۱. وضعیت ترازنامه و قابلیت شرکت برای تامین مالی بازسازی از منابع داخلی.

۲. تفاوت بین سود بیانیه عملیاتی و جریان نقدی.

۳. نیاز به یک رهبر بازسازی برای دستیابی به دانش فردی درباره چگونگی خلق پول در کسب‌وکار فعال.

۴. وضعیت سیستم‌های اطلاعاتی شرکت در زمینه مالی.

وضعیت ترازنامه

رهبر بازسازی باید ارزیابی دقیق و کاربردی از جایگاه نقدینگی و جریان نقدی شرکت داشته باشد. اگر شرکت درحال حاضر گردش مالی منفی دارد، رهبر بازسازی باید به سرعت درگیر جریان نقدی شرکت شود. کلید این درک، ترازنامه شرکت است. معمولا شرکت گرفتار مشکل، وضعیت ترازنامه بسیار ضعیفی دارد. ممکن است در ظاهر موارد آنچنان هم بد به نظر نرسند اما با نگاهی دقیق‌تر قسمت‌های مشکل دار مالی که نیاز به پاکسازی دارند، مشخص می‌شوند. ممکن است ارزش‌گذاری دارایی‌ها بیش از حد در نظر گرفته شده باشد؛ مخصوصا دارایی‌های نامحسوس. بسیاری از مدیران اجرایی بی‌تجربه بر حساب‌های دریافتنی تکیه کرده‌اند که غیرقابل دریافت بوده‌ است. همچنین ممکن است بدهی‌های شرکت دست کم گرفته شوند. حساب کاربری «شناوری» خلق کنید که وضعیت بدهی واقعی شما را نشان دهد. ترازنامه کمد شرکت است که معمولا تمام اشتباهات گذشته در آن مخفی شده‌اند. به‌عنوان مدیر اجرایی بازسازی، ترازنامه را با نگاه بدون ترحم و سخت‌گیرانه یک بازرگان بررسی کنید. هر حساب اصلی باید با دقت به همراه کنترل‌گر شرکت بررسی شود. اگر او پاسخی نداشته باشد، مشخص خواهد شد که جراحی کارمندان باید از کجا شروع شود. همچنین، بررسی ترازنامه به این سبک به شما دیدی به درون دارایی‌های غیرفعال می‌دهد که می‌توانند به پول نقد تبدیل شوند.

گردش مالی

در بخش‌های خدمات مالی، منابع طبیعی و حوزه‌های تکنولوژی تفاوت قابل توجهی میان سود ذکر شده در بیانیه عملیاتی و جریان نقدی رخ می‌دهد. وضعیتی در شرکت‌های لیزینگ رخ داد که ارزش اجاره‌های بلند مدت را کاهش داد. گردش مالی واقعی کمتر از واقعیت نشان داده شده بود. این شرکت‌ها اغلب جریان نقدی بیشتری نسبت به آنچه بیانیه عملیاتی منعکس می‌کند، تولید می‌کنند. منظور این است که غالبا بیانیه عملیاتی و بیانیه گردش مالی دو جهان‌ متفاوت از هم هستند. برای دستیابی به تصویر صحیح، تحلیل‌های گردش مالی را تهیه کرده و بیانیه تغییر در وضعیت مالی را بررسی کنید. این بیانیه‌ها، علاوه بر ترازنامه شما، باید تصویری از گردش مالی کنونی و چشم‌انداز آینده در حصول جریان نقدی از دارایی‌های غیر فعال یا زیان‌‌ده را در اختیار شما قرار دهند.

هدف شما این است که شرکت در کوتاه‌مدت به گردش مالی مثبت برسد. با اینکه بیشتر شرکت‌ها در نهایت از منابع کافی داخلی برخوردار هستند، اما در زمان تبدیل دارایی به جریان نقدی، احتمالا به سرمایه خارجی نیز نیاز پیدا خواهند کرد. گاهی اوقات گردش مالی مثبت می‌تواند فقط با کاهش تعداد کارکنان حاصل شود، اما معمولا کافی نیست. جراحی استراتژیک معمولا واگذاری استراتژیک است و نیازمند دوره زمانی بیشتری است. ممکن است حصول گردش مالی از روند واگذاری چند ماه به طول بینجامد. به همین خاطر است که به تامین مالی کوتاه‌مدت از طرف گروه وام دهنده، نیاز است. رهبر بازسازی باید ارزیابی واقع‌گرایانه‌ای از قابلیت‌های جریان نقدی داخلی و الزامات تامین مالی کوتاه‌مدت داشته باشد. بهتر است در تخمین‌های خود بسیار محافظه‌کار باشید و درصد زیادی برای خطا در نظر بگیرید. در مراحل اولیه بازسازی، دائما اتفاقات غیرمنتظره منفی ظاهر می‌شود.

منطق سودآوری

منطق، دلیل بازاری برای وجود کسب‌وکار است. باور کنید یا خیر، کارکنان با جایگاه رسمی در شرکت، ممکن است این مهم را درک نکنند یا منطق منسوخی در ذهن داشته باشند که با واقعیت‌های بازار سازگاری نداشته باشد. پیش از آنکه بتوانید کسب‌وکار را به‌صورت کامل بشناسید، باید بدانید که چگونه جریان پولی در کارخانه (یا در سطح خط تولید و...) حاصل می‌شود. در یک مطالعه موردی، مدیرعامل یک شرکت محصولات صنعتی با دقت صورت سود و زیان کارخانه را بررسی کرد و نرخ ضایعات بیشتر از ۱۵ درصد را به‌عنوان آیتم اصلی تعیین کرد. مدیر تولید به او گفت تولید پیوسته و اقتصادی محصولی که تحت فشار شدید فروش کارمندان بخش بازاریابی شرکت است، یک سال زمان می‌برد. این فشار فورا متوقف شده و جریان پولی شرکت در تولید سایر محصولات به‌کارگرفته شد.

سیستم‌های اطلاعاتی مالی

اکثر شرکت‌های گرفتار مشکل هر سه نوع از نواقص: نقص اطلاعاتی، وابستگی بیش از حد به بیانیه‌های حسابداری که هیچ شباهتی به واقعیت‌های عملیاتی ندارد و تله‌های حاصل از تصورات اشتباه را دارا هستند. گزارش‌های پایه شرکت به شکلی سازمان‌دهی نشده‌اند که به تحلیل‌ها کمک کنند. برای مثال، صورت‌های سود و زیان به جای کارخانه و خط تولید، تنها درمورد بازار صدق می‌کنند. تقریبا غیرممکن است که از صورت‌های سود و زیان قدرت سود ناخالص و اطلاعاتی برای قیمت‌گذاری روزانه به‌دست آورید. وابستگی بیش از حد به اعداد حسابداری، یک مشکل بسیار رایج است. اعداد حسابداری نزدیک‌ترین تقریب‌های در دسترس اعداد «واقعی» را نشان می‌دهند و این تقریبا به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. محاسبات درآمد ماهانه، تنها بر اساس میانگین‌ها یا تخمین‌ها هستند. دقت و قابلیت اطمینان اعداد کسب‌وکار به میزان تلاش هدفمند و اختصاصی صرف شده وابسته است و حتی در شرایط بهینه، اعداد و ارقام کسب‌وکار فاقد زمان واقعی و دقت دنیای واقعی هستند. هرگز اجازه ندهید قسمت کوچکی، کنترل کسب‌وکار را به‌دست گرفته و تنها اطلاعات حسابداری مالی را برای به کار انداختن کسب‌وکار نپذیرید. آنچه شما نیاز دارید حسابداری مدیریتی است. یک مدیر اجرایی بازسازی باید به شدت از اعدادی که می‌بیند، آگاه باشد. او باید بتواند واقعیت را از تخیل جدا کند و ممکن است به خیالات بسیار بیشتری نسبت به آنچه که انتظار دارد، برخورد کند.