به گزارش فایننشال‌تایمز، بانک مرکزی انگلیس اخیرا نرخ بهره را نیم‌واحد درصد افزایش داد و به ۷۵/ ۱درصد رساند که بزرگ‌ترین افزایش در ۲۷سال گذشته محسوب می‌شود. حدود ۲میلیون نفر در انگلستان یا وام مسکن با نرخ متغیر استاندارد‌(SVR) یا وام مسکن ردیاب دارند که از نرخ بهره پایه بانک مرکزی انگلستان تبعیت می‌کند. بانک‌های معتبر بین‌المللی بارکلیز و گروه سانتاندر، از جمله چندین موسسه مالی بودند که اعلام کردند وام مسکن با نرخ متغیر استاندارد آنها نیم واحد درصد افزایش خواهد یافت، بانک اِچ‌اس‌بی‌سی و شرکت خدمات مالی و بانکداری انگلیسی ناتوست هنوز تصمیمی در مورد تغییر خدمات بانکی با نرخ متغیر استاندارد اتخاذ نکرده‌اند، اما احتمالا نرخ‌های وام مسکن ردیاب را مطابق با تصمیم بانک مرکزی انگلستان افزایش خواهند داد.

بر اساس این گزارش، وام‌گیرندگان مسکن با نرخ ثابت که نوع رایج وام مسکن در انگلستان محسوب می‌شود از تاثیر تغییرات در نرخ بهره محافظت می‌شوند. با این حال، حدود ۴۰درصد از وام‌های مسکن با نرخ ثابت در سال جاری یا سال آینده منقضی می‌شوند و وام‌گیرندگان را با نرخ‌های بالاتر مواجه می‌کنند. دیوید هالینگ‌ورث، معاون موسسه کارگزاری ال‌اندسیک در انگلستان می‌گوید افرادی که نرخ بهره با نرخ متغیر دریافت کرده‌اند بلافاصله این خطر را احساس خواهند کرد؛ به ویژه آنهایی که وام‌هایی با نرخ‌های متغیر استاندارد دارند؛ یعنی نرخ بهره توسط وام‌دهنده مشخص می‌شود. اما برای کسانی که وام آنها نرخ بهره ثابتی دارد هم شرایط چندان رضایت بخش نیست؛ چراکه این نرخ از پایان سال گذشته به سرعت در حال تغییر بوده است.

با توجه به داده‌های شرکت مالی مانی فکتز که در انگلستان مستقر است، افزایش نیم واحد درصدی در میانگین نرخ وام مسکن متغیر استاندارد فعلی که اکنون ۱۷/ ۵ درصد است، بر اساس بازپرداخت۲۰۰هزار پوندی وام مسکن، ۱۴۰۰ پوند به کل صورت‌حساب وام مسکن طی دو سال اضافه می‌کند. اما وام‌گیرندگانی که وام مسکن با نرخ ثابت دریافت کرده‌اند، می‌توانند پس‌انداز قابل توجهی داشته باشند. بر اساس اطلاعات مانی‌فکتز، تغییر به سمت نرخ دو ساله با میانگین فعلی ۹۵/ ۳درصد، باعث پس‌انداز حدود ۳هزار و ۳۳۳ پوند طی دوسال خواهد شد. بانک مرکزی انگلستان انتظار دارد تورم تا پایان سال به بالای ۱۳درصد در این کشور برسد که این رقم به‌طور قابل توجهی بیشتر از پیش‌بینی ماه مه پس از آخرین افزایش قیمت گاز است.

به گفته شرکت خدمات مالی و بانکداری هالیفاکس، کارشناسان بازار مسکن به تاثیر این چشم‌انداز تیره اقتصادی بر قیمت مسکن اشاره کرده بودند. بازار مسکن انگلستان برای نخستین‌بار در یک سال گذشته با کاهش رشد مواجه شده است. به نظر می‌رسد بازار مسکن در این کشور، در آینده با فشار بیشتری هم مواجه خواهد شد.  از طرفی، خانواده‌های انگلیسی با فشارهای فزاینده‌ای بر هزینه‌های خود مواجه هستند و قیمت سوخت و غذا تا حدودی به‌دلیل تنش میان روسیه و اوکراین افزایش یافته است. ریچل اسپرینگال، کارشناس امور مالی در مانی‌فکتز می‌گوید درصورتی‌که خریداران بالقوه مسکن، درآمد واقعی کمی داشته باشند و مجبور به استفاده از پس‌انداز خود باشند، افزایش هزینه‌های زندگی، افزایش نرخ بهره و رشد قیمت مسکن می‌تواند تعداد خریداران بالقوه را کاهش دهد. با این وجود، افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی می‌تواند خبر خوبی برای پس‌اندازکنندگان باشد؛ چراکه با افزایش بازدهی وجوه نقد خود مواجه می‌شوند. با این وجود تعداد کمی از بانک‌ها افزایش‌های ناشی از تغییر نرخ بهره توسط بانک مرکزی انگلستان را به پس‌اندازکنندگان منتقل کرده‌اند.

لارا سوتر، رئیس امور مالی در شرکت سهامی‌عام ‌ای‌جِی‌بل، می‌گوید پس‌اندازکنندگان همچنان از افزایش رقابت بین بانک‌ها بر سر نرخ‌های پس‌اندازشان پس از شروع افزایش در نرخ‌های بهره پایه توسط بانک مرکزی سود خواهند برد. به گفته او افزایش نرخ‌ها به این رونق پس‌انداز کمک خواهد کرد. با این حال، با توجه به اینکه اکنون انتظار تورم بیشتر و طولانی‌تر وجود دارد، از یکسو به پس‌اندازکنندگان پاداش داده می‌شود، اما از سوی دیگر آنها با افزایش تورم مواجه هستند.