تحولات منابع انسانی با هوش مصنوعی

 هوش مصنوعی در جذب و استخدام

یکی از بهترین کاربردها برای هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی، موضوع جذب و استخدام است. هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل دقیق رزومه‌‌‌ها و تطبیق آنها با شناسنامه شغلی، آنها را برای مصاحبه اولویت‌‌‌بندی می‌کند و به مدیران کمک می‌کند گزینه‌‌‌های مناسب‌‌‌تری را پیدا کنند. نرم‌‌‌افزار استخدام همه‌‌‌کاره‌Workable، یک مثال واقعی برای این منظور است که نه‌تنها رزومه‌‌‌ها را تحلیل و برای مصاحبه اولویت‌‌‌بندی می‌کند، بلکه از داده‌‌‌های به دست آمده برای جمع‌‌‌آوری لیستی از افراد مناسب از لینکدین و سایر منابع آنلاین استفاده می‌کند تا آنها را به موقعیت‌‌‌های خالی سازمان جذب کند.

هتل‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای هیلتون یکی از اولین شرکت‌های استفاده‌کننده از هوش مصنوعی در فرآیند استخدام هستند. این شرکت از سال ۲۰۱۴ استفاده از هوش مصنوعی را برای ارزیابی گزینه‌‌‌های استخدامی، غربالگری آنها و مصاحبه با داوطلبان شغلی برای کارکنان مراکز تماس و نقش‌‌‌های پشتیبانی آغاز کرد و به تدریج آن را توسعه داد. نتایج کاربرد این فناوری موجب شد میانگین زمان صرف شده بین مصاحبه اولیه تا زمان جذب از ۴۲ روز به ۵ روز کاهش یابد.

شرکت بریتانیایی-هلندی یونیلیور هم سامانه HireVue را به کار گرفت تا با استفاده از پردازش ویدئویی حالات چهره، زبان بدن و کلمات کلیدی مشخص کند کدام کاندیداهای شغلی به احتمال زیاد در شرکت موفق هستند. شرکت یونیلیور این برنامه را برای شرکت‌های خود در چند کشور اجرا کرده است. نتایج این برنامه، بیش از ۵۰‌هزار ساعت صرفه‌‌‌جویی در غربالگری رزومه‌‌‌ها و کاهش ۷۵ درصدی زمان استخدام در سال است.

 هوش مصنوعی در حفظ و نگهداشت کارکنان

هوش مصنوعی با توجه به داده‌‌‌های دریافتی از هر کارمند و مقایسه با داده‌‌‌های مرجع بانک اطلاعاتی، کمک شایانی در حفظ و نگهداشت کارکنان می‌کند و این موضوعی است که برای هر مدیر کسب و کار مهم است. هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم‌‌‌ها و تکنیک‌‌‌های یادگیری ماشینی، داده‌‌‌هایی همچون کیفیت عملکرد کارکنان، رضایت شغلی، نحوه حضور و توانمندی‌‌‌ها را تحلیل کرده و به مدیران منابع انسانی کمک می‌کند تصمیمات اثربخش‌‌‌تری بگیرند. از جمله موارد کاربرد هوش مصنوعی در این بخش، عبارتند از:

  میزان رضایت شغلی هر فرد را تخمین می‌‌‌زند و اینکه کارمند تا چه میزان از کار و شغلش احساس رضایت دارد؟

  اینکه احتمالا این کارمند چه زمانی درخواست افزایش حقوق یا ارتقای شغلی خواهد داشت؟

  در صورت ادامه روند فعلی، چه زمانی استعفا می‌دهد و سازمان را ترک می‌کند؟

  کدام یک از کارکنان و با چه احتمالی در معرض خستگی مزمن و فرسودگی شغلی هستند؟

از سوی دیگر هوش مصنوعی کمک می‌کند رفتارهای ناهنجار یا نامناسب کارکنان را تشخیص بدهیم. این موارد شامل تشخیص سوءاستفاده از منابع در اختیار، رفتارهای تحریک‌‌‌‌کننده یا هر نوع رفتار ناشایست دیگر است. با تشخیص زمان‌‌‌های وقوع این رفتارها، مدیران منابع انسانی می‌توانند اقدامات پیشگیرانه‌‌‌ای را در نظر بگیرند.

 هوش مصنوعی در ارزیابی عملکرد

ارزیابی عملکرد کارکنان یکی از مهم‌ترین نظام‌‌‌ها یا سیستم‌های حوزه مدیریت منابع انسانی است که اهمیت خاصی دارد. در همین خصوص هوش مصنوعی از طریق رصد عملکرد کارکنان و ذخیره‌‌‌سازی داده‌‌‌های عملکردی هر فرد به مدیران کمک می‌کند تا عملکرد کارکنان را در طول سال و فاصله بین هر دو ارزیابی، داشته باشند. این سیستم شاخص‌‌‌هایی را که برایش تعریف شده است، مانند وظایف تکمیل شده، دقت در کار، برخورد با مشتری، نحوه حضور در شرکت، رعایت مقررات اداری، میزان مشارکت در پروژه‌های مشترک و... را در نظر می‌گیرد و در زمان ارزیابی بر اساس این شاخص‌‌‌ها و داده‌‌‌های دریافتی، عملکرد فرد شاغل را تحلیل و امتیاز ارزیابی او را تعیین می‌کند و نقاط قوت و زمینه‌‌‌های نیازمند بهبود را مشخص می‌کند.

 هوش مصنوعی و پرسنل جدید

کارمندان تازه‌وارد با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند فرآیند اجتماعی شدن در محیط کاری جدید را سریع‌‌‌تر و راحت‌‌‌تر طی کنند. برای مثال، زمانی که یک کارمند جدید به شرکت اضافه می‌شود، هوش مصنوعی در قالب یک چت‌‌‌بات در گوشی موبایل یا برنامه نصب شده در لپ تاپ، او را به سمت فرم‌‌‌ها و سامانه‌‌‌های موردنیاز راهنمایی می‌کند، با سیاست‌‌‌های کاری و مقررات اداری شرکت آشنا کرده و حتی جلسات آموزشی اولیه را جهت آشنایی با شرح وظایف و اجتماعی کردن فرد برگزار می‌کند. به این ترتیب، فرد جدید الورود احساس استرس کمتری می‌کند و بهتر و سریع‌‌‌تر می‌تواند موقعیت خودش را در شرکت پیدا کند و به بهره‌‌‌وری لازم برسد.

 هوش مصنوعی و جدا شدن کارکنان

ترک کار و جدا شدن نیروی انسانی از شرکت نیز دغدغه‌‌‌ها و نگرانی‌های خود را دارد و معمولا با چالش‌‌‌هایی همراه است. هنگامی که یک کارمند در فرآیند جدا شدن از مجموعه قرار می‌گیرد، هوش مصنوعی می‌تواند مواردی همچون مصاحبه ترک کار، تکمیل فرم مربوطه، استرداد اموال سازمانی و تسویه حساب را برنامه‌‌‌ریزی و مدیریت کند و خروج مطمئن را برای هر دو طرف تضمین کند. نتیجه اینکه هوش مصنوعی ابزاری تحول‌‌‌آفرین در حوزه مدیریت منابع انسانی است. برخلاف منابع انسانی، هوش مصنوعی هرگز خسته نمی‌شود. خدمات با کیفیت یکسان ارائه می‌دهد، سوگیری ناخودآگاه ندارد، ضمن اینکه با عهده‌‌‌دار شدن بخشی از وظایف و مسوولیت‌‌‌های منابع انسانی، قسمتی از وقت مدیر و متخصصان را آزاد می‌کند تا بر روی مسائل استراتژیک منابع انسانی تمرکز کنند؛ جایی که قابلیت‌‌‌های منحصربه‌‌‌فرد انسان، حقیقتا موردنیاز است.