در همین رابطه «ایرنا» روز گذشته در گزارشی به نقل از سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، از بروز تورم دو رقمی مسکن در ۱۶کشور در سه ماه اول ۲۰۲۲ خبر داده و اعلام کرده است: رشد ۴/ ۱۹درصدی قیمت مسکن در آمریکا طی سه ماه نخست۲۰۲۲ در حالی است که قیمت مسکن در این کشور طی سال۲۰۲۱ نیز بالغ بر ۷/ ۱۳درصد رشد کرده بود. در اتحادیه اروپا نیز قیمت مسکن سال گذشته ۳/ ۸درصد و در منطقه یورو ۷/ ۷درصد گران شده بود.

در این گزارش آمده است: قیمت مسکن در اتحادیه اروپا نیز طی سه ماه نخست امسال ۵/ ۱۰درصد و در منطقه یورو ۸/ ۹درصد رشد داشته است. اما به نظر می‌‌رسد این آمارها که مربوط به سه ماه اول سال۲۰۲۲ میلادی است به‌دلیل عدم توجه به وضعیت فعلی بازار جهانی مسکن، می‌‌تواند برای سیاستگذار مسکن غلط‌‌انداز باشد؛ چراکه شرایط فعلی بازار جهانی مسکن نسبت به سه ماه اول سال۲۰۲۲ به‌طور اساسی تغییر کرده است.

پیش از این «دنیای‌اقتصاد» نیز در گزارش‌هایی در ارتباط با تورم جهانی به نقل از سایر منابع اطلاعاتی بین‌المللی، میزان رشد قیمت مسکن در کشورهای مختلف تحت تاثیر تورم جهانی را اعلام کرده بود. با این حال، تازه‌‌ترین آمارها نشان می‌‌دهد سیاست افزایش نرخ بهره بانکی به‌عنوان سیاستی موثر به کمک بازار مسکن کشورهای اروپایی و آمریکا آمده است.

در دو ماه گذشته به دنبال این تصمیم سیاستگذار، بازار مسکن واکنش درخور از خود نشان داده است. سیاستگذار پولی در این مدت در آمریکا واروپا با بالا بردن نرخ بهره به‌عنوان ابزار موثر و قدرتمند برای کاهش نرخ تورم موفق، شدند روند خرید و در نتیجه روند قیمت مسکن را کنترل و مهار کنند. آمارهای جهانی نشان می‌‌دهد، با فروکش کردن عطش خرید ملک به دنبال افزایش نرخ بهره بانکی، براساس شاخص جهانی قیمت مسکن، قیمت واقعی خانه‌ها در اروپا و آمریکا به‌طور متوسط ۴درصد کاهش یافته است. این شاخص در سال گذشته ۱۰درصد رشد کرده بود.

گزارش وال‌استریت‌ژورنال نیز نشان می‌‌دهد میانگین قیمت فصلی خانه در کانادا در ژوئن۲۰۲۲ نسبت به اوج خود در ابتدای ۲۰۲۲ با کاهش ۸درصدی مواجه شده است. در این ماه در نیوزیلند نیز قیمت مسکن بطور متوسط با ۸درصد کاهش نسبت به اوج خود در ۲۰۲۱ مواجه شده است. در آمریکا نرخ رشد سالانه قیمت مسکن از ۳/ ۱۹درصد در ژوئن ۲۰۲۲ به ۳/ ۱۷درصد کاهش یافته است. بررسی‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌‌دهد در ماه مه۲۰۲۲ تورم ماهانه مسکن در آمریکا یک‌درصد، در آلمان صفر و در انگلیس منفی ۱/ ۰درصد بوده است.