دفاع ربیعی ازاعلام ناگهانی افزایش قیمت بنزین

سخنگوی دولت درادامه اظهار کرد: اگر این خبر را زودتراعلام می‌کردیم برخی اقدام به ذخیره کردن سوخت درمنازل می‌کردند و درتجربه‌های قبلی در این زمینه‌ آتش سوزی منجر به مرگ و خسارات مالی و جانی داشتیم. سخنگوی دولت اضافه کرد: در اصل اینکه طرح معیشتی داریم، بارها اعلام کردیم که سناریوهای مختلف با قیمت‌های مختلف داریم. وی گفت: قطعا این تصمیم، تصمیم درستی بوده و نمی‌تواند مورد نقد باشد و در اعلام این گونه سیاست‌ها باید مراقب جوانب برخی بی‌احتیاطی‌ها بود.

سخنگوی دولت همچنین با بیان اینکه این تصمیمات از نوع تصمیمات دشوار و سخت است، تاکیدکرد که رئیس‌جمهوری خود را فدای مردم و مصالح کشور کرد. ربیعی دربخش دیگری از سخنانش دریک نشست خبری درخصوص طرح حمایت معیشتی تصریح کرد: نگرانی ما ازبابت افرادی است که اثری از آنها نیست. اگر افرادی را ندیده باشیم و افرادی خود را ذی‌حق می‌دانند، وزارت رفاه سامانه‌ای را معرفی می‌کند و آنها باید در ۲۰۰ کلمه دلایل خود را مطرح کنند و این حق را می‌دهند که ما بررسی کنیم. ربیعی افزود: این سامانه باز است و اگر بررسی شد و استحقاقش تشخیص داده شود، آنها از همین ماه دارای حق هستند و پولش از همین ماه پرداخت می‌شود. سخنگوی دولت درادامه درواکنش به اعتراضات اخیر درکشور تاکید کرد:حساب معترضین از اغتشاشگران جداست.سخنگوی دولت همچنین اعلام کرد استان‌هایی که مشکل امنیتی ندارند، امروز و فردا مشکل اینترنت‌شان حل می‌شودو تلاش می‌کنیم مشکلات در سایر استان‌ها نیز به حالت عادی برگردد.

دلیل اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین

نشست خبری سخنگوی دولت روز گذشته با حضور مسوولان وزارتخانه‌های تعاون، اقتصاد، صمت و نفت و همچنین سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، تعزیرات حکومتی و معاونت حمل و نقل شهرداری تهران برای بررسی اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین، طرح حمایت معیشتی اصلاح قیمت بنزین و مدیریت بازار و ارز برگزارشد. دراین نشست خبری علی ربیعی با بیان اینکه این طرح براساس تصمیم شورای عالی هماهنگی سه قوه درخصوص تصمیم مهم و ملی اجرای طرح حمایت اجتماعی و معیشتی از اقشار کم برخوردار با منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین اجرا شدگفت: اصلی‌ترین دلیل برای اصلاح قیمت‌ها، ایجاد عدالت اجتماعی یا حرکت به سمت آن است. اقشار با دهک پایین جامعه تحت فشار هستند و دولت خود را موظف به حمایت از این اقشار می‌داند.  وی با تاکید بر اینکه اقشار برخوردار بیشترین بهره‌مندی از یارانه بنزین را داشته‌اند، خاطرنشان کرد: خانواده‌های برخوردار ۲۳ برابر از این یارانه‌ها بهره‌مند می‌شدند و بنابراین منطقی‌ترین راه ممکن اصلاح قیمت بنزین بود. ربیعی با بیان اینکه این تصمیمات از نوع تصمیمات دشوار و سخت است، ابراز کرد: چون آثار مثبت این تصمیمات در میان مدت و درازمدت مشخص می‌شود، در کوتاه‌مدت نیازمند آن بودیم همراه با این اصلاحات از زندگی مردم مراقبت کنیم بنابراین ضمن اصلاح ساختار یارانه‌ها، منابع حاصل از این یارانه‌ها نه به همه کشور بلکه به ۶۰ میلیون نفری که دچار مشکل شده بودند، اختصاص داده شد. سخنگوی دولت گفت: کشور ما چه با تحریم چه بی‌تحریم نیازمند اصلاحات ساختار اقتصادی است و در همین زمان‌ها است که شجاعت افراد و مسوولیت پذیری اشخاص، جریان‌ها و جناح‌های سیاسی و بیداری و بصیرت و هوشیاری ملت نمایان می‌شود. در این ایام سخت است که مشخص می‌شود چه کسانی پای منافع ملی ایستاده‌اند و حاضرند برای آن هزینه دهند و چه کسانی به‌دنبال کارخود هستند و سعی می‌کنند از درون حوادث برای خود منافع کوچک جناحی یا محبوبیت‌های گذرا کسب کنند.

چه کسانی مشمول طرح حمایتی هستند؟

ربیعی در پاسخ به این سوال که طرح حمایت معیشتی شامل چه کسانی می‌شود، گفت: در این طرح کارگران، بازنشستگان، معلمان، نیروهای تامین اجتماعی، عشایر و افراد وابسته به صندوق‌ها و حقوق‌بگیران ثابت حضور دارند. این طرح هم برش اقشاری و هم برش درآمدی دارد و در ترکیبی از اینها و مولفه‌هایی که وزارت رفاه بررسی می‌کند، افراد مشمول را تعیین می‌کند. ربیعی همچنین تصریح کرد: اگر منابع بیشتر به دست بیاوریم حمایت اجتماعی را افزایش می‌دهیم. سخنگوی دولت گفت: اولین مرحله حمایت معیشتی دوشنبه شب ( شب گذشته )به ۲۰ میلیون نفر، مرحله دوم اواخر هفته و مرحله سوم اوایل هفته آینده پرداخت می‌شود.

واکنش به اعتراضات اخیر

سخنگوی دولت دربخش دیگری ازسخنانش بااشاره به اعتراضات چند روز گذشته نسبت به افزایش قیمت بنزین درکشور گفت اتفاقات تاسف‌برانگیزی در سه روز گذشته روی داد. اینکه اعتراضات از جنس نگرانی و دلشوره داشتن برای معیشت و اعتراض به یک تصمیم نبود بلکه متاسفانه دیدیم برخی به بهانه اجرای مصوبه، به اغتشاش‌های نامتعارف مانند آتش زدن بانک‌ها، حمله به مراکز نظامی و انتظامی، حمله به زیرساخت‌ها مانند گاز و حمله به اموال خصوصی مردم اقدام کردند.

ربیعی گفت: در برخی موارد گزارش‌هایی داریم که به‌طور مکرر از سلاح گرم و سرد استفاده کردند و تعدادی از ماموران امنیتی و انتظامی را مورد حمله قرار دادند، از گروگان‌گیری تا کشتن آنها که به خانواده هایشان تسلیت می‌گوییم. وی افزود: قطعا حساب معترضین که ما چیزی جز خدمت به آنها نداریم و برای آنها آمده‌ایم و حساب آنهایی که نگران معیشت و زندگی خودشان هستند، با کسانی که با سلاحی که وقتی مطالعه شده گلوله‌ این سلاح‌ها از گلوله‌های متعارف مورد استفاده دولتی نیست و سلاح‌هایی که از جاهای مختلف تهیه شده و دست به تیراندازی زدند، جدا هست.

سخنگوی دولت بیان کرد: رفتارهای آنها با سیاست‌های تروریست‌های قدیمی که در کشور داشتیم و همواره سال‌ها با عملیات تروریستی به دنبال شکستن و کوچک شدن ایران نشسته‌اند با این سیاست‌ها و نسخه‌هایی که علیه ما پیچیده‌اند، منطبق است. وی یادآور شد: در حوادث روزهای اخیر مردم گزارش داده‌اند که عده‌ای با ماسک یا پوشاندن صورت خود و به‌صورت حرفه‌ای، خشونت بالایی به خرج می‌دهند. همین‌جا اعلام می‌کنم نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت ایران اعتراض را حق همه مردم می‌داند اما معترض با اغتشاشگر متفاوت است. ربیعی با بیان اینکه امروز بیش از ۸۰ درصد نسبت به دیروز، وضعیت آرامی داشتیم گفت: البته مسائل جزئی مانده که فردا و پس‌فردا مسائل خاصی از لحاظ اغتشاشگری نخواهیم داشت. سخنگوی دولت با اشاره به تجمعات ۲ روز گذشته در برخی شهرهای کشور، گفت: تجمعات نسبت به روز گذشته ۸۰ درصد کاهش داشته است، اگر روز اول تعداد مردم نگران هم در تجمعات بودند اما از دیروز به این طرف، مردم نگران عادی را نمی‌بینیم. وی افزود: از روز یکشنبه شیوه‌ها تغییر کرده است، گروهی با سلاح سرد و گرم به خیابان آمده‌اند و به جای شعار دادن و اعتراض کردن به مراکز نظامی حمله می‌کنند. وی اظهار کرد: تا دو روز آینده تعداد مجروحان و آسیب دیدگان و خسارت‌ها را اعلام می‌کنیم. سخنگوی دولت همچنین درخصوص قطعی و محدودیت اینترنت گفت: وقتی اعتراضات صورت گرفت، مشکل اینترنت نداشتیم اما زمانی که با هدایت شبکه‌های معاند برخی اغتشاشگران در بزرگراه سنگ خالی کرده و راه را مسدود کردند، شورای امنیت کشور تصمیم گرفت و به اپراتورها ابلاغ کرد برای جلوگیری از سوءاستفاده اغتشاشگران اینترنت محدود شود.

 

کد دسترسی به یارانه دوم