یکی از پرسش‌های افکار عمومی در مورد فعالیت این سامانه‌ها، منابع اطلاعاتی آنها در زمینه قیمت و ارزش معاملات انجام شده است. بر اساس این گزارش، مطابق تحقیقاتی که خبرنگار «دنیای اقتصاد» در این زمینه انجام داده، منبع اطلاعاتی اصلی سامانه‌ها و پلت‌فرم‌های بازار مسکن برای تعیین حدود قیمت املاک و ارزش معاملات، سامانه سابا است. سامانه سابا وابسته به وزارت راه و شهرسازی، یکی از سامانه‌هایی است که سال‌ها به منظور ایجاد و افزایش شفافیت، اطلاعات مربوط به ارزش معاملات ملکی ثبت شده در بنگاه‌ها و آژانس‌های املاک رسمی کشور را به‌طور عمومی در اختیار جامعه می‌گذارد.

دسترسی به اطلاعات مندرج در سامانه سابا آزاد است و به همین دلیل بسیاری از سامانه‌های فعال در حوزه مسکن و معاملات ملکی از این اطلاعات به منظور تحلیل و پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن استفاده می‌کنند.

رونق بازار مسکن و استفاده بهینه از منابع به کمک سامانه‌های بازار مسکن

اشتغال‌زایی، ایجاد و افزایش شفافیت و مصرف بهینه منابع، سه ویژگی اساسی و ذاتی استارت‌آپ است. طبق گفته بسیاری از فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال، توسعه کسب و کارهای اینترنتی و استارت‌آپ‌ها در وضعیت فعلی اقتصاد ایران، یکی از راهکارهای اساسی در کم‌اثر کردن تحریم‌ها و حرکت به سمت توسعه اقتصادی است. در مورد بازار مسکن، مزیت پلت‌فرم‌ها و استارت‌آپ‌های این بازار بسیار بیشتر از سه مورد یاد شده است.

کمک به انبوه‌سازان برای تولید ملک‌های مورد نیاز جامعه و به دنبال آن جلوگیری از اتلاف منابع، مزیت منحصر به فردی است که در حال حاضر برخی از سامانه‌های فعال در حوزه بازار مسکن از آن برخوردار هستند. برای مثال یکی از پلت‌فرم‌های پیشگام در عرصه پایش و داده‌پردازی بازار مسکن، با مطالعه و نیازسنجی بازار در مناطق جغرافیایی مختلف، این امکان را به شهرداری‌ها، سازندگان و... می‌دهد تا ضمن تولید کالا یا مسکنی متناسب با نیاز مشتری، دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف از جمله بانک‌ها بتوانند شعب یا مراکز خدمات‌رسانی را در موقعیت‌های مناسب و درست بنا کنند.

موانع پیش روی توسعه پلت‌فرم‌ها و استارت‌آپ‌های حوزه مسکن

با وجود تمام این موارد و مزیت‌ها، چرا همواره توسعه فعالیت پلت‌فرم‌ها و استارت‌آپ‌های حوزه مسکن با چالش و در برخی موارد سنگ‌اندازی همراه بوده است؟

مدیران این سامانه‌های فعال در بازار مسکن، در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» اعلام کردند: یکی از موانعی که به‌طور تقریبی تمامی کسب و کارهای آنلاین با آن مواجه هستند، تقابل نگاه سنتی با ماهیت کسب و کارهای نوپا است. به‌عنوان مثال چند ماه پیش این تصور که اعلام قیمت توسط سامانه‌ها باعث التهاب‌آفرینی بیشتر می‌شود، جلوی انتشار آزاد اطلاعات مربوط به فعالیت‌های ملکی را گرفت. بنا بر این گزارش، پدیده‌ای که در اتفاقات اخیر بازار خودرو و مسکن شاهد آن بودیم(حذف قیمت آگهی‎ها)، حاصل ضعف نگاه کارشناسی و مطالعه کم نسبت به اصل موضوع است که باعث شد انگشت اتهام به سمت استارت‌آپ‌ها نشانه برود. این درحالی است که برخی پلت‌فرم‌های آنلاین که الگوی کسب و کار آنها در اصطلاح B۲B است، اشخاص حقیقی و کاربران عادی نمی‌توانند قیمتی در آگهی‌ها درج کنند و تنها مشاوران مورد تایید اجازه درج قیمت در آگهی را دارند.