اسلامی با بیان اینکه بهبود وضعیت مسکن در مقطع زمانی فعلی از اولویت‌های اساسی دولت و وزارت راه وشهرسازی است، ضرورت تدوین سیاست‌های درست و کاربردی و همچنین تامین زمین به منظور ساماندهی بازار مسکن را مورد تاکید قرار داد؛ وی همچنین توسعه تقاضا محور بر مبنای ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود در مناطق مختلف کشور و همچنین توسعه مبتنی بر برنامه‌ها و طرح‌های آمایش سرزمین را از مهم‌ترین تکالیف در حوزه مسکن و شهرسازی عنوان کرد و گفت: لازم است نابسامانی‌های موجود در این زمینه مرتفع شود؛ جذاب‌سازی طرح‌ها و برنامه‌های تامین مسکن برای سرمایه‌گذاران به خصوص طرح بازآفرینی شهری از دیگر تاکیدات وزیر راه و شهرسازی به‌عنوان تکالیف معاونان مرتبط وی در بخش مسکن بود؛ اسلامی همچنین بر ضرورت افزایش کیفیت ساخت و سازها و همچنین مهار حاشیه‌نشینی در شهرها و جلوگیری از گسترش آن با اتکا به ساخت و تولید مسکن ارزان‌قیمت و عرضه مناسب آنها در راستای ساماندهی بازار مسکن تاکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: موضوع مهم در حال حاضر این است که تغییرات اقلیم امروز به وقوع پیوسته و مهاجرت‌ها از روستا به شهرها شکل گرفته است، از سوی دیگر شرایط اقتصادی نیز متفاوت شده و همگی در کنار هم به‌طور طبیعی حاشیه‌نشینی را ایجاد کرده‌‌اند، موضوعی که در این دوره به یک محور مورد توجه در نگاه مسوولان عالی‌رتبه کشور تبدیل شده است. اسلامی در ادامه گسترش حاشیه‌نشینی را دلیل اصلی تهی شدن هسته شهرها و ناکارآمدی بافت‌های شهری دانست و افزود: متاسفانه این اتفاقات باعث متروکه شدن نواحی باارزش شهری و همچنین ایجاد کانون آسیب‌های اجتماعی در بافت‌های درون و برون شهری می‌شود. این مقام مسوول با بیان اینکه در این شرایط تکلیف اصلی دولت مهار فرآیند گسترش حاشیه‌نشینی در شهرهاست، گفت: ما باید در کنار این مساله به عرضه مسکن برای اقشار کم‌درآمد و متوسط و روبه پایین جامعه توجه کنیم که تولید منازل ارزان قیمت، عرضه مناسب و ساماندهی بازار از اولویت‌های تحقق هدف مذکور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر احداث سالانه ۱۰۰هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده در دستور کار ما قرار دارد، گفت: متاسفانه با وجود شناسایی ۲۷۰۰ محله هدف، اگر آمار و امور انجام شده را با میزان کمی بافت مقایسه کنیم نه تنها هیچ تناسبی ندارد، بلکه در بخش دیگر شاهد رشد شتابان حاشیه‌نشینی به دلایل مختلف هستیم که باید مدنظر قرار گیرد. وی افزود: راه‌‌حل اصلی برای رفع این مشکل تصمیم‌گیری برای هر منطقه و هر محله به اقتضای شاخص‌های خود آن محله است، بدون شک ما نمی‌توانیم فرهنگ، اقلیم و ویژگی‌های هر محله را نادیده بگیریم و برای همه آنها نسخه‌ای واحد بپیچیم، بلکه باید تمدن شهری را متناسب با بستر محلات و عیار فرهنگی آن بازآفرینی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای ما مهم است که پول صندوق توسعه ملی چگونه و کجا هزینه می‌شود، چراکه همه می‌دانیم این پول به راحتی برای امور تصویب نشده و قطعا برای اقدامات بسیار حیاتی و مهم اختصاص داده می‌شود، در این راستا باید توجه کنیم که پتانسیل مردم نیز در پیشبرد کارها قابل ملاحظه است که باید در رسیدن به هدف از آن استفاده شود. اسلامی با بیان این مطلب که رئیس‌جمهوری به تولید ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در اراضی رایگان دولتی تاکید دارد، گفت: هر ارگانی که در این نواحی دارای زمین است باید آن را برای اجرای برنامه به وزارت راه و شهرسازی واگذار کند و این امر به‌طور جدی باید مورد پیگیری قرار گیرد.

هدف‌گذاری جدید برای تراکم ساختمانی منطقه ۲۲

وزیر راه و شهرسازی گفت: مشکلات منطقه ۲۲ شهرداری تهران با تدوین و تصویب یک طرح ویژه ساماندهی خواهد شد.

 اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که تعیین‌تکلیف طرح ویژه منطقه ۲۲ تهران از این جهت که در منطقه زیست‌محیطی مهمی از شهر و در مسیر جریان باد قرار گرفته حائز اهمیت است، گفت: مشکلات منطقه ۲۲ شهرداری تهران با تدوین و تصویب یک طرح ویژه ساماندهی می‌شود و این موضوعی است که روی آن تاکید داریم.

اسلامی افزود: اگر بخواهیم در ارتباط با بحث تاب‌آوری شهر تهران صحبت کنیم قطعا منطقه ۲۲ منطقه حائز اهمیتی است که باید از امنیت و قدرت تحمل برتری نسبت به سایر مناطق برخوردار می‌شد. رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: منطقه ۲۲ باید از قدرت تاب‌آوری شهری بیشتری برخوردار می‌شد تا بتواند حامی و پشتیبانی برای تهران باشد و خودش اسیر بحران نشود. به همین دلیل این ویژگی باید رعایت شود تا وضعیت تراکمی آن منطقه افزون‌تر از ظرفیت فعلی نباشد. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که افق طرح ۱۴۰۵ پیش‌بینی شده و باید بر آن اساس هم پیش برود، اعلام کرد: در مورد منطقه ۲۲ تهران با توجه کنیم که موضوع افق جمعیت‌پذیری بر اساس طرح جامع آن منطقه باشد. اسلامی گفت: در طرح ویژه منطقه ۲۲ تهران حتما باید به نقشه گسل‌های تهران توجه ویژه‌ای بشود و به هیچ عنوان بارگذاری سنگین و ساختمان‌های با اهمیت نباید در منطقه دیده شود.

به گفته این مقام مسوول، شهرداری تهران باید تلاش کند تا توافقاتی که انجام شده و به مرحله قانونی نرسیده است را با رعایت اصولی که موردنظر شورای‌عالی شهرسازی و معماری است تعدیل کند و توافقات را مورد بازبینی قرار دهد وی تصریح کرد: سقف تعیین شده جمعیتی به‌عنوان سقف مصرح و افزون بر آنکه پروانه صادر شده است توسط استانداری، اداره کل و کمیته فنی شورای عالی، کنترل شود تا منطبق بر سقف جمعیت پذیری طرح جامع تهران باشد. وی به عرصه‌های باقی مانده منطقه ۲۲ به‌عنوان موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد اشاره کرد و افزود: تلاش شود تا برای عرصه‌های باقی مانده با تراکم پایین‌تری پروانه صادر شود تا به این ترتیب بتوانیم زندگی باکیفیتی را برای ساکنان منطقه ۲۲ ایجاد کنیم و این موضوع باید در کمیته فنی شورا، بررسی شود. اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: طرح ویژه منطقه ۲۲ با یک جمع‌بندی مهندسی و معماری موضوعات زیست‌محیطی، آب، دغدغه‌های سازمان جنگل‌ها و سازمان پدافند غیرعامل را نیز مدنظر قرار دهد.