به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در نشست مشترک این کمیسیون با وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه مساله مسکن اولویت اول کشور است، گفت: تولید مسکن نباید تنها بر دوش وزارت راه و شهرسازی باشد. باید ازتوان همه دستگاه‌ها برای تولید مسکن استفاده شود. بدنه دولت و بانک‌ها نیز باید همکاری کنند تا مسکن از این وضعیت خارج شود.

رضایی‌کوچی در این نشست که با موضوع رونق‌بخشی به بازار مسکن و ساماندهی اجاره‌بها برگزار شد با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی وزارتخانه مهم و تاثیرگذاری در ساماندهی بازار مسکن است و نسبت به سایر وزارتخانه‌ها حوزه فعالیت زیادی دارد، گفت: طبیعی است که اولویت اول کشور از منظر اشتغال، مسائل اجتماعی و روانی مسکن باشد. خواهشمندم که موضوع مسکن در شلوغی کار وزارتخانه در اولویت دوم یا سوم قرار نگیرد.

رضایی‌کوچی با اشاره به طرح اقدام ملی برای عرضه مسکن که وزارت راه و شهرسازی برای احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی دنبال می‌کند، گفت: برنامه خوبی طراحی شده و می‌تواند به تحرک مسکن و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی منجر شود. بنابراین لازم است که این برنامه هر چه زودتر عملیاتی شود. شرکت عمران شهرهای جدید، سازمان ملی زمین و مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید برای عملیاتی شدن این طرح فعالیت بیشتری داشته باشند.

وی به ضرورت تخصیص زمین‌های دولتی برای تولید مسکن اشاره کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی باید تخصیص زمین‌هایی را که در اختیار دستگاه‌های مختلف دولتی است و رئیس‌جمهور نیز در بخشنامه‌هایی بر واگذاری آنها تاکید کرده، پیگیری کند. این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر ضرورت افزایش سقف تسهیلات مسکن گفت: تسهیلات بانکی در حوزه مسکن باید افزایش پیدا کند و متناسب با قیمت مسکن شود.

وی ادامه داد: این اقدام باعث افزایش نقدینگی در کشور نیز نمی‌شود. بانک‌ها به‌صورت طبیعی هزار میلیارد تومان نقدینگی در حوزه‌های مختلف وارد کشور می‌کنند. چه بهتر که این تسهیلات در حوزه مسکن باشد که باعث خانه‌دار شدن مردم و افزایش اشتغال نیز شود. همچنین وزیر راه و شهرسازی در این جلسه ضمن اعلام حمایت این وزارتخانه از لایحه عایدی بر سرمایه گفت: تلاش می‌کنیم از برآیند هم‌اندیشی‌های وزارت راه و شهرسازی با کمیسیون عمران مجلس به نتایج خوبی برای تعادل بخشی به بازار مسکن دست یابیم.

محمد اسلامی در جمع‌بندی نشست فوق با اعلام این مطلب که مسکن و رونق دادن به آن در بخش عرضه و تقاضا و همچنین ساماندهی بازار اجاره‌بها از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است، گفت: مسکن به لحاظ ساختاری نیمی از وزارتخانه بزرگ راه و شهرسازی است و در مورد رونق دادن به بازار مسکن، وزارتخانه با حمایت دولت و همچنین مجلس، برنامه‌های جامعی را در دستور کار دارد.