به گزارش «دنیای اقتصاد» با وجود اینکه اعضای شورای شهر تهران درباره ضرورت لغو مصوبه برج – باغ که عامل اصلی نابودی باغات تهران در بیش از یک دهه گذشته بوده، متفق‌القول هستند، اما در هفته‌های اخیر دست‌کم دوبار این موضوع در دستور کار شورای شهر قرار گرفت و زمان جلسات به بررسی آن نرسید. علت تعلل شورای شهر برای ابطال مصوبه سال ۸۲ که مجوز احداث برج – باغ در ۳۰ درصد از عرصه باغات تهران را برای مالکان صادر کرد، این است که برای این منظور لازم است یک بند از پیوست شماره سه طرح جامع شهر تهران مصوب سال ۸۶ نیز اصلاح شود. بنابراین اعضای شورای شهر تهران احتمالا به دلیل طولانی بودن پروسه اصلاح طرح جامع تهران هنوز گام عملی برای مهار باغ‌کشی در تهران برنداشته‌اند.

در ماه‌های اخیر شورای شهر با دغدغه‌مندی نسبت به حفظ باغات باقیمانده پایتخت، نحوه ورود به این موضوع را بررسی کرد و این اجماع میان نمایندگان مردم در پارلمان شهری تهران شکل گرفت که مصوبه برج – باغ مانع حفظ اراضی سبز و مشجر است. با این حال اعضای شورا که تا چندی پیش تصور می‌کردند اگر مصوبه برج – باغ شورای شهر را ابطال کنند، به مقصود خود می‌رسند، اخیرا مطلع شده‌اند که چنین مجوزی حدود ۴ سال پس از مصوبه سال ۸۲، در طرح جامع شهر تهران نیز تکرار شده است. بنابراین حتی در صورت ابطال مصوبه برج – باغ، مالکان باغات و سازنده‌ها می‌توانند با استناد به طرح جامع به‌عنوان سند بالادست و لازم‌الاجرا در پایتخت، همچنان به فرآیند کنونی ساخت‌وساز در باغات ادامه دهند.

نکته قابل توجه این است که ابطال مصوبه سال ۸۲ در اختیار شورای شهر است؛ اما اصلاح بندی از طرح جامع شهر تهران که این مصوبه در آن منعکس شده است، باید توسط شورای عالی شهرسازی و معماری صورت گیرد. البته این اصلاح نیز به درخواست شورای شهر در دستور کار شورای عالی شهرسازی قرار خواهد گرفت، اما شورا هنوز اقدامی برای آن انجام نداده و پیگیری ماجرای نجات باغات را به سال ۹۷ موکول کرده است.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران روز گذشته در حاشیه پنجاه و دومین جلسه شورا در جمع خبرنگاران رسما اعلام کرد: با توجه به فشردگی دستور جلسات شورای شهر تهران در روزهای واپسین سال ۹۶ و در شرایطی که هفته آینده جلسه پایانی شورا در سال جاری خواهد بود، به نظر می‌رسد که ما موفق به بررسی موضوع لغو مصوبه برج باغات در سال ۹۶ نباشیم. اما قطعا در نخستین جلسات سال ۹۷ موضوع لغو مصوبه برج – باغ در دستور کار شورا قرار خواهد گرفت و به این موضوع خواهیم پرداخت. با این اظهارات به نظر می‌رسد چراغ سبز قانونی برای برج‌سازی در باغات تهران تا زمانی نامشخص در سال ۹۷ روشن خواهد ماند.