به گزارش «دنیای‌اقتصاد» اعضای شورای شهر پنجم سال گذشته، لیستی مشتمل بر ۱۶ شاخص عمومی برای انتخاب شهردار تهران ارائه و اعلام کردند بنا دارند گزینه نهایی شهرداری پایتخت را با تکیه بر این ۱۶ شاخص انتخاب کنند. داشتن پیشینه اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی، اشتهار به پاکدستی در سطح افکار عمومی و باور به مبارزه با فساد، باور داشتن به کار گروهی، توانایی همکاری با ارکان نظام، اعتقاد به شایسته‌سالاری، توانمندی در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای حل چالش‌های شهر تهران از مهم‌ترین شاخص‌های مدنظر اعضای شورای شهر تهران بود که مطابق با اعلام رسمی اعضای شورای شهر در ماراتن جدید انتخاب شهردار نیز مدنظر قرار خواهد گرفت. علاوه بر این شاخص‌ها اعضای شورای شهر روز گذشته عنوان کردند علاوه بر ۱۶ شاخص گذشته، یک شاخص دیگر مشتمل بر «عملیاتی بودن و توانایی تعامل با سایر نهادها و ارگان کشوری»را نیز برای انتخاب شهردار شانزدهم مدنظر قرار خواهند داد.

این ماراتن که با تعیین شاخص‌های عمومی از روز گذشته آغاز شد؛ ۲۶ روز دیگر در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه سال‌جاری با انتخاب گزینه نهایی به پایان خواهد رسید. علی اعطا، سخنگوی شورای‌شهر تهران در توضیح پروسه انتخاب شهردار تهران اینگونه توضیح داد: همچون دوره گذشته، تا ۱۶ اردیبهشت ماه سال‌جاری هریک از اعضای شورای شهر فرصت دارد هفت گزینه پیشنهادی خود را برای شهرداری تهران معرفی کند. از مجموع گزینه‌های معرفی‌شده از سوی تمامی اعضای شورای شهر، هفت گزینه برای ارائه برنامه خود در یک جلسه رسمی و علنی در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه معرفی خواهند شد.

او با تاکید بر اینکه شاخص‌های ۱۷گانه مبنای انتخاب گزینه‌های شهرداری تهران خواهد بود، اظهار کرد: در جلسه بعد، از میان هفت گزینه‌ای که برنامه خود را ارائه کرده‌اند دو گزینه نهایی برای مرحله نیمه‌نهایی انتخاب خواهند شد و نهایتا در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه از میان دو گزینه، شورای شهر تهران یک نفر را به‌عنوان شهردار پایتخت انتخاب خواهند کرد. پس از جلسه هم‌اندیشی روز گذشته شورای شهر که به صورت غیرعلنی برگزار شد؛ گمانه‌زنی درخصوص چهره‌های مطرح برای پذیرش سکانداری شهرداری تهران مجددا آغاز شد. اگرچه برخی از اعضای شورای شهر روز گذشته عنوان کردند هنوز در مورد گزینه‌ها میان اعضای شورای شهر صحبتی نشده است اما سخنگوی شورای شهر تهران از احتمال طرح مجدد برخی گزینه‌های سال گذشته برای شهرداری تهران خبر داده است.

در میان اخبار متفاوت حضور چهره‌های مختلف برای کاندیدا شدن در دور جدید انتخاب شهرداری تهران، مجددا گمانه‌زنی‌ها برای خروج و قرارگرفتن یکی از اعضای شورا از لیست شدن و کاندیدا شدن آن مطرح است. اگرچه هنوز هیچ خبر رسمی مبنی بر توافق دوباره اعضای شورای شهر برای ابقای تمامی اعضا در پارلمان محلی پایتخت اعلام نشده اما روز گذشته علی اعطا در حاشیه جلسه هم‌اندیشی عنوان کرد: صحبتی راجع‌به خروج هیچ‌یک از اعضا مطرح نشده است. حالا باید منتظر بود و دید که آیا شورای شهر گزینه‌های خود را با توجه به شاخص اضافه شده انتخاب می‌کند یا همچنان بر چهره‌های مطرح شده قبلی اصرار دارد.