ادامه حاکمیت اپل بر دل‌های مردم دنیا

حالا موسسه مشاوره‌ای متخصص در زمینه مدیریت برند Interbrand مطابق روال معمول، گزارش سالانه خودش از ارزشمندترین برندهای جهان را منتشر کرده و اپل یک بار دیگر جایگاه اول را در این فهرست در اختیار گرفته است. Interbrand برندهای جهان را براساس معیارهای مختلفی ارزیابی می‌کند؛ معیارهایی مانند اینکه چقدر یک برند شناخته‌شده است، چقدر در دنیا محبوبیت دارد و البته اینکه چقدر به موفقیت مالی شرکت مادر کمک می‌کند. بررسی‌های مربوط به درآمد شرکت‌ها از جدیدترین گزارش مالی آنها به‌دست آمده است. در نهایت تمام این گزارش‌ها از شرکت‌های سراسر دنیا به نرخ دلار در ماه اکتبر تبدیل شده است تا معیار مقایسه قرار بگیرد. شرکت‌ها برای آنکه بتوانند همچنان برند قدرتمندی باشند، باید محصولات باکیفیت و خدمات خوبی ارائه بدهند و از طرف دیگر از حواشی مانند سوءمدیریت پرهیز کنند و بتوانند در هر جایی خدماتشان را ارائه داده و موفق بشوند. اپل حالا با پشت‌سر گذاشتن مایکروسافت در معیار سرمایه بازار، توانست یک بار دیگر تاج ارزشمندترین شرکت دنیا را بر سر بگذارد.

در واقع ارزش بازار اپل تا روز جمعه گذشته برابر ۰۶۵/ ۱ تریلیون دلار بوده و ارزش بازار مایکروسافت در این روز برابر ۰۶۳/ ۱ تریلیون دلار بوده است. این درحالی است که همان‌طور که بسیاری از تحلیلگران بازارهای مالی پیش‌بینی کرده بودند، قیمت سهام اپل در هفته‌های اخیر و به‌دنبال فروش بیش از انتظار گوشی جدید این شرکت یعنی آی‌فون ۱۱، افزایش چشمگیری پیدا کرده است. به این ترتیب هر سهم شرکت اپل تا روز جمعه به قیمت ۳۷/ ۲۳۵ دلار معامله شده که این میزان چیزی در حدود ۵۰ درصد بیشتر از قیمت هر سهم اپل در سال گذشته و همین تاریخ بوده است. اپل از سال ۱۹۸۴ و با معرفی کامپیوتر مکینتاش توانست تکنولوژی‌های شخصی را متحول کند و در نهایت با ادامه مسیر نوآوری خودش در سال‌های بعد محصولات دیگری مانند آی‌فون، آی‌پد، کامپیوترهای مک، اپل واچ و اپل تی‌وی را روانه بازار کرد تا بتواند جایگاه محکمی در ذهن کاربران سراسر دنیا برای خودش دست‌وپا کند؛ جایگاهی که حالا در تمام این سال‌ها محکم‌تر و قوی‌تر هم شده تا جایی که حالا ارزش برند اپل در مقایسه با سال میلادی گذشته حتی رشد ۹ درصدی هم داشته است. با این همه اما بررسی‌های Interbrand نشان می‌دهد که روند رشد ارزش بازار شرکت اپل از سال ۲۰۰۷ و با معرفی اولین گوشی آی‌فون به بازار، آغاز شد و از سال ۲۰۱۱ ناگهان اوج گرفت.

در فهرست ارزشمندترین برندهای سال ۲۰۱۹ اما به‌طور کلی می‌توان گفت که شرکت‌های تکنولوژی عملکرد ضعیف‌تری نسبت به سال‌های گذشته داشته‌اند. از میان ۱۰ برند برتر سال ۲۰۱۹ تنها نیمی از آنها متعلق به شرکت‌های تکنولوژی هستند و این سهم برای فهرست صد تایی به ۲۸ شرکت می‌رسد. درحالی‌که ارزش شرکت‌هایی مانند اپل، گوگل، آمازون، مایکروسافت، سامسونگ، سیسکو، اوراکل، سپ، ادوبی، اچ‌پی، سونی، نتفلیکس، پی‌پال، نینتندو، اسپاتیفای و سلزفورس نسبت به سال گذشته رشد داشته است، اما در همین حال شرکت‌هایی مانند آی‌بی‌ام، اینتل، فیس‌بوک، ای‌بی، کانن، اچ‌پی اینترپرایز، هوآوی و پاناسونیک شاهد رشد منفی ارزش برندشان بوده‌اند. نکته جالب در فهرست امسال اما تازه‌واردهایی هستند که از صنعت تکنولوژی آمده و توانسته‌اند جایی برای خودشان در میان ارزشمندترین برندهای دنیا پیدا کنند. به این ترتیب نام شرکت‌های  Dell Technologies، Uber و  LinkedIn برای اولین بار در فهرست امسال دیده می‌شود. این شرکت‌ها حالا به ترتیب جایگاه شصت و سوم، هشتاد و هفتم و نود و هشتم را به خودشان اختصاص داده‌اند. باید دید این تازه‌واردها در فهرست سال آینده Interbrand چه جایگاهی برای خودشان پیدا می‌کنند.

17 (2)

17 (3)