دغدغه بهبود وضعیت موجود

اگر انسان‌ها تمام پدیده‌ها را همان‌طور که هست، بپذیرند، هرگز هیچ گونه نوآوری یا پیشرفتی در جهان اتفاق نخواهد افتاد. اگر توماس ادیسون نسبت به چراغ‌های نفتی نظر مثبتی داشت و در آن زمان طرز فکر متفاوتی نداشت شاید هرگز لامپ برق و الکتریسیته اختراع نمی‌شد. اگر مسائل را ثابت بدانید هرگز تغییرات بهتر و مثبتی اتفاق نخواهد افتاد. با دگر اندیشی و سوال درباره وضعیت موجود، دائما در فکر تجربه جدید و ارتقای کیفیت محصول یا ارائه خدمات باشید. این کار موجب پیشرفت، تصمیمات هوشمندانه همچنین آینده‌نگری در کسب‌و‌کار خواهد شد.

دیدگاه عالی‌تر

با طرز فکر محدود، دنیا به نظر بسیار کوچک و بسته خواهد آمد. تفکر متفاوت باعث ارتقای جهان بینی شده در ضمن درک روشن‌تری از وقایع و اتفاقات در شغل و زندگی شخصی خواهید داشت. زمانی که حاضرید دیدگاه‌ها و روش‌های متفاوت انجام کارها را امتحان کنید، نسبت به نظرات مختلف و راه‌حل‌های بالقوه، آزادانه‌تر عمل می‌کنید. داشتن دیدگاه عالی‌تر موجب پذیرش آسان نظرات متفاوت می‌شود. هنگامی که شما پذیرای تفکرات گوناگون باشید با دریای بیکرانی از ایده‌های مفید مواجه می‌شوید.

کار با کیفیت بالاتر

شرکت‌های فوق العاده موفق، رویکرد متفاوتی نسبت به فرهنگ شرکت دارند. برای مثال برخی از فروشگاه‌ها خدماتی مانند غذا و بهداشت رایگان را برای کارمندان در نظر می‌گیرند. از طرفی، برخی شرکت‌های دیگر ارائه چنین خدماتی را به نوعی اتلاف هزینه می‌دانند و ترجیح می‌دهند برای منافع شرکت هزینه کنند. برای چنین شرکت‌هایی، نتیجه نهایی که جذب و حفظ مشتریان است بسیار اهمیت دارد. درحالی که کارمندان شاد و سالم، کارآمدتر، باوفاتر و سختکوش‌تر هستند. نتیجه سرمایه‌گذاری بر نیروی انسانی در جهت ترویج تفکر خلاق در محیط کار دریافت ایده‌های خلاقانه است، که این امر منجر به بالا رفتن کیفیت کار و کارمندان خواهد شد.

حل مشکلات خلاق‌تر

تفکر محدود مانع رشد و پیشرفت در کسب و کار می‌شود. زمانی که روش‌های محدودی برای انجام کارها امتحان می‌کنید در واقع برای دستیابی به خواسته‌هایتان محدودیت به وجود می‌آورید. از طرف دیگر، با تفکر خلاقانه امکانات و فرصت‌های بیشتری پیش خواهد آمد. در صورتی که زمینه را برای بروز راه‌حل فراهم می‌کنید در نهایت برای حل مشکلات با روش‌های خلاقانه‌تری، روبه‌رو می‌شوید. زمانی که مبتکرانه فکر می‌کنید چه راه‌حل‌های متفاوتی به ذهنتان خطور می‌کند؟

کمک به شهرت افراد

در حالی که می‌توانید از شهرت و محبوبیت برخوردار شوید، چرا یک فرد معمولی باشید؟ با متفاوت فکر کردن به کسب و کار و حرفه دلخواه خود دست پیدا می‌کنید پس، طرز فکر متفاوت و خلاقی داشته باشید. تفکر خلاقانه در حقیقت دارایی شخصی یا کسب و کار هر فرد به حساب می‌آید. مدیران حرفه‌ای و شرکت‌های پیشگام از چنین موهبتی یعنی تفکر خلاق برخوردار هستند. هرگز از متفاوت بودن نترسید، زیرا تنها با این نگرش از رقبا متمایز می‌شوید و با انتخاب مسیر صحیح، به اوج شهرت و معروفیت دست پیدا می‌کنید.

انعطاف‌پذیری

اهمیتی ندارد در چه زمینه شغلی فعالیت دارید نویسندگی، تجارت، کارآفرینی و... با گذشت زمان مسلما شاهد تغییراتی در مشاغل نیز خواهید بود. فناوری، سلایق افراد و عوامل دیگر دائما در حال تکامل و دستخوش تغییرات هستند، بنابراین ایجاد تغییراتی در خود، ضروری به نظر می‌رسد. برای مثال یک معلم باید معلوماتش را دائما به روز نگاه دارد و در حال پیشرفت باشد تا در جریان تمام امور آموزشی و تربیتی قرار گیرد. با ارزیابی نکردن خود و ثابت بودن تکنیک‌های کار، به سرعت کنار گذاشته خواهید شد. یکی از مهم‌ترین تاثیرات تفکر خلاق، قدرت سازگاری افراد است. ذهن پویا، پذیرای نظرات، راه‌حل‌ها و موقعیت‌های جدید است و از عهده مدیریت کارها به خوبی برخواهد آمد.