حقیقت این است که فضای بسیار زیادی برای بحث و تغییرپذیری در تصویر بالا وجود دارد (آیا قهوه واقعا برای خلاقیت خوب است؟ آیا نوآوران جغدهای شب هستند؟)، اما ایده‌ای که به نظر می‌رسد در این دیدگاه سفسطه‌آمیز باشد، این است که یک نوآور به تنهایی عمل می‌کند. این یکی از معمول‌ترین تصورات غلط است. استیون جانسون در کتابش «ایده‌های خوب از کجا ناشی می‌شوند» در مورد این موضوع بحث می‌کند و می‌گوید که چگونه ایده‌های شبکه‌ای (ایده‌هایی با مشارکت‌کننده‌ها و ایده‌های مرتبط متعدد) واقعا باارزش‌ترین و مخرب‌ترین ایده‌ها هستند.

مشاور نقش مهمی در دنیای کسب‌و‌کار ایفا کرده است. در حقیقت، ۸۸ درصد مالکان کسب‌و‌کار که یک مشاور دارند، اذعان می‌کنند که وجود مشاور بسیار ارزشمند است که منجر به کسب‌و‌کارهایی با شبکه‌های بزرگتر و مدل‌های کسب‌و‌کار موفق‌تر می‌شوند و مدت طولانی‌تری باقی می‌مانند. مشاوران نوآوری نقش مشابهی ایفا می‌کنند. آنها برای پرورش افراد و هم ایده‌ها حضور دارند. آنها بازخورد ارزشمندی برای ایجاد ایده‌ها، ارتباط آن ایده‌ها و ایده‌پرداز‌ان با مفاهیم و افراد مشابه و مرتبط فراهم می‌کنند و متفکران را تشویق می‌کنند تا بدیع و نوآورانه فکر کنند. نوآورانی که با این نوع مشاوران مرتبط هستند به احتمال بیشتری مفاهیم شبکه‌ای می‌سازند، تجربه مثبتی با فرآیند خلاقانه دارند ( حتی اگر در نهایت موثر واقع نشوند) و سریع‌تر ایده‌های خود را ارسال می‌کنند.

این امر به طور خاص در یک برنامه مدیریت ایده مهم است. زمانی که شما ایده‌های بسیار زیادی دارید و تلاش می‌کنید تا بهترین آنها را پرورش دهید، بستگی به یک برنامه نوآوری یا بخش تحقیق و توسعه ندارد تا ایده‌ها را مطرح کند؛ اما به ارائه مشاوران و راهنمایی هم‌زمان با توسعه این ایده‌ها بستگی خواهد داشت. بهترین برنامه‌های مدیریت ایده‌، آموزش و راهنمایی را نه‌تنها برای ایده‌پردازان‌ آنها، بلکه برای مشاوران نوآوری‌شان فراهم می‌کنند.