد شاهد روند نزولی تعداد معاملات مسکن به ترتیب به میزان 1/ 22 درصد، 2/ 9 درصد و 2/ 11 درصد بودیم و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان با توجه به رشد 1/ 62 درصدی قیمت مسکن سالانه در مرداد نسبت به مرداد گذشته، در کنار خروج نسبی تقاضای سرمایه‌گذاری، عامل کاهش شتاب رشد قیمت مسکن و کاهش تعداد معاملات مسکن شد. از ابتدای تیر تا ۹ شهریور، با وجود رشد ۲/ ۹ درصدی حجم معاملات اوراق تسهیلات مسکن، اما ارزش معاملات افت ۹/ ۴ درصدی را به دلیل پایین‌تر بودن قیمت (میانگین ۶۷ هزار تومان سال ۹۷ در مقابل ۷۷ هزار تومان سال ۹۶) نشان داد.

31-05

 

بازار نفت

بیشترین رشد برنت از آوریل

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۶/ ۱ درصدی به قیمت ۸/ ۶۹ دلار معامله شد. با وجود تردید تقاضا با احتمال اعمال تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد کالای چینی از سوی آمریکا و تداوم مذاکرات آمریکا با کانادا و مکزیک و رشد (۴ موردی) تعداد دکل‌های نفتی، تردیدها نسبت به عرضه رشد ۵/ ۱ درصدی WTI در آگوست و بیشترین رشد برنت (۳/ ۴ درصد) از آوریل را رقم زد. با وجود دورنمای افزایش تولیدات عربستان و روسیه، همچنان سیگنال‌های افت صادرات ایران (سومین تولیدکننده اوپک) سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها، پیش‌بینی‌ Platts‌ از رسیدن صادرات ایران در نوامبر به ۴۷/ ۱ میلیون بشکه در روز در نوامبر (کاهش ۴۴/ ۱ میلیون بشکه در روز نسبت به سطح صادرات آوریل) با وجود نامشخص بودن میزان دقیق آن، برای اولین بار در ۷ هفته افزایش موقعیت خرید با دورنمای صعودی برنت در بازار آتی را رقم زد.

31-06