کد دسترسی به یارانه دوم عکس: President.ir

روز گذشته، نشستی با حضور برخی مسوولان برگزار شد، تا جزئیات بیشتری درباره طرح اصلاح بنزین و اجرای یارانه نقدی دوم، در اختیار مخاطبان قرار دهند. در این نشست برخی مسوولان از وزارتخانه‌های تعاون، اقتصاد، صمت، سازمان برنامه و بودجه، بانک‌مرکزی و شهرداری حضور داشتند و توضیحاتی درباره ابعاد این طرح ارائه کردند.

نحوه کسب اطلاع و اعتراض جاماندگان چگونه است؟

یکی از ابهامات مهم در طرح یارانه‌ای، نحوه کسب اطلاعات و اعتراض جاماندگان است. احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت کار درباره کد دستوری استعلام مشمولان این طرح گفت: کد دستوری ۶۳۶۹ که با هماهنگی وزارت ارتباطات درحال راه‌اندازی است، راهی برای سهولت ثبت اطلاعات مردم است. میدری تاکید کرد که این شماره از دو، سه روز دیگر شروع به‌کار می‌کند. به گفته او، دولت از این شماره به‌عنوان درگاه رسمی ارتباط با مردم ابتدا در وزارت کار و بعد هم در کلیه وزارتخانه‌ها استفاده می‌کند و تمام پیامک‌های اطلاع‌رسانی از طریق این شماره صورت می‌گیرد. میدری در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد علاوه بر این امکان، افراد مشمول یارانه که حدود ۶۰ میلیون نفر هستند از طریق یک سایت اطلاع‌رسانی خواهند شد. به گفته او، شاخص‌های درنظر گرفته شده برای شناسایی خانوارهای مشمول، مجموعه‌ای از شاخص‌هاست که استطاعت مالی افراد را نشان خواهند داد. کمک‌های ارائه شده برای دریافت بسته حمایتی شامل ۷۲ درصد جمعیت کشور خواهد شد و ۲۸ درصد دیگر باقی‌مانده در حقیقت سه دهک بالای درآمدی هستند که مشمول دریافت این بسته نخواهند بود.

روابط عمومی وزارت تعاون نیز روز گذشته، اطلاعیه‌ای درباره طرح حمایت معیشتی منتشر کرد. براساس این اطلاعیه، دولت برای حمایت از معیشت مردم از محل افزایش قیمت بنزین که در برگیرنده ۶۰ میلیون ایرانی است، مبالغ تعیین شده برای اولین گروه از مشمولان طرح شامل ۲۰ میلیون نفر را روز دوشنبه به حساب آنان واریز می‌کند. در ادامه این اطلاعیه آمده است: همچنین در دو نوبت بعدی تا اوایل هفته آینده ۴۰ میلیون نفر مشمول باقیمانده، مبالغ خود را دریافت خواهند کرد. براساس این بخشنامه افرادی که در فهرست مشمولان طرح حمایت معیشتی دولت قرار نگرفته‌اند می‌توانند از اواسط هفته آینده از طریق کد دستوری #۶۳۶۹* از وضعیت خود مطلع شوند. چنانچه درخواست این گروه از هموطنان هر زمان مورد تایید قرار گیرد، مبلغ بسته حمایت معیشتی از ابتدای اجرای طرح به حساب آنان واریز خواهد شد. در این بیانیه تاکید شد که افراد از هرگونه مراجعه حضوری به این وزارتخانه و ادارات استانی خودداری کنند.

اثر افزایش نرخ بنزین بر تورم چه میزان است؟

 در بخش دیگری از این نشست به موضوع اثرگذاری محدود افزایش قیمت بنزین بر نرخ تورم از سوی مسوولان اشاره شد، موضوعی که به‌طور مشترک بر آن اشاره شد، اثر محدود افزایش نرخ بنزین بر نرخ تورم است. البته دامنه این اثرگذاری یکتا نبود و پیش‌بینی مسوولان در سطح ۲ تا ۴ درصد قرار داشت. پیمان قربانی، معاون بانک‌مرکزی درباره اثر افزایش قیمت بنزین بر تورم توضیح داد: محاسبات بانک‌مرکزی نشان می‌دهد که این اثر حدود ۴ درصد است. قربانی با بیان اینکه این تعدیل قیمت طبیعی است، گفت: در واقع انتظار داریم اجرای طرح اصلاح قیمتی به افزایش مستمر سطح عمومی قیمت‌ها که تورم است منجر نشود؛ به این دلیل بسته‌های تکمیلی حمایتی و کنترل قیمت کالا و خدمات دیده شده است. علاوه بر صحبت‌های معاون اقتصادی بانک‌مرکزی، محمدعلی دهقان معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به آثار تورمی افزایش قیمت بنزین گفت: تاثیر تغییر قیمت بنزین فقط روی آن بخش از مصرف که مربوط به بنزین است خواهد بود و سهم بنزین در قیمت تمام شده بسیاری از کالاها و خدمات صفر است. به گفته این مقام مسوول، محاسبات وزارت اقتصاد نشان می‌دهد که اثر مستقیم این افزایش قیمت، کمتر از ۲ درصد است. دهقان با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین علاوه بر آثار مستقیم، اثر غیرمستقیم نیز دارد، گفت: جمع این آثار بیش‌ از ۳/۵ درصد نخواهد بود. او افزود: در واقع نگرانی مردم ناشی از تجارب گذشته است، چنانچه در سال‌های گذشته نرخ‌های ۱۰ درصد و ۴۰ درصد را تجربه‌ کرده‌ایم. بنابراین، تورم در کشور ما غیرقابل انکار است اما نباید آنها را با هم مخلوط کنیم و اثر این افزایش قیمت ناچیز است.

چه تضمینی برای ادامه یارانه‌ها وجود دارد؟‌

همچنین حمیدرضا عدل، معاون سازمان برنامه و بودجه نیز سخن سایر مسوولان را تایید کرد و گفت: آثار تورمی حاصل از افزایش قیمت سوخت بسیار ناچیز خواهد بود. او در بخش دیگری، مجددا این موضوع را عنوان کرد که درآمد اصلاح قیمت بنزین رقمی معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان است که یک ریال از آن به بودجه نمی‌رود و تمام آن به مردم بازمی‌گردد. به گفته او، واریز یارانه نقدی ۲۰ میلیون نفر از روز دوشنبه (روز گذشته) آغاز می‌شود و پرداخت‌های بعدی نیز مطابق برنامه است. او در پاسخ به یک پرسش درباره نحوه تضمین این پرداخت‌ها در ماه‌های آینده توضیح داد: در واقع این پرداخت‌ها تضمین شده و قرار است که در قالب جدول هدفمندی یارانه‌ها، یک ردیف مجزا برای طرح معیشتی ایجاد شود. معاون فنی سازمان برنامه و بودجه گفت: بنابراین، پرداخت‌های معیشتی تبدیل به قانون می‌شود و آن قانون تضمینی برای پرداخت‌ها خواهد بود و نگرانی در بین مردم از بابت عدم پرداخت بسته‌های حمایتی نباید وجود داشته باشد.

آیا امکان تغییر سهمیه خودروها وجود دارد؟‌

یکی از موضوعات و چالش‌ها درخصوص این طرح، بحث سهمیه اختصاص‌یافته برای ماشین‌ها است. پورسید آقایی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در این خصوص اعلام کرد که اگر جایی احساس کنیم سهمیه خودروها کم است وزارت کشور آمادگی افزایش را دارد؛ به‌عنوان مثال خودرو‌های دوگانه‌سوز از جمله مواردی بود که سهمیه آنان روز شنبه از ۲۰۰ لیتر به ۲۵۰ لیتر افزایش پیدا کرد. به گفته او، در مورد حمل‌ونقل بررسی‌های خوبی انجام شده است و برای تاکسی‌ها، وانت‌بارها، تاکسی‌های اینترنتی و سایر وسایل حمل‌ونقل سهمیه‌ها در نظر گرفته شده است. همچنین مترو و اتوبوس مثل گذشته فعال است، مترو سرویس مناسب و استانداردی می‌دهد. او با تاکید بر این موضوع که امکان افزایش سهمیه‌ها وجود دارد، گفت: تنها جایی که برای آن سهمیه در نظر گرفته نشده است تاکسی‌های شخصی است که ساماندهی ندارند؛ اما اگر این تاکسی‌ها در شرکت‌های اینترنتی ثبت‌نام کنند، می‌توانند سهمیه دریافت کنند.

تغییر قیمت مواد مصرفی در بازار چگونه خواهد بود؟

تغییر قیمت کالاهای مصرفی یکی دیگر از موضوعاتی که دغدغه مردم پس از افزایش بنزین در بازار است. در این نشست، «عباس تابش» مدیر عامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در این نشست خبری درباره نگرانی از عدم نظارت بر قیمت‌ها در مراکز و شهرهای کوچک گفت: این‌گونه نیست که نظارت بر قیمت‌ها فقط در کلان‌شهرها باشد، نظارت یک کار فرآیندی است و وقتی دستورالعملی صادر می‌شود شامل حال همه بخش‌ها می‌شود و تا کوچک‌ترین شهرها اجرا می‌شود.

به گفته او، اکنون ۲ هزار و ۸۰۰ بازرس در سازمان‌های معدن و تجارت شهرستان‌ها و یک هزار و ۵۰۰ بازرس اتاق‌های اصناف به‌صورت مستمر نظارت دارند و هفت هزار و ۸۰۰ بازرس اتحادیه هم به‌صورت روزانه به امر بازرسی می‌پردازند. تابش تاکید کرد که روز گذشته چهار هزار و ۳۰۰ بازرس اتاق اصناف ۳۵ هزار مورد بازرسی انجام دادند و قریب ۲ هزار پرونده به سازمان تعزیرات ارسال شد. معاون وزیر صنعت اضافه کرد: بررسی قیمت روز یکشنبه بازار نشان می‌دهد قیمت‌ها در این روز، نسبت به هفته قبل کاملا طبیعی بوده است. او با بیان اینکه سامانه‌های نظارتی به‌صورت شبانه‌روزی بازار را رصد می‌کند، گفت: ۱۳ قلم کالا به دلایلی منطقی از جمله خروج از فصل برداشت افزایش قیمت بین ۵ تا ۱۰ درصدی داشته‌اند. تابش با تاکید بر اینکه شبکه‌های توزیع به‌صورت منظم رصد می‌شود، گفت: موجودی انبارها باید در سامانه‌های مربوطه اعلام شود که در غیراین‌صورت، انبارها به احتکار متهم می‌شوند. او گفت: از روز دوشنبه تلفن گویای ۱۲۴ از ساعت هفت تا ۲۲ فعال است و سازمان‌های صنعت، معدن تجارت استان‌ها و سازمان حمایت آماده پاسخگویی شکایات مردم است تا آرامش بازار ادامه داشته باشد.

سهمیه افرادی که کارت سوخت ندارند، چه می‌شود؟‌

در بخش دیگر این نشست، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به سوالی درباره سیاست کلی کارت سوخت گفت: مدت‌هاست درباره کارت سوخت اطلاع‌رسانی می‌شود و در این دو روز آمار ثبت‌نام افزایش یافته است. امیر وکیل‌زاده آمار ثبت‌نام‌کنندگان را رقمی حدود ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار کارت صادر شده و مابقی نیز درحال صدور است. وی درباره کسانی که هنوز موفق به دریافت کارت سوخت خود نشده‌اند، بیان کرد: سهمیه سوخت خودروهای شخصی و موتور سیکلت از تاریخ آغاز طرح تا ۶ ماه قابل ذخیره است و تفاوتی ندارد کارت چه زمانی به‌دست صاحب آن برسد. معاون وزیر نفت همچنین با اشاره به خودروهای فرسوده اظهار کرد: از آنجا که مقررات هوای پاک محدودیت‌هایی درباره این خودروها اعمال کرده، یک کارگروه با عضویت وزارت نفت درحال بررسی موضوع است تا با توجه به قوانین موجود، راهکاری پیدا کنند و بعد از صدور مصوبات، برای این خودروها نیز کارت سوخت صادر شود.

06-01

دفاع ربیعی ازاعلام ناگهانی افزایش قیمت بنزین