۱- پول : در ابتدا، اصلی‌ترین عامل انگیزشی ارزشمند که موجب تلاش بسیار افراد می‌شود، کسب درآمد است. درآمدزایی، محرک لازم و خاص برای کار کردن و همچنین انگیزه ادامه همکاری در افراد است. پول، ابزاری است که تمام انسان‌ها برای بقا به آن نیاز دارند و کسب درآمد موجب احساس غرور و بزرگی، موفقیت و دستاوردها می‌شود. از طرفی پول با اینکه با احساس ارزشمندی همراه است اما موجب شادی افراد نمی‌شود. با توجه به زندگی اکثر افراد مشهور در جامعه که با وجود داشتن تمام امکانات، شاد و راضی نیستند به وضوح مشخص است که پول تنها انگیزه‌ای نیست که موجب کار بسیار و احساس رضایت و خوشحالی افراد می‌شود.

۲- هدف : برای داشتن زندگی پر بار و عالی لازم است اهدافی را دنبال کرد. افرادی که در زندگی هدف خاصی ندارند نسبت به دیگران، بیشتر دچار افسردگی و احساسات منفی می‌شوند. زمانی که هدفمند هستید مسیر مشخص‌تری دارید و درباره زندگی و تصمیمات پیش‌روی، بیشتر احساس اطمینان خاطر می‌کنید. اشخاصی که در زندگی با هدف پیش می‌روند در مقایسه با افراد ثروتمند از احساس امنیت عمیق‌تری برخوردار هستند؛ زیرا ثروت، ماندگار و دائمی نیست. هنگامی که در موقعیت‌ها یا شرایط ناپایدار قرار می‌گیرید که موجب عدم اطمینان شما می‌شود، داشتن هدف به پیشرفت و دستیابی به اهداف والاتر کمک بسیاری می‌کند.

۳- ایجاد تغییرات: هیچ موضوعی مهم‌تر از دانستن این مطلب نیست، کارهایی که انجام می‌دهید باعث ایجاد تفاوت‌های قابل‌توجهی در محیط پیرامون شما می‌شود. کار کردن با اینکه موجب کسب درآمد است، اما با استرس بسیار زیاد و نامطلوبی همراه است. افراد شاغل بیشتر اوقات خود را در محل کار می‌گذرانند؛ بنابراین بهتر است با استفاده از راهکارهایی، معنای جدیدتری به حرفه خود ببخشند. مهم‌ترین دستاورد در این زمینه، انتخاب روش‌هایی برای ایجاد تغییرات و تاثیرات در زندگی شخصی و دیگران است. زمانی که متوجه تغییرات ناشی از انجام کارها، می‌شوید نسبت به شغل و هدف خود احساس خوشایندتری خواهید داشت و در صورتی که شخصیت الهام‌بخش هم داشته باشید دیگران نیز انگیزه بیشتری نسبت به تلاش و فعالیت‌های جدی‌تر پیدا می‌کنند.

۴- مسوولیت:  با اینکه قبول مسوولیت با استرس همراه است اما از طرفی بیکاری، استرس بیشتری به افراد وارد می‌کند. زمانی که مسوولیت و وظیفه‌ای به عهده ندارید، حل مشکلات مالی تا حدودی غیر‌ممکن به‌نظر می‌رسد اما در صورت داشتن شغل ثابت تا حدودی مطمئن هستید که از عهده حل مشکلات بر می‌آیید. مدیریت خود، موجب پیشرفت شخصی و خودکفایی می‌شود همچنین مسوولیت‌پذیری نیز منجر به احساس تعادل، موفقیت، انگیزه و اعتماد به نفس در افراد

می‌شود. تمام افراد به محرک‌ها و انگیزه‌های مختلف در زندگی واکنش نشان می‌دهند. البته می‌توان برخی از انگیزه‌هایی را انتخاب کرد که به مفید‌تر بودن و لذت‌بخش‌تر شدن شرایط کار کمک می‌کنند. گروهی از افراد شاغل که از شروع هفته شاکی هستند معمولا در حرفه‌ای فعالیت دارند که با احساس امنیت و آزادی همراه است اما متاسفانه از انجام کار خود لذت نمی‌برند. عده‌ای هم با آغاز هفته، به شدت از هجوم یک هفته پر مشغله وحشت دارند و از تعطیلات پایان هفته هم لذت نمی‌برند و شرایط را برای خود و اطرافیان بدتر می‌کنند. هیچ دلیلی وجود ندارد تا کاری را انجام دهید که موجب احساس ناخوشایندی در شما می‌شود. فرصت‌های فراوانی در زندگی وجود دارد، سعی کنید با تشخیص انگیزه‌های درست، فرصت‌های مناسبی را برای آینده رقم بزنید.

۵- چالش: زمانی که به‌طور مناسب درگیر چالش‌ها می‌شوید انگیزه زیادتری پیدا می‌کنید. مشاغل یکنواخت و خسته‌کننده هیچ‌گونه هیجان و چالشی ندارند در نتیجه به تلاش جدید یا ایجاد تغییراتی در الگوهای رفتاری فکر نمی‌کنید اما به هنگام درگیری با چالش‌های صحیح، طبیعی است برای دستیابی به فرصت‌ها، با تلاش مضاعف موانعی را که در سر راه قرار گرفته پشت سر می‌گذارید و در پایان هر روز از موفقیت‌ها، احساس رضایت خواهید کرد. با اینکه کسب موفقیت و پیروزی با دشواری‌هایی همراه است و در طی مسیر چالش گاهی احساس شکست می‌کنید، اما با انگیزه و منعطف‌تر برای ساختن آینده‌ای روشن تلاش خواهید کرد.

۶- جامعه: محیط کار، صرف‌نظر از فراهم کردن شرایطی برای فعالیت افراد، موقعیت را برای ارتباط با دیگران میسر می‌کند. موفقیت، هرگز یک کار انفرادی نیست. ارتباط به‌صورت انفرادی یا گروهی، شما را در روابط معناداری قرار می‌دهد همچنین می‌توانید به اهداف رضایت‌بخش متقابلی برسید که برای آنها تلاش کرده‌اید. ذات انسان براساس ارتباط و ارتباطات آفریده شده است. ارتباط با دیگران، حضور در جامعه و پذیرفتن مسوولیت، حس تعلق‌خاطر و هدفی رضایت‌بخش به افراد می‌دهد در ضمن موجب افزایش ارتباطات، حل مشکلات و مهارت‌های مذاکره می‌شود.

۷- تایید:  مورد تایید قرار گرفتن از مهم‌ترین عوامل انگیزشی به شمار می‌رود، همه اشخاص نیاز دارند پس از انجام وظایف، مورد تایید یا رد دیگران قرار بگیرند. محل کار، محیط مناسبی است برای ایجاد انگیزه عمیق در افراد. تایید به اشکال متفاوتی نظیر تعریف و تمجید، ترفیع، ترقی، پاداش یا حمایت و حتی تشویق دیده می‌شود. پیشرفت شخصی و ارائه ایده‌های بهتر، بدون مورد تایید قرار گرفتن امکان‌پذیر نیست. تایید، معنای جدیدی به فعالیت و پیشرفت می‌دهد در حقیقت به نوعی معیار موفقیت افراد به شمار می‌رود.

۸- وظیفه: تعهد به انجام کارها و کسب موفقیت انگیزه مهمی در زندگی به شمار می‌رود که برای پیشرفت هر شخصیت مقتدری لازم است. شغل این فرصت را به افراد می‌دهد که نقشی مفید و مطابق با هنجارهای جامعه داشته باشند. زمانی که در زندگی تحت‌تاثیر ارزش‌های تاثیرگذار قرار می‌گیرید، فرصت ارتقا و متمایز کردن شخصیت خود را خواهید داشت. احساس مسوولیت این انگیزه را به افراد می‌دهد که نسبت به خود حس بهتری داشته باشند، در روابط، صداقت بیشتری به کار ببرند و در نتیجه از حسن‌شهرت بیشتری برخوردار شوند. رفتار و اعمال هر فرد معرف شخصیت او است.